"תשלחי ניידת, יריתי באדם": ההקלטות מהירי בסלומון טקה נחשפות

בשיחות הטלפון שערך עם מוקד המשטרה בליל האירוע, ניתן לשמוע את ע', השוטר שירה למוות בצעיר, מזעיק עזרה ומתאר את השתלשלות האירועים: "זרקו עליי אבנים, השתמשתי בנשק, תביאו מהר אמבולנס"

זמן צפייה: 05:49

פרשת הירי בסלומון טקה: בהקלטות שנחשפו הערב (ראשון) לראשונה בחדשות 13, ניתן לשמוע את השיחות שערך ע', השוטר שירה למוות בסלומון טקה, עם מוקד המשטרה – לפני, תוך כדי ולאחר האירוע.

בשיחה הראשונה, רגע לפני הירייה, ניתן לשמוע את ע' מתריע בפני המוקדנית על חומרת הסיטואציה, ומבקש שתזעיק עזרה. "תשלחי ניידת זריז לרחוב השיירה. יש פה חבורה של שלושה, שני אתיופים ועוד נער קטן, שוטר צריך סיוע". לאחר שהזדהה כשוטר, נשמעת המוקדנית שואלת את ע' אם הוא בתפקיד והוא משיב: "לא בתפקיד, ביררתי פה משהו ונכנסתי לתפקיד תוך כדי". כשנשאל מה האירוע, השיב ע': "אני צריך עזרה, איומים". ברקע, ניתן לשמוע את טקה וחבריו צועקים לעברו בנימה מאיימת.

סלומון טקה וזירת האירוע בקריית חיים
סלומון טקה וזירת האירוע בקריית חיים | צילום: מד''א

בשעה שמונה וחמש דקות, אחרי שספג מטח אבנים שגרם לו לדמם, ירה ע' קליע אחד לעבר הקרקע. הקליע ניתז ופגע בחזהו של טקה, וע' ממהר שוב להתקשר ולהזמין גם אמבולנס. "זרקו עלי אבנים, השתמשתי בנשק, צריך לפה מד"א זריז. יריתי ברגל של בן אדם".

בהמשך השוטר מתקשר שוב, כדי לדחוק במוקד. הפעם ע' משמיע בזמן אמת את גרסתו הראשונית לאירועים - רגע קריטי לחקירה שתבוא מיד לאחר מכן. "מה קורה עם מד"א ואמבולנס?", שואל ע' את המוקדנית. "אני יריתי, יש פה בחור פצוע. הוא שוכב על הרצפה ומדמם. יריתי על הרצפה והוא קיבל נתז מהרצפה. הוא לא בהכרה, שוכב על הבטן. זריז".

הפגנות לאחר מותו של סלמון טקה
הפגנות לאחר מותו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

אשתו של ע', שהייתה עדת ראייה לתקרית ביחד עם ילדיה, חששה מאוד. בעדותה במשטרה סיפרה שפחדה שהנערים יתקפו גם אותה ואת הילדים:  "הילדים התחילו לצרוח 'אבא אבא'. אני הסתכלתי על הילדים ואמרתי להם להיות בשקט ולא להגיד 'אבא', כי אתה רואה חבורה כזו, ואני לבד עם הילדים שלי. הפחד היה שהם יבואו ויפגעו לי בילדים או יחטפו לי אותם".

אשתו של השוטר התקשרה גם היא למשטרה: "דחוף ניידת לאזור קריית חיים, דחוף דחוף דחוף. יש שם התפרצות, חבורה של אתיופים זורקים אבנים, יש פה בלגן מטורף"

בשעה שמונה ועשרה, חמש דקות אחרי הירי, ע' מטלפן למוקד פעם נוספת: "מה קורה עם הניידות? אני פה לבד. זרקו עליי אבנים ונאלצתי להשתמש בנשק. אני שוטר".

במחלקה לחקירות שוטרים סבורים שההקלטות האלו תומכות בגרסתו של ע', לפיה הוא חש בסכנת חיים. ע' טוען כי לא יכול היה לירות באוויר, מפחד שיפגע בבניינים סמוכים. בימים אלה הוא ממתין להחלטת המחלקה לחקירות שוטרים, אם להעמידו לדין על גרימת מוות ברשלנות. לפני שבועיים עבר שימוע – וההחלטה צפויה להתקבל בקרוב

סלמון טקה ז''ל
סלומון טקה ז''ל | צילום: חדשות 13

עו"ד ציון אמיר, פרקליטה של משפחת טקה, מסר בתגובה: "אני רואה בחומרה שורה של הדלפות מתוך תיק החקירה, בייחוד כאשר הדברים פוגעים במי שאיננו יכול להשיב - סלומון טקה המנוח. בסופו של דבר הקצין ירה בניגוד לנהלם ובניגוד לחוק, ירי מיותר שהביא למותו של טקה".