"תודה": יונתן היילו, שהרג את האדם שאנס אותו, השתחרר מהכלא

ועדת השחרורים נעתרה לבקשתו לשחרור מוקדם, לאחר שהפרקליטות הסירה את התנגדותה. היילו ריצה 8 מתוך 12 השנים שנגזרו עליו. עורך דינו: "הוא זכה בחופש, זה חלום שהתממש"

יונתן היילו עם שחרורו מהכלא
יונתן היילו עם שחרורו מהכלא | צילום: חדשות 13

יונתן היילו, שהורשע בהריגת האדם שאנס אותו, השתחרר היום (שני) מהכלא, ואמר בצאתו: "תודה רבה". זאת, לאחר שוועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר בכלא רימונים, שדנה בבקשתו לשחרור מוקדם, קבעה מוקדם יותר היום כי הוא ישוחרר. הוועדה אישרה את הבקשה לאחר שהפרקליטות הסירה בשבוע שעבר את התנגדותה אליה, בעקבות חוות דעת של גורמי הטיפול.

בהחלטה נכתב כי מאז שנדחתה בקשתו של היילו לשחרור מוקדם בדיון הקודם בחודש ינואר, "האסיר שינס מותניים ואכן נרתם להליך מעמיק שתוצאתו נבחנה על ידי גורמי הטיפול ועל ידי הרשות לשיקום האסיר". עוד צוין כי "האסיר ממשיך להתנהל בתקופת המאסר באופן חיובי, הוא יוצא לחופשות ללא חריג וללא עבירות משמעת, וסיים קבוצה טיפולית של אלימות כללית והביע במהלכה רצון כן ומוטיבציה לשינוי".

עורך דינו של יונתן היילו אלון אייזנברג אמר בתגובה כי "היו מוכנים לגזור על היילו מאסר עולם בגין רצח. אני פגשתי אותו רגע לפני שהוא מוכן לחתום על עסקת טיעון במסגרתה היה מוכן להיכנס לכלא ל-25 שנים, מתוך ייאוש, כי הוא לא האמין שיצליח להוכיח את חפותו".

"אני שמח שאחרי שנים של מאבק מלא בייסורים הוא יוצא לחיים חדשים", הוסיף אייזנברג. "המקרה הזה מהווה דוגמא עבור הרבה אנשים. בנימה אישית, אני יכול להגיד שהיום בחצות יונתן חוגג יום הולדת 30, ואני חושב שאין מתנה יותר מרגשת מהחופש שלו. הוא התרגש משמחה ועבורו זה חלום שהתממש. כעת הוא יוצא למסע של שיקום".

עו"ד ספיר סלוצקר-עמרן, ממטה המאבק לשחרור היילו, כתבה כי "שחרורו המרגש הוא תוצאה של מאבק וסולידריות אזרחית מצד רבים ורבות שהזדהו עם סיפורו של יונתן וחשו שנעשה עימו אי צדק". לדבריה, "נמשיך להאבק למען נפגעי ונפגעות אלימות מינית וכולנו במטה המאבק מקווים שהמערכת שנטשה את יונתן לכל אורך הדרך, תדע לסייע לו להשתלב בחברה בישראל".

בחודש ינואר האחרון, ועדת השחרורים דחתה את בקשתו של היילו לנכות שליש מעונשו, ובכך קיבלה את עמדת הפרקליטות בנושא. עם זאת, הוועדה קבעה כי תדון פעם נוספת בבקשה בעוד חצי שנה, כשבמהלך התקופה יעבור האסיר הליך שיקום.

ב-2010, הורשע היילו ברצח של ירון איילין, האדם שאנס אותו. בשנת 2013, בית המשפט שינה את האישום להריגה והפחית את עונשו מ-20 ל-12 שנות מאסר. בשנה שעברה, החליט נשיא המדינה ראובן ריבלין, שסירב בעבר לתת חנינה להיילו, לקצר את עונשו, ולהעמיד את תקופת מאסרו בפועל על עשר שנים ושמונה חודשים. בכך, אפשר ריבלין להיילו, לעמוד בפני ועדת השחרורים, עם סיום ריצוי שני שליש מעונשו.

עורך דינו של יונתן היילו אלון אייזנברג אמר בתגובה כי "היו מוכנים לגזור על היילו מאסר עולם בגין רצח. אני פגשתי אותו רגע לפני שהוא מוכן לחתום על עסקת טיעון במסגרתה היה מוכן להיכנס לכלא ל-25 שנים, זאת מתוך יאוש, כי הוא לא האמין שיצליח להוכיח את חפותו. אני שמח שאחרי שנים של מאבק מלא ביסורים הוא יוצא לחיים חדשים. המקרה הזה מהווה דוגמא עבור הרבה אנשים. בנימה אישית, אני יכול להגיד שהיום בחצות יונתן חוגג יום הולדת 30 ואני חושב שאין מתנה יותר מרגשת מהחופש שלו. הוא התרגש משמחה ועבורו זה חלום שהתממש. כעת הוא יוצא למסע של שיקום".

בהחלטת הנשיא נכתב: "נוכח תהליך השיקום שעבר היילו ובהתחשב בנסיבות הקשות והמיוחדות, כמי שהיה קורבן למעשים קשים טרם ביצוע המעשה על ידו, הוחלט להמליץ להמיר חלק מהמאסר בפועל למאסר על תנאי".