האם שיקולי ביטחון לאומי הקשו על חוקרי פרשת הצוללות? • פרשנות

לפי החוזה עם גרמניה, שחיתות בדרג מקבלי ההחלטות עשויה להביא לביטולו. אם כך, האחריות על היועמ"ש הייתה כבדה - האם להעמיק החקירה נגד הדרג המדיני ורה"מ ולסכן עסקה בעלת חשיבות אסטרטגית?

זמן צפייה: 03:07

ייתכן שחוקרי פרשת הצוללות, שמבסגרתה החליטה היום (חמישי) הפרקליטות להגיש כתבי אישום כפוף לשימוע נגד בכירים החשודים בפרשה, התקשו לחקור את הדרג המדיני ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מחשש שגילויים על שחיתות בקרבם יובילו לביטול העסקה, בעלת חשיבות אסטרטגית כבירה לביטחון המדינה.

תחום הצוללות הוא מאוד אסטרטגי, בעיקר בגלל היכולות הגרעיניות שלהן - כך על פי פרסומים זרים, והיחיד שיכול לקבל החלטות בנושא הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. האחרון אמר בעצמו, שלא יכל היה לענות לשאלות החוקרים לגבי הצוללות למצרים מאחר ומדובר בנושא מסווג, אותו יכול לספר רק ליועץ המשפטי לממשלה.

פרקליט המדינה על פרשת הצוללות: "לא נירתע מלהילחם בשחיתות"

נתניהו על כתבי האישום בפרשת הצוללות: "לא מתכוון להתייחס"

החשיפה שהסעירה את ישראל: צפו בתחקיר המקור על פרשת הצוללות

צו איסור פרסום בפרשה. צוללות (ארכיון)
צוללות (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

לפי החוזה, גרמניה תסכים לספק את הצוללות כפי שישראל רוצה אותן - שעל פי פרסומים זרים הן צריכות להתאפיין בצורה מסויימת שלא כל מדינה תסכים לתכנן אותן כך, רק בתנאי שלא תהיה שחיתות בדרג מקבלי ההחלטות. אחרת, היא תבטל את ההסכם.

מכאן, ישנה אחריות מאוד כבדה על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שצריך להחליט האם להעמיק את החקירה נגד הדרג המדיני ובכך לאיים לכאורה על עסקה בעלת חשיבות אסטרטגית שעלולה לסכן את ביטחון המדינה.

פרשת הצוללות: הפרקליטות הודיעה על הגשת כתבי אישום כפף לשימוע

מוקדם יותר הערב התייחס פרקליט המדינה שי ניצן להחלטתו להעמיד לדין את המעורבים בפרשת הצוללות. "לא נירתע מלהילחם בשחיתות ואנו עומדים בדברינו. עם זאת, עומדת להם חזקת החפות, איש בל ימהר להכתימם כעבריינים". "אחד הערכים שיש להילחם עליו זה כמובן הערך של טוהר מידות וניקיון כפיים. מדינה שאינה פועלת ככל יכולתה לבצר את הערכים הללו, אוי לה. היום התפרסמה החלטתי להעמיד לדין שורת בכירים לשעבר בשוחד ועבירות שחיתות ונוספות. זו פרשה שטלטלה את המדינה. קודש הקודשים של המדינה. שוחד במערכות ביטחונית זה דבר שקשה לשמוע".

"אי אפשר להשאיר אבנים לא הפוכות". שי ניצן
"אי אפשר להשאיר אבנים לא הפוכות". שי ניצן | צילום: ארן דולב

ראש הממשלה נתניהו סירב הערב להתייחס ולהשיב לשאלות כתבים על החלטת הפרקליטות. "אני לא מתכוון להתייחס לזה", אמר נתניהו במהלך ביקורו בפורטוגל. "את מה שהיה לי להגיד בנושא כבר אמרתי בעבר".

כאמור, היום החליטה הפרקליטות להגיש כתבי אישום כפוף לשימוע נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש הסגל לשעבר של נתניהו דוד שרן, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ועד המדינה לשעבר מיקי גנור בגין שוחד. עורך דינו לשעבר של ראש הממשלה, דוד שמרון, יואשם כפוף לשימוע בהלבנת הון במסגרת פרשת הבנק השוויצרי, שהיה תולדה של פרשת הצוללות. כזכור, הפרשה נחשפה על ידי רביב דרוקר בחדשות 13.

הפרשה המכונה "תיק 3000" מתייחסת לחקירה פלילית שבמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות וספינות מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בין השנים 2017-2009. בפרשה זו נחקרו מקורבים לנתניהו ונגד חלק מהם המליצה המשטרה להגיש כתב אישום באשמת שוחד, מרמה והלבנת הון.