הדוח הבליסטי קובע: השוטר ירה לקרקע, הנתז פגע בטקה וגרם למותו

פרסום ראשון: הממצאים אישרו את גרסת קצין המשטרה, לפיה הקליע ניתז כתוצאה מהירי שבוצע לעבר הרצפה, פגע בצעיר - והביא למותו. השוטר חזר על גרסתו במהלך שחזור שנערך תחת אבטחה כבדה

זמן צפייה: 00:46

הירי בסלמון טקה: מח"ש אישרה היום (שני) כי ממצאי הדוח הבליסטי קובעים כי קצין המשטרה ירה לעבר הקרקע, וכתוצאה מכך הנתז פגע בסלומון טקה - וגרם למותו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. ממצאי הדוח אישרו את גרסת השוטר, שטען כי ביצע ירי לעבר הרצפה.

"זו הייתה גרסתו מהרגע הראשון, והיא מקבלת כעת חיזוק ממח״ש שחוקר כבר שמונה ימים את האירוע", מסר מקורב לקצין המשטרה לאחר פרסום הממצאים. "הקצין ירה בקרקע ולא התכוון לפגוע בצעיר".

"הקצין חזר על גרסתו במהלך השחזור שנערך הלילה תחת אבטחה כבדה", סיפר עורך הדין של השוטר, יאיר נדשי. "ממצאי החקירה כפי שהודלפו עד כה תומכים בטענות ההגנה, לפיהן הקצין פעל מתוך הגנה עצמית ללא כוונה לפגוע בטקה".

עוד בחדשות 13:

משפחתו של טקה קמה מהשבעה: "אנחנו לא מאמינים במערכת"

הירי בסלמון טקה: מלחמת גרסאות בין מקורבי השוטר ומשפחת הצעיר

הוריו של סלמון טקה: "מזועזעים מההכפשות והשקרים על בננו"

אימו של סלמון טקה באזכרה
אימו של סלמון טקה באזכרה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, עורכי דינה של משפחת טקה נועדו עם ראשת מח"ש קרן בר-מנחם, הפרקליטים העוסקים בתיק והמשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר. במסגרת הפגישה שמעו נציגי מח"ש והפרקליטות בהרחבה את טענות בני המשפחה ואת בקשותיהם, והודגשה החשיבות הרבה בקיום שיח עם בני המשפחה.

בפגישה נמסר כי החקירה מצויה בשלב מתקדם לקראת העברה לבחינת פרקליטות מח״ש. עד כה, בוצעו בדיקות מדעיות פורנזיות שונות, בהן ניתוח פתולוגי, בדיקות בליסטיות של הירי, בדיקות של הנשק בו בוצע הירי, ובחינת הזירה על ידי מעבדה לזיהוי פלילי. המשפחה, המיוצגת על ידי הקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, ביקשה לקבל את ממצאי נתיחת הגופה וממצאי הדוח הבליסטי. בתגובה, ביקשו ראשת מח"ש והמשנה לפרקליט המדינה לשקול את העניין

במהלך הפגישה הובהר כי החקירה עדיין נמשכת, וכי עדיין לא ניתן לגבש תמונת מצב ברורה וסופית באשר לנסיבות הירי ומהלך האירועים. כמו כן, הובהר כי עדיין מוקדם לקבוע מה המשמעות המשפטית של הממצאים.

עוד הדגישה מח"ש כי פרסומים שונים בתקשורת אודות עברו הפלילי של טקה הם שגויים, והוחלט כי מח״ש תערוך בדיקה בנוגע לכך.

הפגנות לאחר מותו של סלמון טקה
הפגנות לאחר מותו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום נערכה אזכרה לטקה בבית העלמין תל רגב, בתום ימי השבעה. אסף גבאנה, ראש הקהילה האתיופית בקריית חיים, אמר: "אנחנו לא מאמינים במערכת - ועדיף שמח"ש לא יבואו כי הכתובת הייתה על הקיר, התוצאות כתובות על הקיר. עשו לילד הזה שיימינג והוציאו עליו דיבה. הכדורים מחפשים את הילדים שלנו". בהתייחס להתחדשות המחאות, אמר גבאנה: "נתכנן את המהלכים שלנו באופן מסודר, אבל נמשיך באותן מחאות לא אלימות".

משפחתו של סלמון טקה
משפחתו של סלמון | צילום: חדשות 13

גבאנה פנה לראש הממשלה, והתייחס לדברי יאיר נתניהו, לפיהם מחאת בני העדה האתיופית אורגנה על ידי "הקרן החדשה" וגרמניה: "אדוני ראש הממשלה, לא יכול להיות שבנך יכתוב על הקהילה גם בשעה כואבת זאת. האמירה של יאיר פוגענית כואבת, ומי שנושא באחריות זה ראש הממשלה. הגיע הזמן שתשמע את הצעקה של האנשים, של הרחוב. אין מה לעשות ועדות וישיבות, לא יכול להיות שנשלם מחיר. די, מאסנו במסקנות ובוועדות. קח אחריות אישית ותגלה מנהיגות, לבוא למשפחה, להסתכל להם בעיניים. הדברים ידועים לך - תעשה מעשה אמיתי".

"האבא תולה תקווה בשופטי ישראל, תולה את האחריות עליהם – שיעשו צדק", המשיך גבאנה. "הוא שילם מחיר יקר, הקהילה שילמה מחיר יקר. התקווה היחידה של כולנו היא שהעונשים יהיו עונשים אמיתיים, שימצו את הדין, שירתיעו את השוטרים וירתיעו את הפגיעה בנפש. הקריאה של האב היא קודם כל למקבלי ההחלטות – לעשות שינוי יסודי, להילחם בגזענות, להילחם בשיטור יתר".

אזכרתו של סלמון טקה
אזכרתו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

בצמרת המשטרה הביעו חשש מכך שעם סיום השבעה עשויות להתחדש מחאות הישראלים ממוצא אתיופי, לאחר שהושעו לבקשת משפחתו של טקה. חקירת מח"ש צפויה להסתיים ביום חמישי, ומשפחתו של טקה דורשת להעמיד את הקצין היורה לדין באשמת הריגה. מקורבי הקצין, לעומת זאת, טוענים כי הפעולה המקסימלית שצריכה להינקט היא העמדתו למשפט בבית דין משמעתי.