שמרון, מולכו, צ'ייני ונתניהו: כך התנהלה רכישת הצוללות

שמרון היה ה"מעאכר" שנשלח להניע את התהליך, מולכו הסיר חסמים מדיניים, האלוף מרום קיבל כסף על עסקאות פיקטיביות - ונתניהו בכלל לא ידע? • חשדות המשטרה

נתניהו יוצא מהצוללת בנמל חיפה
נתניהו יוצא מהצוללת בנמל חיפה | צילום: רויטרס

פרשת הצוללות: אתמול בבוקר (חמישי) העבירה המשטרה לפרקליטות המדינה את המלצותיה בנוגע לתיק 3000. כך סוברת המשטרה שפעלה הרשת שהובילה למכירה, ואלו התפקידים שהיא מייחסת למעורבים בה:

דוד שמרון - המשטרה המליצה להעמידו לדין בגין שוחד הנעה, מדובר בעבירה שמתארת בשפה משפטית את תפקיד ה"מעאכר". על פי החשד, המעורבים בפרשה למעשה השתמשו בשירותיו כדי להניע תהליך שוחד. המשטרה טוענת שגנור שלח את שמרון להיפגש עם מי שיכול להזיז תהליכים כדי לקדם את העסקה עם הגרמנים, כשהכוח הגדול שלו הוא הקרבה לראש הממשלה. המודעות שלו לפוזיציה שבה הוא נמצא, ולאינטרסים של כל הצדדים, היא שהופכת את מעשיו לעבירה פלילית. יש מעט מאוד מקרים בהלכה המשפטית בישראל שבהם הורשע אדם בגין מעשים שכאלו, הזכור מבניהם הוא דני דנקנר, שהורשע בבית המשפט העליון בפסיקה שנויה במחלוקת.

יצחק מולכו - השליח המדיני של ראש הממשלה נתניהו לא יועמד לדין, אך המשטרה פורסת תשתית עובדתית בעייתית בנוגע למעשיו. מולכו נלקח על ידי המעורבים בפרשה כדי להסיר את החסמים המדיניים שמנעו מהגרמנים לקדם את העסקה עם חיל הים הישראלי. לשם כך הוא נפגש עם גנור, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים עליו הוא לא דיווח בשום שלב.

שר האנרגיה ושר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ - לא נחקר כחשוד בפרשה, אך העיד במשטרה. שטייניץ אמנם מקורב מאוד לכל המעורבים בפרשה, אך מה ששכנע את השוטרים שלא להעמיד אותם לדין, בדומה למקרה של ראש הממשלה נתניהו, היא ההבנה שהוא לא קיבל טובות הונאה אפילו בדרך עקיפה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו - גם היום, במשטרה אומרים שאחרי בדיקת החשדות בעניינם של כל המקורבים לנתניהו, אין אקדח מעשן שמוכיח שראש הממשלה היה מודע לשוחד המעורב בפרשה. עם זאת, העובדה שראש הממשלה קידם את קניית הצוללות בכל הזדמנות שיכל, תוך שהוא כלל אינו יודע שרשימה ארוכה של מקורביו תקבל נתח שמן מדמי המכירה, נשמעת מוזרה מאוד וכמעט לא הגיונית.

האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום - מכהן כיום כיו"ר רשות שדות התעופה, על אף שהוא חשוד בשוחד. טענת ההגנה שלו היא שהכסף שהוא קיבל כלל לא קשור לפרשה, שנעשתה בזמן שהוא עוד היה מפקד חיל הים. במשטרה מתקשים להאמין לגרסתו, מכיוון שגנור אמר לכל אורך עדותו כי הוא פעל במנגנונים עקיפים כדי לא לתת שוחד לאנשים במהלך כהונתם בתפקידים רשמיים, אלא רק לכשיסיימו את תפקידם. המשטרה טוענת שיש בידיה ראיות חפציות שמוכיחות שהעסקאות שבוצעו בין הצדדים לאחר שחרורו של צ'ייני היו פיקטיביות לחלוטין ונועדו להלבין את הכסף שהוא קיבל על חלקו בעסקת הצוללות.

צילום: חדשות עשר

כזכור, אתמול נודע כי המשטרה המליצה להגיש כתב אישום נגד בכירים, ביניהם שלושה ממקורבי ראש הממשלה נתניהו - פרקליטו לשעבר דוד שמרון, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי, אבריאל בר יוסף, ודוד שרן, לשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו. כמו כן, המשטרה המליצה להעמיד לדין את אלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג ושייקה ברוש. לעומת זאת, נגד מקורבו של נתניהו, יצחק מולכו, לא נתגבשה תשתית ראייתית.

המשטרה מסרה כי לפי ממצאי החקירה, במהלך השנים סיפק התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" למדינת ישראל חמש צוללות, אשר נמצאות בשירות פעיל כחלק ממערך הצוללות של חיל הים, כאשר עד שנת 2009 תא"ל במיל' ישעיהו (שייקה) ברקת, שימש כנציג התאגיד מול מדינת ישראל.

במהלך שנת 2009 הוחלף במפתיע ברקת באיש העסקים מיכאל (מיקי) גנור, אשר נכנס בנעליו של ברקת והחל לשמש כנציג התאגיד והמתווך לעניין רכש ושירותים של התאגיד מול מדינת ישראל. לטענת המשטרה, ממצאי החקירה מגלים, כי למפקד חיל הים דאז האלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום ולמשנה לראש המל"ל דאז אבריאל בר יוסף, הייתה מעורבות דומיננטית בבחירתו של גנור לשמש כנציג המספנה במקומו של ברקת וזאת מתוך ציפייה לכאורה לקבלת תמורה מגנור במעלה הדרך עבור פועלם ונקיטת פעולות מצדם למימוש ציפייה זו. הנציג אמור היה לקבל אחוזים משווי העסקה, ששוויה מוערך במיליונים רבים.

"קיבל 600,000 שקלים ממיקי גנור". אליעזר מרום | צילום: חדשות עשר

בתקופה בה שימש גנור נציג התאגיד - בין השנים 2009 ועד לימי החקירה הגלויה במחצית שנת 2017 - הושלמה עסקת רכש כלי שייט מהתאגיד בשווי של מאות מיליוני אירו, והתקיימו מגעים לרכישת כלי שייט נוספים בשווי כספי רב עוד יותר.

לאורכה של החקירה עלו חשדות, כי במהלכה של התקופה הרלוונטית כאמור, שורה של עובדי ציבור ונושאי משרה בכירים, בעבר ובהווה, לצד גורמים עסקיים ופרטיים - כולם או חלקם - לקחו ו/או דרשו טובות הנאה מאיש העסקים מיקי גנור, בין במישרין ובין באמצעות מתווכים; בין בתשלומי שוחד במזומן ובשיקים ובין בכסות של חוזי ייעוץ פיקטיביים; בין בעבור ביצוע פעולה הקשורה בתפקידם ובין על מנת להניע עובדי ציבור אחרים; בין בהקשר לעסקאות הצוללות וכלי השיט שנרקמו בין תאגיד טיסנקרופ לבין מדינת ישראל כמפורט לעיל ובין בהקשר למיזמים עסקיים אחרים, עכשוויים ועתידיים, אשר קרמו עור וגידים בארץ ובחו"ל בשותפות עם גנור - וכל זאת תוך הימצאותם בניגודי עניינים מובהקים וחמורים בין תפקידם והאינטרס הציבורי עליו הופקדו ובין קידום ענייניהם העסקיים והפרטיים. גנור הפך לעד מדינה לפני כשנה.