מהכשלים בחקירה ועד גביית העדויות: כך קרס תיק אונס בת השבע

הפרשה שטלטלה את המדינה הגיעה היום לנקודת מפנה, עם שחרורו של הנאשם מחמוד קטוסה ממעצר. במהלך החקירה התגלו מחדלים ועלו סימני שאלה רבים, כפי שפורסם בחדשות 13 - שהביאו לקריסת כתב האישום

זמן צפייה: 00:43

אונס בת ה-7: מחמוד קטוסה שנאשם באונס הילדה בבנימין שוחרר היום (שלישי) ממעצר של 55 ימים, לאחר שהפרקליטות הצבאית חזרה בה מכתב האישום נגדו. הפרשה המחרידה התאפיינה בשורה ארוכה של מחדלים של המשטרה והפרקליטות הצבאית, ובהם הגשת תלונה מאוחרת, כשלים במהלך החקירה ובאופן גביית העדויות.

לפני כשבוע וחצי נחשף כתב האישום החמור שהוגש נגד קטוסה, תושב הכפר דיר קדיס בן 47, בגין אונס בת ה-7. על פי כתב האישום, ביום האונס, שעל פי הערכות התרחש בין פברואר לאפריל האחרון, ביקש קטוסה מהנפגעת לבוא איתו לבית הסמוך לבית ספרה, וכשסירבה גרר אותה בכוח. בדרכם למקום הפיל את הילדה ארצה, והיא פרצה בבכי כתוצאה מכך. מכתב האישום עלה גם כי קטוסה לא פעל לבדו אלא בסיוע גברים נוספים, שזהותם אינה ידועה. חבריו שהו בבית שאליו הובאה הילדה, לעגו לה, ואף אחזו ברגליה וידיה כדי למנוע ממנה להתנגד למעשים. לאחר המעשה זרק הנאשם לפח את תחתוניה של הילדה, שהיו מוכתמים בדם.

זמן קצר לאחר שנחשפה הפרשה, גורמים משפטיים מסרו לחדשות 13, כי הסיכויים להרשעת מחמוד קטוסה באונס הילדה אינם גבוהים. זאת, מאחר ואין בדיקת DNA בנמצא וגם משום שבדיקת הפוליגרף בה נמצא הנאשם דובר שקר, אינה קבילה בבית משפט. בעקבות זאת, החליט ראש אגף החקירות של המשטרה לנסות לברר את זהותם של שני האנשים הנוספים שמהחקירה עלה כי נכחו בזמן האונס ולבדוק אם ניתן לאתר כמה אנשים נוספים שנטען שהיו מעורבים בפרשה.

לכתבות נוספות בנושא:

מסתמן: אונס הילדה בת השבע לא נבע ממניע לאומני

עו"ד החשוד באונס הילדה: "התיק יתהפך – משפט דרייפוס קלאסי"

השר ארדן: "אונס בת ה-7 חייב להיחקר כאירוע לאומני"

מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין
מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין | צילום: החדשות 13

בהמשך, גורם משפטי בכיר התייחס לפרשה, והסביר כי ייתכן שהתיאור המופיע בכתב האישום הוא לא התיאור הנכון של האירוע. באותה העת, ציין הגורם המשפטי כי אין עוררין על זהות הילדה והנאשם, אך עלתה האפשרות כי המידע המפורט במסמך מוביל לאירוע אחר. המידע לגבי האירוע החדש הוא מעורפל, כך שאם האירוע המתואר בכתב האישום אינו נכון, ופרטי האירוע השני מעומעמים - המשמעות היא כי החקירה מצויה במבוי סתום. ככל הנראה, לאחר השלמות החקירה שעליהן הוחלט באותו יום, פרטי האירועים יתבהרו.

פרטים חדשים שעלו הצביעו על התנהלות בעייתית לכאורה של המשטרה בעת החקירה. כך למשל, הילדה מסרה בעדותה שבדירה אליה נלקחה היו מצעים שעליהם פרחים וציורים של עציצים. כאשר המשטרה פנתה לבעלת הבית, כחודשיים לאחר המקרה, היא ביקשה לקחת מביתה את המצעים כדי לנסות להפיק מהם DNA של הנאשם. בעלת הבית השיבה שגם אם היו מצעים פרחוניים בבית, הרי שהם כבר כובסו. במקביל, המשיכה בעלת הדירה להתעקש שקטוסה לא הושאר לבדו בדירה בעת שעבד בה בשום שלב וכי היא עצמה נכחה במקום לאורך כל הזמן.

דרוויש נאשף, עורך הדין של הנאשם בתיק האונס
דרוויש נאשף, עורך הדין של הנאשם בתיק האונס

לאחר מכן, התברר כי במשטרה סברו שהתיאור שסיפקה הילדה בעדותה דומה לתיאור של הדירה הנ"ל, ולכן התמקדו רק בבדיקתה - ולא בביתו של הנאשם בדיר קדיס. זאת, מכיוון שכבר התגבשה הצהרת תובע. גם אחרי שהתברר האליבי של קטוסה, ולמרות שנמסר למשטרה שיחד איתו היה פועל פלסטיני נוסף בדירה בזמן שעבד שם - הוא לא נחקר.

פרט נוסף שהתווסף לאי הוודאות האופפת את הפרשה, הוא מסמך שחיברה חוקרת הילדים ששמעה את עדות הילדה - וטענה כי היא מתקשה להעריך את מידת מהימנות דבריה באשר לזהותה חשוד. לפי המסמך, "מדובר במישהו שהילדה פגשה בבית הספר. היא לא ידעה למסור פרטים מזהים ביחס לתיאור החשוד - רק שהוא עובד בבית הספר".

רק לאחר יותר מחודשיים מביצוע המקרה, בדקה המשטרה מידע מודיעיני דל מאוד על אירוע שקושר לכאורה את קטוסה, לחשד במעשה אחר. בפרקליטות הבינו כי במידה והמידע החדש לא יבשיל באופן ממשי – ככל הנראה ייאלצו לבטל את כתב האישום.

מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין
מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין | צילום: החדשות 13

בין המשטרה לפרקליטות הצבאית התגלעו חילוקי דעות בנוגע לפרשה. במשטרה סברו שהתיק מלכתחילה לא היה מספיק חזק כדי להגיש את כתב האישום, ובפרקליטות חשבו אחרת. עם זאת, גורמים בפרקליטות סיפרו שהבינו כי קיים קושי להוכיח את הנעשה, ולכן שני הגופים תלו את תקוותיהם במידע המודיעיני החדש.

ביום רביעי, נחשפו בחדשות 13 עדויות ופרטים מתיק חקירת האונס, שהעלו שאלות לגבי אופן זיהוי הנאשם, ומי בדיוק זיהה אותו כחשוד באונס. כך למשל, טרם הזיהוי, סיפרה אם הילדה בחקירתה: "היום הילדה הסכימה לחזור לבית הספר אחרי שכנועים רבים. כאשר הייתי בבית הספר, פגשתי במורה א' שאמרה לי שלאב הבית יש אייפון ושכל הזמן הוא יושב עם הטלפון ושהמכנסיים שלו לא במקום ושהוא מתעסק איתם הרבה".

בתגובה לשאלת החוקר אם תרצה להוסיף משהו לדבריה, אמרה האם: "לי נראה שיש קשר הדוק בין השרת הזה לבין הפוגע, והילדה אומרת שהשרת הביא איתו עוזר לתקן את הארון בכיתה שלה". עוד עולה מהתיק כי הילדה סיפרה בחקירתה במשטרה כי אמה ביקשה ממנה לזהות את החשוד, והיא (האמא) זו שאמרה מי החשוד. בתגובה לשאלת חוקרת הנוער "האם אמא אמרה שזה החשוד?", השיבה הילדה: "כן, הצבעתי עליו כי זה היה הוא".

צוות החקירה הודה בשיחות סגורות שהייתה בעייתיות ברגע ההצבעה כלפי החשוד, אך הוסיף כי במסדרי זיהוי הילדה זיהתה אותו וכי לא מדובר בתוקף שזר לה. במשטרה סירבו להגיב על הדברים.

בסוף השבוע, הופיע פרט נוסף המתווסף לאי הוודאות שאפפה את הפרשה - מסמך שחיברה חוקרת הילדים ששמעה את עדות הילדה ובו טענה כי היא מתקשה להעריך את מידת מהימנות דבריה באשר לזהותה חשוד. לפי המסמך, "מדובר במישהו שהילדה פגשה בבית הספר. היא לא ידעה למסור פרטים מזהים ביחס לתיאור החשוד - רק שהוא עובד בבית הספר".

מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין, אשתו נסרין ובתו רפיף
מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין, אשתו נסרין ובתו רפיף | צילום: חדשות 13

ברקע המידע החדש שנאסף סביב פרשת האונס, המשטרה הודיעה על ביצוע השלמות חקירה, והעבירה את התיק לימ"ר מחוז ש"י - יחידה בעלת אמצעים מתקדמים, שייתכן כי בכוחה להגיע למידע חדש ולאנשים שטרם נחקרו. נראה כי המסר המשתמע מהחלטת המשטרה הוא הודאה בכך שהיו צריכים לנהל אחרת את החקירה.

עדי (שם בדוי) מכיר את קטוסה כבר שמונה שנים, ולאחר ששמע כי נעצר - ביקש להעיד ולתת אליבי לזמן המקרה. "מבחינתם הם סגרו את התיק בצורה כזאת שילדה הצביעה והם ראו את הנאשם - אז כבר לא מעניין אותם כל שאר הפרטים", הצהיר.

לדבריו, "זה לא יכול להיות בתאריך שעליו הצהירו. החוקר היה בהלם, ואז הוא ביקש ממני להתלוות אליו לבתים של איפה שאני אומר שהוא היה באותה העת, כדי לשמוע בעצמו שיש כאן טענה חזקה מאוד של אליבי". עוד הוסיף עדי כי "אדם ערבי שיילך עם ילדה בצהרי היום, מרחק של רבע שעה הליכה וימשוך אותה בכוח, והיא תיפול ותבכה כמו שמפורט בכתב האישום– לא יכול להיות שזה יקרה פה".

עדי, שם בדוי, מכר של הנאשם באונס הילדה בת ה-7
עדי, שם בדוי, מכר של הנאשם באונס הילדה בת ה-7 | צילום: חדשות 13

עורך דינו של קטוסה, דרוויש נאשף, טען לחפותו של קטוסה: "חוקרת הילדים שחקרה את הילדה קבעה, בניגוד למה שפורסם על ידי המשטרה בתקשורת, שקשה לקבוע מהימנות בכל הנוגע לזיהוי של החשוד". את הדברים אמר בריאיון ל"החדשות" עם יעקב אילון. נאשף התייחס לבדיקת הפוליגף שבה קטוסה נמצא דובר שקר: "למה מוציאים חצאי אמת? למה לא אומרים שהיו שתי בדיקות פוליגרף, באחת מהן הנאשם נמצא, בחלק מהמקרים בלבד, דובר שקר, ובבדיקה שניה הוא נמצא דובר אמת?".

ביום שישי, נחשף בחדשות 13 נוסח השאלה שבה נמצא קטוסה דובר שקר בבדיקת הפוליגרף שעבר: "האם ביצעת מעשה מיני כוחני בילדה בת שבע?". תחילה נשאל שתי שאלות, אך הממצאים לא היו ברורים והמכשיר כויל. לאחר מכן, נשאל שלוש שאלות בסופן יצא דובר שקר.

בנוסף, נודע כי למשטרה יש מידע על ילדה נוספת מאותו יישוב שנפגעה לכאורה מקטוסה. זהותה ידועה וחוקרי המשטרה הגיעו אליה, אך טרם נגבתה ממנה עדות. במשטרה ובפרקליטות הצבאית סברו שהדבר יכול לסייע להם להמשיך ולתמוך בכתב האישום.

עוד נחשף כי כאשר ההורים שמעו מבתם על הזוועה הם פנו מיד לבית הספר, שם הכריחו את הילדה להגיע כרגיל ללימודים - ואל המשטרה נעשתה פנייה רק בהמשך. הזמן האבוד פגע ביכולת המשטרה לאסוף דגימות DNA וראיות פורנזיות נוספות.

מחמוד קטוסה
מחמוד קטוסה | צילום: החדשות 13

אמש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הילדה שנאנסה בבנימין נלקחה למתן עדות נוספת, בעקבות ממצאים חדשים ודרמטיים שמצאה בביתה המשטרה. זאת, יממה לאחר שחזרה לבית הספר לראשונה מתחילת הפרשה. כמו כן, ביום ראשון זומנה לעדות חדשה האישה שבביתה בוצע לכאורה האונס. לדבריה, היא שהתה בדירה כל אותו הזמן שבו נטען כי המעשים אירעו.

מוקדם יותר היום, כאמור, שוחרר קטוסה לביתו. עשרות בני אדם חיכו לו מחוץ למחנה עופר עם דגלי פלסטין, חיבקו אותו, מחאו לו כפיים וקראו "אללה אכבר". קטוסה אמר לתקשורת עם שחרורו: "אני נקי וכל הזמן אמרתי את זה. אני רוצה להגיד שהסיפור הזה דמיוני ולמי שהמציא אותו אין אחריות ואין דת. אני צריך לקחת אוויר, יש לי הרבה מה להגיד על מה שקרה. אני נקי, אני מכיר את עצמי מיליון אחוז, אני לא אדם כזה. אם ימצאו מילה אחת נכונה ממשהו שחשדו בי, אני מוכן להכול".