מח"ש תאשים את השוטר שירה בסלומון טקה בגרימת מוות ברשלנות

מכתב החשדות עולה כי טקה ונערים נוספים יידו על השוטר אבנים ולכן חש מאויים, אך כי נהג ברשלנות כשביצע ירי לעבר הקרקע ולא לאוויר. ייתכן כי ההחלטה תוביל להתחדשות מחאת יוצאי אתיופיה

זמן צפייה: 02:29

המחלקה לחקירת שוטרים הודיעה היום (שלישי) למשפחת טקה, בפגישה במשרד המשפטים אצל פרקליט המדינה שי ניצן, על כוונתה להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד השוטר שירה למוות בסלומון טקה בסוף חודש יוני בגין גרימת מוות ברשלנות - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. גם עורך דינו של השוטר היורה עודכן. משפחת טקה צפויה לעתור לבג"ץ. ראש מח"ש קרן בר מנחם, שהשתתפה בפגישה, תאובטח במשך כל שעות היממה בזמן הקרוב בעקבות רגישות המקרה.

במהלך הפגישה נאמר למשפחת טקה על ידי ראש מח"ש כי מהעדויות בשטח עלה שהשוטר חש סכנה לחייו וחש מאויים בשל האבנים שנזרקו עליו. לדבריה, השוטר התרשל בכך שירה לרצפה. בתגובה להחלטה התגודדו מספר מפגינים מחוץ למשרד המשפטים, וקראו: "שי ניצן, בושה", "צאו מהמרפסת, הגזענות הורסת", ו"שוטר, שוטר, על מי אתה שומר?".

מכתב החשדות עלה כי רשלנותו של קצין המשטרה מתבטאת בכך שהשתמש בנשקו בדרך מסכנת חיים ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד. כמו כן, הירי בוצע בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה. עוד צויין כי בכך רשלנות השוטר מתבטאת בכך שירה לעבר האספלט, משטח שאין לירות לעברו מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם, ובכך שלא ירה לכל היותר לעבר הקרקע החולית הסמוכה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191119-1231' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים מחוץ למשרד המשפטים' kid='1_ngo68fsb' duration='17']

הדמיית זירת הירי והשתלשלות האירועים
הדמיית זירת הירי והשתלשלות האירועים | צילום: משרד המשפטים

כמו כן, במח"ש מסרבים לתת למשפחת טקה את חומרי החקירה. המשפחה מאוכזבת ומביעה חוסר אמון במח"ש, בעיקר נוכח הסירוב לתת את חומר החקירה.

עוד צוין בכתב החשדות כי המנוח, סלומון טקה, ונער נוסף יידו אבנים לעבר הקצין החשוד, ושתי אבנים פגעו בו וגרמו לו לחבלות – פצעי שפשוף ושטפי דם תת עוריים. בהחלטה צוין כי "החלטה לקחה בחשבון את העובדה שהחשוד הותקף באבנים על ידי המנוח ונערים אחרים ואף נפצע באירוע, בטרם השתמש באקדחו".

לפי השתלשלות האירועים שתוארה בכתב החשדות, קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, הגיע בשעות הערב לפארק ציבורי בקריית חיים עם אשתו וילדיו. בפארק היו גם שלושה נערים בגילאי 16-14, אשר נפגשו עם נער אחר, כבן 13. אשת החשוד אמרו לו כי ראתה שהנער בן ה-13 מוסר לנערים האחרים כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. הקצין הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש לפארק לבדוק את החשד.

עוד עלה מכתב החשדות כי השוטר ניגש אל בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הנער אישר שמסר לנערים שטר בסך 50 שקלים. השוטר פנה לנערים והורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון טקה, שהיה כבן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה גם בפני המנוח והציג את התעודה המשטרתית, אך בתגובה טען בפניו המנוח כי התעודה מזויפת.

סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

בשלב זה, כך לפי כת החשדות, הנערים וטקה החלו להקניט את הקצין ולקלל אותו, וכאשר הבחינו כי הוא נושא אקדח, פנה המנוח לחשוד וטען שלא מדובר באקדח אמיתי, תוך שהוא והנערים האחרים הולכים אחרי קצין המשטרה וממשיכים להקניטו ולקללו. הקצין, שחשש שהאירוע עלול להסלים, החליט לעזוב את הפארק והחל ללכת לרחוב הסמוך. שניים מהנערים וטקה המשיכו ללכת אחריו וטקה אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. הקצין התקשר למוקד 100, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום תוך שציין שהוא מאוים.

בשלב זה הבחין החשוד ברעייתו ושלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום והחליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש לשלומם, ונכנס לחנייה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה, הרימו המנוח וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק הקצין לעבר הנערים וטקה להוריד את האבנים - אך הם לא נענו.

הדמיית זירת הירי והשתלשלות האירועים
הדמיית זירת הירי והשתלשלות האירועים | צילום: משרד המשפטים

טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר הקצין, ושתי אבנים פגעו בו וגרמו לו לחבלות. בתגובה, הלך הקצין מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד שניים מהנערים וטקה עומדים מולו במרחק מטרים ספורים. הקצין שלף את האקדח, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים וטקה במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט וירה יריה אחת.

כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, הקליע פגע באספלט, התפצל, וליבת הקליע ניתזה אל בית השחי של המנוח, חדרה לגופו וגרמה למותו. המנוח החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, התמוטט בעודו מדמם.

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב | צילום: דניאל בשך

מהמשטרה נמסר בהמשך להודעה מח"ש כי הם יבחנו כלל החומרים כמקובל, והוסיפו כי מאז האירוע השוטר שוהה בחופשה כפויה ומזה מספר חודשים הוא מאויים ושמו אסור בפרסום: "מחובתנו לזכור כי לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות, עד שיוכח אחרת בדין גם באירוע מצער וטראגי זה".

עוד ביקשו להדגיש במשטרה כי "אין כל קשר בין מוצאו של המנוח לבין תוצאותיו הקשות של האירוע הטראגי והחריג שחייב בדיקה מעמיקה ע"י מח"ש, כפי שאמנם נעשה. הקשר שמשטרת ישראל בונה ומטפחת בשנים האחרונות עם קהילת יוצאי אתיופיה במגוון צעדים ותהליכים המתבצעים בתוך הארגון ומחוצה לו הוא משמעותי, חשוב וחיוני ואנו נמשיך במאמצים לקדם תהליך מרכזי וחשוב של שיתוף פעולה ושיח משותף בין הקהילה לבין המשטרה".

גורמים במשטרה העריכו אמש כי בעקבות החלטת מח"ש, מחאת יוצאי אתיופיה צפויה להתחדש. גורמים בכירים במחוז צפון: "יש בידינו מידע מודיעני, לפיו אם משפחת טקה לא תקבל מחר את החלטת מח"ש, יתקיימו שוב חסימות צירים והפגנות אלימות".

פרקליטה של משפחת טקה, ציון אמיר, מסר בתגובה לפרסום אתמול: "אנחנו נגיע מחר למשרדי מח"ש כדי לשמוע מה הם הטיעונים להחלטה ונוכל להבין אחר כך אם הממצאים מתיישבים עם טענות המשפחה. המשפחה גילתה איפוק לאורך כל הדרך. עם זאת, אנו משאירים לנו מקום לעתור לבג"ץ אם לא נסכים עם ההחלטה".

אבי יאלו, ממובילי מחאת יוצאי העדה האתיופית: "אנחנו נוכחים לראות שוב שמערכת אכיפת החוק לא באמת עושה צדק. האישום או הפחתתו מהמתה בקלות דעת לגרימת מוות ברשלנות, היא ניסיון לחפות על השוטר הזה. הקהילה מוחה כבר כמה חודשים נגד העוול שמבצעת משטרת ישראל נגד העדה. עכשיו, גם הפרקליטות ופרקליט המדינה שי ניצן החליטו לצופף שורות, ולא להוציא את הצדק לאור. לכן, הקהילה האתיופית תמשיך להיאבק עד שיהיה צדק".

מקורבי הקצין היורה מסרו כי "היה לנו ברור מהרגע הראשון - זה לא תיק הריגה, וגם לא תיק גרם מוות. זה לכל היותר תיק של בית דין משמעתי. מאמינים שהצדק יצא לאור".