"ביקש למחוק צילומי אבטחה": 20 חודשי מאסר למסייע המחבל מברקן

עבדאללה פואד מוסטפא הורשע כי נתן מקלט למחבל שנמלט מכוחות הביטחון, אפשר לו להשתמש בטלפון והעביר מכתב לאחותו. "בתחילה לא ידע שמדובר במחבל, אך גם לאחר שגילה המשיך לסייע לו"

זמן צפייה: 00:43

בית המשפט הצבאי בשומרון גזר היום (ראשון) על עבדאללה פואד מוסטפא, אחד הסייענים למחבל באזור התעשייה בברקן, אשרף נעאלווה, עונש של 20 חודשי מאסר בפועל, תשלום קנס של 3,000 שקלים ו-18 חודשי מאסר על תנאי. בגזר הדין נכתב כי בתחילה לא ידע הסייען כי מדובר במחבל, אולם גם לאחר שגילה זאת המשיך לסייע לו.

בגזר הדין נכתב כי מוצטפא סייע לפני כשנה לרוצח של קים לבנגורנד יחזקאל וזיו חג'בי, בכך שפגש אותו במסגד בשכם והציע לו ללון שם. לאחר מכן שגילה את זהותו של האורח, עדיין לא הפסיק את הסיוע, ואפשר למחבל להשתמש בטלפון שלו הכולל גישה לאינטרנט, ואף נשא עבור המחבל ספר שבו מכתב המיועד לאחותו. בנוסף על כך, מוצטפא הורשע בשיבוש הליכי משפט לאחר שניסה למחוק את צילומי האבטחה של המסגד, בהם תועד המחבל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לקראת הגשת כתבי אישום? נדחה כנס של בכירי הפרקליטות

עלייה חדה במספר ההרוגים בדרכים; זינוק בפציעות רוכבי הקורקינט

צה"ל על הרג בני המשפחה בעזה: "התכנון נעשה בהתאם להוראות"

זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל הנרצחים בפיגוע במפעל המחזור בברקן
זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל הנרצחים בפיגוע במפעל המחזור בברקן | צילום: באדיבות המשפחה

שופט בית המשפט הצבאי ציין בגזר הדין כי "הנאשם סייע לרוצח נמלט שזה עתה ביצע שני מעשי רצח נתעבים ואכזריים. לא ניתן להתעלם מכך שהסיוע לא היה רגעי וחד פעמי". עוד נכתב כי "הנאשם ידע כי נעאלווה הוא רוצח שני ישראלים ובכל זאת לא מצא לנכון להפסיק את הסיוע שנתן לו. הוא עוד ידע כי הרוצח חמוש בנשק, ומכאן היה לו ברור כי הוא ממשיך להוות סיכון". עם זאת, ציין השופט כי מחמוד לא ידע בתחילה כי מדובר במחבל מברקן וכי מעשיו "אינם ברף העליון של עבירת מתן מקלט".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון אמר בתגובה להחלטת בית המשפט: "זהו עונש קל ומביך. בית המשפט הופך את הסיוע לרצח יהודים למשתלם. אדם שסייע לגזול חיים של שני הורים, שני אנשים צעירים שכל פשעם היה רצונם להביא פרנסה לביתם, הורים לילדים שיגדלו יתומים מקבל פחות משנתיים מאסר. זהו עונש מגוחך וסטירה בפרצופו של כל ישראלי".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המלווה את משפחות הנרצחים מסר "פסק הדין מראה על מגמה מבורכת של מאסר של ממש על כל סיוע שהוא הניתן למחבל שנמלט. בתי המשפט של צה"ל צריכים להחמיר יותר בעונשי הטרוריסטים וסייעניהם, ולהעביר מסר ברור שכל מי ששותף לטרור בכל דרך יהיה צפוי לעונשים כבדים ביותר".

זירת הפיגוע בברקן
זירת הפיגוע בברקן | צילום: חדשות עשר

לפני כשלושה חודשים, גזר בית המשפט הצבאי בשומרון שנת מאסר בפועל ושנה נוספת על תנאי על אמג'ד נעאלווה, אחיו של המחבל. הוא הורשע באי מניעת אחזקת רובה הקרלו של אחיו, וכן בשיבוש הליכי חקירה בכך שמחק את צילומי מצלמות האבטחה בבית המשפחה לאחר הפיגוע. השופטת דחתה דרישת המשפחות השכולות שיפצה אותן כספית.

חודש קודם לכן הרשיע בית המשפט את נעאלווה, אז השופטת קבעה כי ביום הפיגוע הורה אמג'ד לאשתו להוציא את כרטיס הזיכרון ממצלמות האבטחה בביתם על מנת להקשות על רשויות החוק להשיג תיעוד להימצאותו של הנשק בבית. על כך הורשע בשיבוש הליכי המשפט של אחיו.

אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את הפיגוע בברקן, והזירה שבה נהרג
אשרף נעאלוה, המחבל שביצע את הפיגוע בברקן, והזירה שבה נהרג | צילום: חדשות עשר

כמו כן, לפני כחצי שנה הורשעה גם אמו של נעאלווה בעבירת אי מניעת הפיגוע. בהחלטת בית המשפט נכתב כי "מעשיה של האם, אשר הזהירה את בנה ודיווחה לאב, לא היה להם כוח ממשי למנוע ממי שנחוש לאבד את חייו תוך כדי פגיעה בישראלים ומחזיק בידו נשק, מלבצע את זממו. זאת ועוד, הנאשמת לא ביקשה מהאב לקחת את נשקו של הבן או לדווח עליו, ולא בדקה עמו מה עשה בעניין. לא היה במעשיה באופן סביר כדי למנוע את ההוצאה לפועל של מזימת בנה, ועל כן יש להרשיעה בעבירה המיוחסת לה".

נוסף לכך, בית המשפט הרשיע פלסטיני בן 17 באי מניעת פיגוע ונגזר עליו שמונה חודשי מאסר. על פי כתב האישום, הקטין ואשרף, המחבל שביצע את הפיגוע, נפגשו מספר פעמים, ושלושה חודשים לפני הפיגוע סיפר נעאלווה לקטין על כוונתו לבצע פיגוע ירי בברקן, המקום בו הוא עבד. המחבל התייעץ עם הקטין ואף ביקש ממנו להצטרף אליו. בן ה-17 בירר עם נעאלווה מהיכן ישיג את הנשק, אך סירב להצטרף לפיגוע.

פעילות צה''ל בכפר שוויכה שממנו יצא המחבל מברקן
פעילות צה''ל בכפר שוויכה שממנו יצא המחבל מברקן | צילום: דובר צה''ל

כזכור, באוקטובר 2018 נכנס נעאלווה למפעל "אלון" שבאזור התעשייה בברקן, ירה למוות בקים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי שהיו במקום ופצע אישה נוספת באורח בינוני - ונמלט. מתחקיר הפיגוע כי המחבל נכנס עם רובה הקרלו בתוך תיק הגב ולא נבדק בש.ג. של אזור התעשייה ברקן. עוד עולה מהתחקיר כי המחבל ירה לעבר עובד נוסף כדור אחד במנוסה, אך היה לו מעצור ברובה הקרלו. בתגובה, ירה העובד לעבר המפגע באמצעות אקדחו, אך הוא החטיא והמחבל ברח. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוסיף כי אחת הנפגעות נמצאה כפותה באזיקונים. בתום חודשיים של מצוד אחר המחבל, כוחות הביטחון חיסלו המחבל במהלך ניסיון מעצר. זאת, לאחר שאותר במקום מסתור במחנה הפליטים עסכר שבשכם כשהוא חמוש.