בתום יום רווי אלימות: הושגה שליטה על מחאות הקהילה האתיופית

לאחר ש-83 בני אדם נפצעו, בהם 47 שוטרים, ו-61 בני אדם נעצרו בהפגנות שכללו השחתת רכבים, הבערת צמיגים ויידוי אבנים - המפגינים התפזרו וצירים רבים נפתחו לתנועה. חשש מהתחדשות העימותים

זמן צפייה: 03:44

הירי בסלמון טקה: לאחר יום רווי בהפגנות המוניות שנערכו בכמה מוקדים ברחבי הארץ, במסגרת מחאת הקהילה האתיופית עקב הירי בסלמון טקה, המשטרה השיגה הלילה (רביעי) שליטה על האירועים וכבישים רבים נפתחו מחדש לתנועה. 61 מפגינים נעצרו לאחר שהתפרעו ותקפו שוטרים ואזרחים באלימות. כמו כן, 83 בני אדם נזקקו לטיפול רפואי - בהם 47 שוטרים, 26 מפגינים, תשעה עוברי אורח וכבאי אחד. חמישה מהנפגעים פונו במצב בינוני והשאר מצבם קל. כמו כן, במהלך ההפגנות ניזוקו מיידוי אבנים שישה אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ וארבעה אופנועי חרום של מד"א

מעט אחרי חצות, נפתחו לתנועה נתיבי איילון במחלף לה גוורדיה ובמחלף ההלכה, כביש 2 במחלף אולגה, כביש 4 במחלף ראשון לציון, במחלף יבנה ובצומת אשקלון, כביש 40 בצומת בילו ובצומת קסטינה, כביש 38 בצומת הביג, כביש 6 במחלף שורק וכביש 1 במנהרת הארזים.

בהמשך הלילה נפתחו לתנועה כביש 2 במחלף פולג לשני הכיוונים ובמחלף ינאי לכיוון צפון, כביש 781 בצומת ביאליק לכיוון מערב, כביש 431 במחלף נשרים לכיוון מערב ובמחלף באר יעקב לכיוון מזרח וכביש 40 בצומת פלוגות לשני הכיוונים.

לכתבות נוספות בנושא: 

נתניהו: "לא נסבול חסימות צירים"; ריבלין: "זו לא מלחמת אחים"

הערכה: מח"ש תמליץ להאשים השוטר שירה בטקה בגרימת מוות ברשלנות

אלימות במחאות: מפגינים קפצו על רכבים; שוטרים הותקפו • תיעוד

הפגנה בקריות
הפגנה בקריות | צילום: חדשות 13

חסימות, עימותים והצתת רכבים: האירועים המרכזיים במחאת הקהילה האתיופית

כאמור, במוקדים רבים אירעו תקריות אלימות בין המפגינים, כוחות הביטחון ועוברי אורח. מהמשטרה נמסר כי "לאור מעשי האלימות הקשים מצד מפגינים רבים, שהובילו לפציעתם של עשרות שוטרים במהלך היממה האחרונה ולפגיעה בסמלי שלטון, הנחה מ"מ מפכ"ל ניצב מוטי כהן, לא לאפשר כל גילוי אלימות ולפעול בתקיפות כנגד מפרי הסדר ופורעי חוק".

אחת המחאות המרכזיות נערכה בצומת עזריאלי שבתל אביב, שם המוני מפגינים מחו מאז שעות הצהריים, ושרפו רכבים ופחים. נתיבי איילון הסמוכים נחסמו לתנועה בשני הכיוונים לשעות ארוכות, כמו גם רחובות סמוכים נוספים. במהלך ההפגנה אירעו במקום כמה תקריות אלימות. בין היתר נופצה שמשה של מכונית, מפגינים עלו על רכבים נוסעים והתעמתו עם כוחות הביטחון. המשטרה עצרה צעיר בן 27, תושב נתניה, החשוד בהצתת רכב.

מחאת סלמון טקה
רכב מנופץ בצומת עזריאלי

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190702-2005' autoplay='0' credit='' desc='מפגין עולה על רכב נוסע בצומת עזריאלי' kid='1_xx4x7rix' duration='20'']

קצין משטרה ושוטרת נוספת שהיו במקום חילצו את הנהג ששהה ברכב שהוצת, ונפצעו אף הם כשהמפגינים ריססו לעברם גז מדמיע. השוטרים והאזרח פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. בנוסף, שני שוטרים נוספים נפצעו במקום כתוצאה מאלימות המפגינים שכללה יידוי אבנים לעברם.

בצומת מלאכי הפכו המפגינים ניידת כשבתוכה שוטר, המשטרה ביצעה מעצרים ופיזרה את המפגינים - ושלושה מהם נפצעו קל באירוע. ארבעה שוטרים נפצעו כתוצאה מהשלכת בקבוקים ואבנים במקום, לאחר שהחלו לפנות בכוח את המתפרעים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190703-0436' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים הופכים ניידת בקריית מלאכי ' kid='1_2bei10ob' duration='8'']

בקריית אתא נעצרו 20 מתפרעים בגין הפרת הסדר הציבורי, תקיפות שוטרים והתפרעויות אלימות. במקום נפצעו 12 שוטרים שנזקקו לקבלת טיפול רפואי, מתוכם שוטר אחד שאיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שפגעה בראשו. השוטרים השתמשו ברימוני הלם וגז להרחקת המתפרעים.

באזור אולגה התרחשה מחאה אלימה שבמהלכה נעצרו 12 חשודים בגין התפרעות אלימה והפרת הסדר הציבורי. בירושלים מאות מפגינים חסמו את הכניסה לעיר משעות אחר הצהריים אמש, ושרפו פחים. בעקבות יידוי אבנים של מתפרעים, נפצעו שני קציני משטרה בראש ובגב. 15 חשודים נעצרו במקום בחשד לתקיפת השוטרים והפרת הסדר. כוחות המשטרה בכניסה לעיר הדפו את המפגינים לצדי הכביש, ואפשרו את הזרמת התנועה ביציאה והכניסה לעיר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190702-2007' autoplay='0' credit='' desc='שריפת רכב קריית אתא' kid='1_sqe734kj' duration='69'']

בפתח תקווה יידו מפגינים בקבוק תבערה לעבר הכוחות, ובגדרה שלושה שוטרים נפצעו מיידוי אבנים. לבית החולים אסף הרופא הגיעו ארבעה פצועים מההפגנות בכביש 431. פצוע אחד במצב בינוני כתוצאה מתאונת פגע וברח, ושלושה נוספים במצב קל.

כמו כן, אלפי מפגינים הגיעו לתחנת משטרת זבולון שבחיפה, שם משרת השוטר שירה למוות בטקה, הקיפו את המבנה וקראו ל"עשיית צדק", לדבריהם. בקבוק תבערה הושלך לעבר התחנה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190702-1948' autoplay='0' credit='' desc='מהומות במהלך מחאת העדה האתיופית' kid='1_fosf5i3d' duration='15'']

הלילה, מעט אחרי חצות, שוטר בעפולה ביצע ירי באוויר, לאחר שלטענת המשטרה נפגע מאבנים בפלג גופו העליון וברגלו ונפל לקרקע, תוך כדי שמתפרעים רבים רצו לכיוונו. התקרית אירעה בכביש 60, בסמוך לצומת הקאנטרי בעפולה, כשכוח שיטור שחלף במקום הבחין בחסימת הצומת ע"י כ-300 מתפרעים שהציתו חורש בצד הכביש ויידו אבנים לעבר שוטרים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190703-0812 ' autoplay='0' credit='' desc='שוטר ביצע ירי באוויר סמוך לצומת הקאנטרי בעפולה' kid='1_f08qnihy' duration='83'']

לפי הערכת נתיבי ישראל, 50-60 אלף רכבים תקועים בפקקים, והשיבושים צפויים להימשך גם לאחר פיזור ההפגנות. גורם בכיר במשטרה התייחס להפגנות והצהיר: "אנחנו מצלמים את כל השחתת הרכוש וחסימת הצירים. אנחנו אוספים ראיות ויוגשו כתבי אישום רבים".

לאחר שעות של עימותים: נתניהו וריבלין פנו למפגינים בבקשה להפסיק את חסימות הכבישים

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בערב למחאות ואמר כי "אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד - הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם, נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק".

רה''מ נתניהו מתייחס להפגנות ברחבי הארץ של בני העדה האתיופית
רה''מ נתניהו מתייחס להפגנות ברחבי הארץ של בני העדה האתיופית | צילום: חדשות 13

בד בבד, הנשיא ריבלין פנה למפגינים וביקש מהם להימנע ממעשי אלימות. "אנשים אחים אנחנו. הגענו לכאן, כולם, למולדת שלנו, שהיא הבית שלנו, של כולנו, וכולנו שווים בו. נילחם על הערכים שלנו, נילחם כדי להבטיח עתיד בטוח, לכל ילד וילדה שגדלים כאן. לא נשלים עם מציאות שבה הורים מפחדים לאפשר לילדים שלהם להסתובב בחוץ מחשש שייפגעו בשל צבע עורם או מוצאם. זוהי לא מלחמת אחים - זוהי מלחמה משותפת של אחים ואחיות על הבית המשותף שלהם, ועל העתיד המשותף שלהם".

"אנחנו מוכרחים להיזהר מאוד מההסלמה של המחאה ומגלישה שלה לאלימות שאין לה מקום", הוסיף ריבלין. "אני קורא לכולנו, בתוך השבר, לשמור על האיפוק והמתינות. הזעם, אסור לו שיבוא לידי ביטוי באלימות. קומץ המוחים שבחר באלימות - איננו פני המחאה, ואסור שיהיה פני המחאה המובנת לכולנו מאוד".

ריבלין
ריבלין | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "אחיי בני העדה האתיופית, כולנו כואבים את כאבכם על מותו של סלומון. מחאתכם וקולכם נשמע היטב הערב, כעת אני קורא לכם להרגיע את הרוחות. שלחתם מסר חשוב ומוצדק לחברה הישראלית שמגיע מהמקומות העמוקים והכואבים ביותר על רקע שנים של אפליה. המחאה ראויה אך האלימות מסוכנת, בואו לא נוסיף כאב לכאב. מחר בבוקר זו המשימה שלנו, המנהיגים, לטפל בפצע ששוב נפער - כך נעשה".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר בהערכת המצב המיוחדת עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ופיקוד המשטרה: "אני מזדהה עם בני העדה האתיופית ומכבד את הרצון להביע מחאה. הכוחות נהגו באיפוק ובהכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים שיביאו לנפגעים נוספים. אני מודע לסבלו הרב של הציבור הרחב ולאי הנעימות שנגרמה לעשות אלפי אזרחים בכבישים ואני מצר על כך".

"המשטרה פעלה כדי למנוע נפגעים נוספים בנפש. מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס או כבאית, שפוגעים בכוחות ההצלה ושמציתים תחנות משטרה - מאבדים לגיטימציה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים כבני ערובה ולסכן את חייהם. לא נסבול אנרכיה ופגיעה בסדר הציבורי. אני קורא לכל המפגינים - אנא כבדו את החוק, את הנושא שעליו אתם מפגינים, אי אפשר למחות נגד האלימות תוך הפגנת אלימות חמורה, לא נוכל לאפשר זאת", סיכם ארדן.

גלעד ארדן
גלעד ארדן | צילום: חדשות 13

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס לאלימות שנרשמה במהלך ההפגנות וכתב כי "תמונות האלימות הקשה ומסכנת החיים והאנרכיזם של המתפרעים הם משהו ששום דבר לא יכול להצדיק ושאסור לקבל. גם למחאה, תהא מוצדקת ככל שתהא, יש גבולות והם נחצו הערב ברגל גסה. על משטרת ישראל להשיב את החוק והסדר בנחישות, במהירות ובאפס סובלנות"