פרסום ראשון: השוטר שירה למוות בסלומון טקה חזר לשירות במשטרה

שנה ו-8 חודשים אחרי הירי בצעיר, מפקד מחוז חוף הנכנס זימן לריאיון את הקצין והחזיר אותו לעבודה. הוא מונה לקצין חקירות בתחנת משטרה בצפון. משפחת טקה: "יריקה בפרצוף - המחאה תתחדש"

זמן צפייה: 01:14

פרשת הירי בסלומון טקההשוטר, שנאשם במוות ברשלנות אחרי שירה למוות בצעיר לפני כשנה ושמונה חודשים, הוחזר לשירות במשטרה כקצין חקירות בתחנה משטרה בצפון. זאת, לאחר שמפקד מחוז חוף הנכנס, ניצב יורם סופר, זימן אותו הבוקר (חמישי) לריאיון והחזיר אותו באופן מיידי לעבודה - כך פורסם לראשונה בחדשות 13.

עורך הדין נדשי יאיר, שמייצג את הנאשם, מסר כי "מברך על ההחלטה להחזיר את הקצין לשירות פעיל. הגיעה העת להחזיר את הקצין למקומו הטבעי בשירות משטרת ישראל וכפי שטענו מלכתחילה".

מטעם משפחת טקה נמסר: "השוטר שלקח את החיים של סלומון טקה ביוני 2019, זוכה לחזור לתפקיד במשטרת ישראל בזמן שהוא עומד במשפט פלילי. לא יכול להיות שמשטרת ישראל תתיר את דמם של יוצאי אתיופיה ותחלק למואשמים מתנות בזמן שהם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח. סגן השר גדי יברקן והשר ואמיר אוחנה חתומים על השערורייה הזאת ועל היריקה בפרצוף של קהילה שלמה. לאור ההחלטה הבזויה של משטרת ישראל ושל המשרד לביטחון פנים המחאה תתחדש - דם אחינו אינו הפקר - לא נשתוק".

הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן
הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן | צילום: חדשות 13

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה אמרה בתגובה כי ""זו בושה וחרפה להחזיר שוטר לשירות שעומד לדין על הריגה ברשלנות. זו בושה וחרפה להחזיר בכזו קלות שוטר שהמשפט כנגדו מתנהל בצל טענות קשות מנשוא מצד המשפחה והעלמת ראיות בזירה. זו בושה וחרפה ופשוט הפקרת דמו של סלומון טקה בשנית. משהו כאן מקולקל - אלימות משטרתית ופרופיילינג לא מטופלות בכלל. איפה השר לביטחון פנים אוחנה? איפה סגן השר לבט"פ גדי יברקן? הם ישנים בעמידה- זו שערוריה".

שלשום התחדש משפטו של הקצין לאחר שנדחה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. זאת, לאחר שמשפטו נפתח כבר לפני כשנה. שבועיים לפני כן הוגש נגדו כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות. בכתב האישום צוין כי קצין המשטרה גרם ברשלנות למותו של טקה, כאשר רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד - והכול בניגוד לפקודות המשטרה.

בחודש נובמבר 2019 הוגש כתב חשדות נגד השוטר. לפי השתלשלות האירועים שתוארה, הקצין, שלא היה בתפקיד, הגיע בשעות הערב לפארק ציבורי בקריית חיים עם אשתו וילדיו. בפארק היו גם שלושה נערים בגילי 16-14, אשר נפגשו עם נער אחר, כבן 13. אשת החשוד אמרה לו כי ראתה שהנער בן ה-13 מוסר לנערים האחרים כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. הקצין הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש לפארק לבדוק את החשד.

שחזור מקרה הירי בסלומון טקה
שחזור מקרה הירי בסלומון טקה | צילום: חדשות 13

עוד עלה מכתב החשדות כי השוטר ניגש אל בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הנער אישר שמסר לנערים שטר בסך 50 שקלים. השוטר פנה לנערים והורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון טקה, שהיה כבן 19 בעת האירוע, ושאל את השוטר לזהותו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה גם בפניו, אך זה טען כי התעודה מזויפת.

בשלב זה, כך לפי כתב החשדות, הנערים וטקה החלו להקניט את הקצין ולקלל אותו, וכאשר הבחינו כי הוא נושא אקדח, פנה המנוח לחשוד וטען שלא מדובר באקדח אמיתי, תוך שהוא והנערים האחרים הולכים אחרי קצין המשטרה וממשיכים להקניטו ולקללו. הקצין, שחשש שהאירוע עלול להסלים, החליט לעזוב את הפארק והחל ללכת לרחוב הסמוך. שניים מהנערים וטקה המשיכו ללכת אחריו וטקה אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. הקצין התקשר למוקד 100, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום תוך שציין שהוא מאוים.

בשלב זה הבחין החשוד ברעייתו ושלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום והחליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש לשלומם, ונכנס לחניה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה, הרימו המנוח וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק הקצין לעבר הנערים וטקה להוריד את האבנים - אך הם לא נענו.

סלומון טקה והשוטר המואשם בהריגתו
סלומון טקה והשוטר המואשם בהריגתו | צילום: חדשות 13

טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר הקצין, ושתי אבנים פגעו בו וגרמו לו לחבלות. בתגובה, הלך הקצין מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד שניים מהנערים וטקה עמדו מולו במרחק מטרים ספורים. הקצין שלף את האקדח, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים במטרה להרתיעם, קרא להם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט וירה יריה אחת.

כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, הקליע פגע באספלט, התפצל, וליבת הקליע ניתזה אל בית השחי של המנוח, חדרה לגופו וגרמה למותו. המנוח החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, התמוטט בעודו מדמם.