ארגוני פשע יריבים עתרו לבג"ץ: "זכויותינו נפגעו בעת הקורונה"

לראשונה בישראל: 1,046 אסירים התאחדו בכדי להגיש עתירה נגד שב"ס בגין "רמיסת זכויות" בתקופת הקורונה. "פגיעה בביקורים, התייחדויות, חופשות - ומענקים מביטוח לאומי למשפחות"

זמן צפייה: 44:37

יותר מאלף אסירים, ביניהם ארגוני פשיעה יריבים, הגישו אתמול (חמישי) עתירה לבג"ץ נגד שירות בתי הסוהר על פגיעה מתמשכת בזכויותיהם במהלך תקופת הקורונה, לדבריהם. ההתאגדות, הראשונה מסוגה בישראל, נחשפה לפני כחודש בפאנל "זכויות עצירים ואסירים תחת סגר" במסגרת ועידת המשפט התשיעית של לשכת עורכי הדין.

עו"ד רותם טובול, שהגישה את העתירה בשם האסירים בגין "הפגיעה הבלתי מידתית בזכויותיהם בזמן הקורונה", אמרה עם חשיפת ההתאגדות כי "האסירים מלינים כי זכויותיהם הבסיסיות נפגעו בתקופה זו, וביניהן פגיעה בזכות הביקור, התייחדויות, החופשות וכן העובדה שמשפחות האסירים לא קיבלו את המענקים מביטוח לאומי אשר הגיעו לכל אזרח".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הצעת גמזו: ב-11 היישובים "האדומים ביותר" – תוגבל התנועה

לפיד: אשאר ביש עתיד גם אם יהיו פריימריז ואפסיד בהם

חשד: צעיר מתל אביב אנס בבית עסק נערה – שהגיעה למקום כלקוחה

פינוי כלא סהרונים שיוכשר לקלוט אסירים שיחלו בקורונה
פינוי כלא סהרונים שיוכשר לקלוט אסירים שיחלו בקורונה | צילום: דוברות שב''ס

עדי כרמלי, עו"ד נוסף שלקח חלק בפאנל, התייחס להעברת דיוני הארכת המעצר לדיונים מקוונים, וציין את הפגיעה המשמעותית בזכויות העצורים בהליך זה, שכן הזכות להיוועצות עם עורך דין נפגעת, וזאת בנקודת זמן משמעותית. ״העצור אינו יכול ללחוש לאוזן העו"ד המייצג בזמן הדיון לגבי עובדות לא נכונות או מידע שגוי, אם קיים כזה, שמוצג על ידי המשטרה, בנקודה קריטית בבניית התיק".

בעניין זה, ציינה השופטת מעין בן ארי, כי גם ההתרשמות האישית מהעצור נפגעת בהליך שיחת הווידאו, וכך גם היכולת הישירה של השופט להעריך בעיניו את העצור.

עו״ד יוסי קורצברג, ראש תחום בפרליקטות מחוז תל אביב, השיב לדברים ואמר כי "כדי להתגבר על קשיים אלו, הפרליקטות משתדלת לצמצם את מספר החשודים לגביהם היא מבקשת מעצר, ובוחרת בחלופה של מעצר בית ככל שהדבר מתאפשר".

גבר עצור (אילוסטרציה)
גבר עצור (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

מנגד, עו"ד כנרת צימרמן, ראש ענף משפט מנהלי ופלילי, אמרה בתגובה: "שירות בתי הסוהר עושה כל מה שהוא יכול כדי לפעול באיזון בין שמירה על בריאותם של האסירים ואנשי הסגל, לבין שמירה על זכויות האסירים והעצורים. בתקופת הקורונה כולם חייבים לעשות ויתורים - זכויות היסוד של כולם נפגעות, ושב״ס מנסה שהפגיעה תהיה כמה שיותר פחותה".

עורכת הדין רותם טובול
עורכת הדין רותם טובול | צילום: חדשות 13