ניתוק מהמשפחה וניצול כלכלי: כך נראית הכת המסתורית בירושלים

אריה קורדובה עומד בראש קהילה שמתוארת על ידי רבים ככת לכל דבר. במשך שנים הצטברו עדויות קשות נגדו על התעללות ופגיעה בתלמידיו. "הוא שלט עליי כל הזמן" • פרויקט מיוחד, חלק ב'

זמן צפייה: 11:57

אריה קורדובה עומד בראש קהילה מסתורית שמתוארת על ידי רבים ככת לכל דבר. האם שהזריקה אינסולין לילדיה, שסיפורה נחשף אמש בחדשות 13, הייתה חלק מהקבוצה הזאת במשך עשור, מנותקת מהוריה וממשפחתה.

אושרי איפרגן היה התלמיד הנאמן ביותר של קורדובה. הוא עבד בעסקים שלו, ליווה אותו במסעותיו לחו"ל והיה מנאמני ביתו. כמו כל המשפחות בקהילה, גם הבן של אושרי נקרא אריה על שם המנהיג. "אוי ואבוי למי שלא יקרא לבן שלו אריה. הוא (קורדובה) לא יבוא לברית, הוא ינדה אותך, הוא לא ישכח לך את זה כל החיים". לאושרי עשרה ילדים. בשנתיים האחרונות, בהוראת קורדובה, הם נקרעו ממנו. אשתו חיה איתם בתוך הקהילה שממנה הוא סולק והיום נאבק כדי לחזור ולראות אותם.

במשך שנים מצטברות עדויות קשות נגד קורדובה במרכז הישראלי לנפגעי כתות על ניצול, ניתוק ופירוק משפחות. "תמיד בקבוצות כיתתיות יש את העניין של ריחוק ממשפחות, ריחוק מההורים, עד ניתוק אפילו. זה אלמנט שמאוד חוזר על עצמו בתוך המפגשים של מנהיגים כיתתיים", הסבירה רחלי ליכטנשטיין, מנהלת המרכז הישראלי לנפגעי כתות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"לבד בעולם": האם שהזריקה אינסולין לבנה הפעוט – מדברת לראשונה

הקלטות אשכנזי: "כוכבי טיפוס, לא מעריך שעשיתי אותו ראש אמ"ן"

יו"ר ארגון המורים: אם משרד החינוך יפגע בשכר – נשלים אותו

אריה קורדובה
אריה קורדובה | צילום: חדשות 13

תנאי הכרחי לכל חבר בקהילת קורדובה הוא השתתפות בשיעורים שמתקיימים בביתו, שיעורים שנמשכים שעות ארוכות לתוך הלילה. ד', שעזב את "קהילת קורדובה", אמר כי "אתה יודע מתי זה מתחיל, אתה לא יודע מתי זה נגמר. אין שעות - עד שהוא יגיד 'די'". חלק מהתלמידים היו נרדמים, אבל קורדובה נזף וגער בהם.

"העניין של השיעורים הארוכים של המון-המון שעות, שבדרך כלל גולשים לתוך הלילה, זה יוצר איזושהי התשה אצל המאזין ואצל המאמין שמבטלת לו את האפשרות של חשיבה עצמאית, חשיבה ביקורתית" הסבירה ליכטנשטיין. "הוא כבר עייף, הוא כבר מותש, זה כבר המון שעות, זה לתוך הלילה. אין לו בכלל את המקום ואת הזמן כדי להבין האם מה שקורה כאן הוא תקין".

אחרי לילות של לימוד הם ממהרים בבוקר למסעדות של קורדובה, "שניצל ארבע טעמים" ו"פיצה הרכס", שם הם עובדים, מבשלים ומנקים וקורדובה סופר את הכסף. קורדובה הוא גם זה שקובע כמה ירוויחו, ומנכה משכר התלמידים 10% - מעשר שהוא לוקח.

אושרי איפרגן
אושרי איפרגן | צילום: חדשות 13

רבים מיוצאי חבורת קורדובה שאליהם פנינו פוחדים לדבר. הם מתארים אדם כוחני, מטיל מורא ומאיים שהם חוששים מפניו גם היום, שנים לאחר שהצליחו לצאת מהקבוצה המסתורית. "את עומדת לידו, את משותקת", אמר איפרגן. "אתה היית שלו, אתה היית שייך לו. הוא שלט עליי כל הזמן הזה. הוא השתלט לי על המחשבות, השתלט לי על המעשים שלי, השתלט לי על הגוף".