המכתב נשלח לכתובת הלא נכונה - מח"ש סגרה תיק של אלימות שוטרים

שני צעירים התלוננו ששוטרים שהגיעו לדירתם הכו אחד מהם כשהיה אזוק. נציב תלונות הציבור מתח ביקורת על המחלקה לחקירות שוטרים על סגירת התיק, בעקבות מסירת המכתב לכתובת שגויה • פרסום ראשון

ניידת משטרה
ניידת משטרה (אילוסטרציה) | צילום: דוברות המשטרה

פרסום ראשון: נציב תלונות הציבור דוד רוזן פרסם דוח חריף על התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים, לאחר שזו סגרה תיק שבו חשד לאלימות קשה של שוטרים - רק משום שהדואר הרשום בעניין התלונה הגיע לכתובת שגויה - כך נודע היום (שלישי) לחדשות 13.

הכול החל כאשר שוטרים הגיעו לדירה של בחור בשם שחר דורון, על מנת לחפש בה אמל"ח וסמים. בתום החיפושים, מצאו השוטרים 22 גרם מריחואנה. לטענתו של דורון ובת זוגו בת ה-19, הם הוכו באכזריות על ידי השוטרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשד לאונס קבוצתי של בת 16 בגליל: שלושה חשודים נעצרו

ריבלין: המשבר הפוליטי מאיים לפורר את אמון העם במוסדות השלטון

מגמת הירידה נמשכת: 668 חולים במצב קשה; 212 מונשמים

השניים טענו כי דורון הוכה כשהוא אזוק בידיו וברגליו, וכי השוטרים בעטו בו והיכו אותו נמרצות כשהוא אזוק בקשירת "בננה". כמו כן, דורון סיפר כי שוטר אחד חבט בפניו וחנק אותו. לעדותם במשטרה, צירפו השניים תמונות המעידות על הפציעות.

כמתחייב, חומרי החקירה הועברו למחלקה לחקירות שוטרים, אלא שבמח"ש - שם נפתח התיק, שיגרו דואר רשום לכתוב שגויה של המתלונן, ובזה סיימו את הטיפול בתיק. לאחר שהמכתב חזר, במח"ש התעלמו מהעניין ואף סגרו את התיק בשל היעדר תלונה.

עו''ד יורם סגי זקס
עו''ד יורם סגי זקס

השופט בדימוס דוד רוזן קבע כי תלונתו של דורון, שהוגשה בשמו של עורך הדין יורם סגי זקס מטעם הסנגוריה הציבורית, מוצדקת. "משהמכתב שנשלח למרשך חזר בציון 'לא נדרש'", כתב רוזן, "מצופה היה כי מח"ש תעשה בכוחה בכדי לאתר את מרשך, בוודאי עת היה ניתן לאתר בנקל את מספר הטלפון שלו, שצוין במסגרת 'פרטי החשוד'".

"שני האזרחים מסרו בעדותם במשטרה פרטים שבעזרתם ניתן היה בנקל לאתרם, כמו גם פרטים המצביעים בבירור על השוטרים, שפעלו נגדם באלימות בוטה. מעבר לשליחת מכתב בדואר רשום לכתוב שגויה של אחד האזרחים המותקפים - לא נקטה מח"ש בצעדים כלשהם על מנת לבחון ולראות האם יש ממש בתלונה, אם לאו. מצאתי להמליץ לפני מנהלת מח"ש להפיק לקחי המקרה למניעת הישנותו".

במענה של מח"ש לנציב נקבע כי במח"ש החליטו לשנות את הנהלים ולא להסתפק עוד בשליחת מכתב בדואר רשום במקרים שבהם מועברת אליהם תלונה באמצעות המשטרה.

מטעם מח"ש נמסר בתגובה: "עוד בטרם להגשת התלונה לנציב, וללא קשר אליה, שונו הנהלים. כיום, בכל מקרה בו מעלה חשוד בחקירת משטרה טענה כי ננקטה נגדו אלימות על ידי איש משטרה, טענתו מועברת למח"ש בצירוף הודעתו במשטרה. עוד בתחנת המשטרה נמסר לו מכתב המיידע אותו בדבר הצורך בהתייצבותו במשרדי מח"ש לצורך קידום הטיפול בטענותיו. יודגש כי במקרה זה המתלונן 'קפא על שמריו' (כדברי בית המשפט הנכבד), ובמשך שנתיים לא פנה למח"ש במטרה לברר מה עלה בגורל טענתו, או הגיש תלונה מסודרת בכל אחת מהדרכים הרבות העומדות בפניו, לבדו או באמצעות עורך דינו".