המסמך שחושף: האם מנדלבליט ואשכנזי השפיעו על חקירת פרשת הרפז?

פרסום ראשון: במסמך שכתבה פרקליטה שעסקה בפרשה ונחשף בחדשות 13, היא טוענת כי הפצ"ר שיקר ליועמ"ש ולמבקר המדינה ופעל עם הרמטכ"ל לטובתם. "דבריו של מנדלבליט - שקר מזוקק"

זמן צפייה: 05:57

פרסום ראשון: בשנת 2014 הפרקליטה, טוני גולדברג, שעסקה בפרשת הרפז פירטה בחוות דעת מנומקת שפרושה על עשרות עמודים מדוע יש לחקור את הפרקליט הצבאי אז, אביחי מנדלבליט, באזהרה בשורה של עבירות של מרמה, הפרת אמונים ושיבוש חקירה. בחוות הדעת מזכירה גולדברג ראיית זהב שבלעדיה ניטל העוקץ מהתיק נגד מנדלבליט.

על פרשת המסמך כתבה הפרקליטה: "החשד הסביר שהפצ"ר שיטה בעוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, ושלחו אותו להגיע למסמך בכוחותיו שלו, ואולי אף ניסה לחבל בחקירה ולסכל את תוצאותיה. כל אלה מחייבים לחקור אותו באזהרה". בהמשך כתבה כי הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, "ביקש להרחיק את החוקרים ממנו ומהראיה בה מחזיק (מסמך הרפז) והפצ"ר נתן ידו לכך".

גולדברג אף הפנתה אצבע למנדלבליט בנקודה נוספת שבה שיקר לטענתה לחוקרי מבקר המדינה. בחוות הדעת היא הוסיפה שמנדלבליט טען בפני אנשי המבקר ששר הביטחון דאז, אהוד ברק, ניסה לשאוב ממנו מידע על החקירה והוא לא מוסר לו מידע, כפי שהוא לא מוסר מידע גם לאשכנזי. על כך כתבה הפרקליטה: "דבריו של הפצ"ר הינם בבחינת שקר מזוקק - הרמטכ"ל נשמע מוטרד מהאפשרות שיגיעו אליו, 'חולב' את הפצ"ר, ודולה ממנו מידע".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בליכוד מאיימים: התערבות של בג"ץ בעתירות נתניהו תביא לבחירות

הבית הלבן לנתניהו: סיפוח – רק אם ישראל תסכים למדינה פלסטינית

השוטר נדקר, מתאושש – ומגיב בירי: תיעוד האירוע בראש העין

אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי
אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי | צילום: רויטרס

עוד עולה מחוות הדעת כי אשכנזי שולט במנדלבליט ביד רמה ולא ברור למה. בהמשך חוות הדעת נכתב כי "הראיות נגד הפצ"ר מעלות תמונה של ערוץ פתוח ששמר עם הרמטכ"ל, דיווחים שוטפים ומפורטים מבטנה של החקירה, מחדרי הישיבה, לרבות עמדות גורמי האכיפה המעורבים. מעל הכול - מוזיקה של 'גיס חמישי' בתוך משרד היועץ המשפטי לממשלה עם אג'נדה מפורשת שמבקשת להטות את החקירה לטובת המעורבים בלשכת הרמטכ"ל".

גולדברג אף ציטטה מתוך שיחה שהתקיימה בין אשכנזי למנדלבליט, שיחה שאותה הגדירו חוקרים כראיית זהב. הפצ"ר עדכן את הרמטכ"ל מתוככי החקירה ממש ומדווח לו על עמדות החוקרים ותפיסתם את התיק, על עמדת סגלוביץ', ראש אגף החקירות, על הכוונה שלו להשפיע על מקבלי ההחלטות כמו לערב את שוקי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה, כדי להטות את הכף לטובתם.

על פי חוקרים שעסקו בפרשה, החומר מטלטל שממנו עולה תמונה קשה של השפעה פסולה לכאורה של אשכנזי ומנדלבליט על הבכירים במערכת אכיפת החוק. בהמשך תציין גולדברג שהפצ"ר אף טען שגם המפכ"ל דאז, דודי כהן, דיווח לרמטכ"ל ואף טען באוזנו ששומרים עליהם.

טוני גולדברג
טוני גולדברג | צילום: חדשות 13

בסיום כתבה הפרקליטה כי מדובר בפצ"ר החשוד בכך שהסתיר ראיה דרושה לחקירה, שיקר ליועץ המשפטי לממשלה, שיקר למבקר המדינה, מסר מידע מפנים החקירה לנחקרים במהלך החקירה בידיעה שזה אסור לו ולכן אין כל דרך להחמיק את הפצ"ר ממתן הסברים ותשובות תחת אזהרה. מנדלבליט אכן נחקר באזהרה ואם תשאלו באיזו עילה נסגר התיק נגדו ולמה, התשובה עמומה.

בתגובה לפרסום נמסר ממשרד המשפטים כי "כפי שמפורט בהחלטה רשמית, ופורסם מספר פעמים נוכח ממצאי חקירתו של מנדלבליט, החליט היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, בשיתוף פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, לגנוז את תיק החקירה. פסק הדין שניתן בעתירות נגד מינויו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה שבו נקבע פה אחד בהרכב של חמישה שופטים כי לא נפל רבב במעשיו, הבהיר כי אין כל אשמה במעשים לגביהם נחקר מנדלבליט".