הקצין שירה למוות בסלמון טקה שוחרר ממעצר בית

בעקבות הרפורמה בעבירות ההמתה שנכנסה לתוקף בשבוע שעבר הומרה העבירה המיוחסת לשוטר מהריגה ברשלנות להמתה בקלות דעת, שדינה 12 שנות מאסר. משפחתו של הצעיר: "המשך של המדיניות הסלחנית"

זמן צפייה: 00:23

הירי בסלמון טקה: בית המשפט החליט הבוקר (שני) לשחרר ממעצר בית את הקצין שירה למוות בסלמון טקה, תחת איסור כניסה לתחנת המשטרה זבולון למשך 45 ימים, ואיסור הגעה לזירת הירי בקריית חיים. בדיון הודיעה נציגת המחלקה לחקירות שוטרים כי החקירה הסתיימה והתיק הועבר לפרקליטות. בעקבות הרפורמה בעבירות ההמתה שנכנסה לתוקפה לפני חמישה ימים, הומרה העבירה המיוחסת לקצין מהריגה ברשלנות להמתה בקלות דעת, שדינה עד 12 שנות מאסר.

נציגת מח"ש אמרה במהלך הדיון בבית המשפט השלום בחיפה, כי החוקרים נמצאים בקשר רציף עם בני משפחתו של סלמון טקה, ומעדכנים אותם בשלבי ההליך והחקירה. היא הוסיפה כי טרם התקבלה החלטה אם הקצין יחזור לעבודתו במשטרה וכי הוא משתף פעולה עם חוקריו. הקצין נכנס לאולם כשהוא מלווה באבטחה כבדה של מספר שוטרי יס"מ.

משפחתו של טקה הגיבה להפחתת חומרת העבירה: "כל שמשפחתו של סלומון טקה מבקשת הוא גילוי האמת ואת עשיית הצדק. למרבה הצער, החלטות מח"ש והפרקליטות עד כה, בהודעותיהן לציבור, בהדלפות על נטייתן לייחס אחריות מופחתת לשוטר שהרג את יקירן בדמי ימיו ובקוצר ידן להתמודד עם הכפשת שמו - אינן מבשרות טובות. מלכתחילה השוטר היורה קיבל יחס שונה וסלחני כאשר הושם במעצר בית בבית מלון למרות שירה והרג את סלמון".

עוד בחדשות 13 >>

"מפחד להיות הקורבן הבא": הנערים ממוצא אתיופי על תחושת הזרות

נציגי העדה האתיופית ליועמ"ש: "ישנם תפוחים רקובים במשטרה"

מוואדי סאליב ועד מאבק העדה האתיופית: המחאות האלימות בישראל

חיילי יס''מ בצומת עזריאלי בתל אביב חוסמים את המפגינים
חיילי יס''מ בצומת עזריאלי בתל אביב חוסמים את המפגינים | צילום: חדשות 13

"יחס זה בולט לנוכח מדיניותן הרשמית של רשויות אכיפת החוק לבקש מעצר על מנת למנוע מסוכנות ושיבוש חקירה באירועים אחרים המסתיימים במותו של אדם", הוסיף פרקליט משפחת טקה. "המשפחה רואה בשחרורו של השוטר ממעצר בית המשך ישיר לאותה התנהלות מצערת. מבלי לגרוע מכך נבקש להבהיר כי העבירה המיוחסת לחשוד כעת -'המתה בקלות דעת', שעונשה המירבי הוא כיום 12 שנות מאסר - סווגה לפי הדין הקודם כהריגה".

בתוך כך, הגישה היום הפרקליטות כתב אישום נגד מוטי ביטון בן 28 מרחובות, בגין תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ותקיפה הגורמת לחבלה ממשית. על פי כתב האישום, הצעיר השתתף במחאת יוצאי אתיופיה בנתיבות, במהלכה צעק לעבר שוטרים במקום קריאות כגון "כל השוטרים רוצחים" ונמלט. מאוחר יותר כאשר הסלימה ההפגנה, ניסו שוטרים לעצור מפגין שהצית חפץ, והמפגינים – וביטון ביניהם – תקפו אותם פיזית. על פי כתב האישום, ביטון נתן לשוטר אגרוף בראשו.

לפני כשבוע, כזכור, מח"ש אישרה כי ממצאי הדוח הבליסטי קובעים כי קצין המשטרה ירה לעבר הקרקע, וכתוצאה מכך הנתז פגע בטקה - וגרם למותו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. ממצאי הדוח אישרו את גרסת השוטר, שטען כי ביצע ירי לעבר הרצפה.

הפגנות מחאת יוצאי אתיופיה
הפגנות מחאת יוצאי אתיופיה | צילום: חדשות 13

ביום שישי, סיפר אביו של הקצין לחדשות 13 על שאירע באותו ערב טראגי: "ניסו לבצע סחיטה ושוד לאחד הנערים, לגנוב לו את הטלפון. כשבני ניסה למנוע את זה ואמר להם להתרחק, הם התגרו בו והוא הזדהה כשוטר. אבל ברגע הזה, החברה האלה ששונאים שוטרים, בני ישר קיבל אבנים".

"הבן שלי היה במקרה במקום. הוא ניסה למנוע פשע ואת כל האש ירו עליו", המשיך האב. "הוא היה בסכנת חיים. הוא נפגע מסלעים בגב, בידיים ובכמה מקומות בגוף כשהוא הפנה את גבו והגן על המשפחה שלו. אם הוא לא היה מפנה את הגב הזה היה פוגע בתינוק ששכב בעגלה".

"אתם לא חקרתם מי היה טקה, את העבר המשטרתי שלו. שלא יגידו החברה האלה, שהפכו את המדינה, שטקה נקי, שהעדה הזאת נקייה, חפים מכל פשע". לטענתו, "הבן שלי לא נוגע בזבוב. הוא ניסה קודם כל להגן על האזרחים שהיו במקום, כי זה תפקידו. כל האנשים שיושבים ויוצאים החוצה לטלוויזיה ומדברים שטויות, בא לי לחנוק אותם. מה זה העיוות הזה?".