מחלוקת במערכת המשפט: "נאום זילבר לא השיג המטרה - אולי להפך"

המשנה ליועמ"ש רז נזרי התייחס לדברי עמיתתו, שתקפה את ההסתה נגד המוסדות המשפטיים, והצהיר: "הבעיה שלי היא הטון שממנו משתמע שאנחנו תמיד צודקים. גם לנו יש חלק במיתוס של שלטון המשפטנים"

זמן צפייה: 02:52

רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לענייני ניהול, מתח היום (שבת) ביקורת על דברי עמיתתו דינה זילבר, המשנה ליועמ"ש לענייני משפט ציבורי-מינהלי. זאת, לאחר שהאחרונה התבטאה בחריפות נגד ההסתה שהיא מזהה כלפי מערכת המשפט. בתגובה, הצהיר נזרי כי "נאומה זכה בצדק למחיאות כפיים, אבל  בציבורים שבהם יש לנו בעיית אמון קשה, הנאום לא השיג את מטרתו - ואולי להפך". את הדברים אמר נזרי בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל, שבו משתתפים השניים.

"לדינה היה נאום מעולה, שניכר שנכתב מהלב", הוסיף נזרי, "אך הבעיה שלי היא הטון שיוצא מאיתנו בנושאים הללו - שממנו משתמע שאנחנו תמיד צודקים, ו'הם' המסיתים בני החושך". עוד הצהיר המשנה ליועמ"ש כי "גם לנו יש חלק מסויים במיתוס הזה של שלטון המשפטנים. אני חושב שהנזק הכי גדול שיש לשלטון חוק הוא שיזהו את מערכת המשפט כמזוהה עם צד אחד".

עוד בחדשות 13:

המשנה ליועמ"ש: הסלקטיביות לא באכיפה – אלא בנתינת אמון כשנוח

פרקליט המדינה על פרשת הצוללות: "לא נירתע מלהילחם בשחיתות"

נתניהו על כתבי האישום בפרשת הצוללות: "לא מתכוון להתייחס"

ps://media.reshet.tv/image/upload/v1575713309/Untitled_pfxj9f.png" name="דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ורז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה" desc="דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ורז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה" credit="חדשות 13" ratio="1.68"]

אתמול התייחס נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, אהרן ברק, לדבריה של המשנה ליועמ"ש. "דינה זילבר נשאה את אחת ההרצאות הכי נהדרות ששמעתי", הדגיש ברק. "אחת ההצגות היותר עמוקות, מקוריות ויפות של המצב הלא יפה שבו אנו מצויים. אני חושב שהיא הדגישה את העובדה שהמלחמה היום היא מלחמה בעצם על שלטון החוק"

המשנה לפרקליט המדינה והמועמד לתפקיד ממלא מקומו, שלמה (מומי) למברגר, הגיב גם הוא לנאום השנוי במחלוקת. "על החטיבה הפלילית בפרקליטות המדינה לבצע התבוננות פנימית", הצהיר . "לבדוק איפה אנחנו צריכים לעשות יותר טוב. ברור לנו שאנחנו בצד הטוב של המתרס, כי אנחנו עושים מה שחומר הראיות מספר לנו. אבל כשמפנים אצבע מאשימה יש להפנות גם שלוש אצבעות לעצמך, ולבדוק את עצמך".

אתמול, כאמור, הצהירה זילבר בכנס כי "הפרקליטות ומוסד היועמ"ש לא חפים מטעויות, אפשר ונכון לבקרם. אבל אי אפרש לעוות את התמונה ובגלל החלטות ספציפיות שיש אינטרס כזה או אחר לקעקע, להכתים את יושרתה, ענייניותה ומקצועיותה של המערכת בכללה. להסתכל רק על היבט אחד של פעולת המוסדות האלו".

זילבר המשיכה עם דוגמאות: "כשהיועמ"ש מחליט לאשר משפטית מהלך צבאי נגד מחבלים, אף אחד לא אומר שהוא לא עושה את עבודתו נאמנה. כאשר הפרקליטות מגישה כתבי אישום נגד בכירי עולם הפשע – אף אחד לא מטיל דופי בעבודתה. כאשר הועמדו לדין אישי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית, בקרב רבים אמון הציבור דווקא התחזק". "הסלקטיביות וחוסר העקביות אינן באכיפה, אלא ביחס אל עבודת המוסדות האלה, בבחירה לתת אמון כשנוח ולא לתת אמון כשלא נוח – כשמדובר בהעמדה לדין פלילי של גורמים פוליטיים שביקרם חפצים".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בטקס האשכבה של הנשיא העליון שמגר
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: חדשות 13

"מתנהל נגד מערכת אכיפת החוק מסע דה לגיטימציה חסר תקדים. זה קמפיין מוצלח שבמסגרתו שנאה והסתה הן מטבע עובר לסוחר", אמרה זילבר. "בראשית הייתה המשטרה. לאחר שסיימה את החקירה והעבירה את ממצאיה למשרד המשפטים, אש הדה לגיטימציה החלה לחרוך את הפרקליטות. כעת מעגל 'הקושרים' מתרחב ומחבק אל תוכו בלשונות של אש גם את מנדלבליט שמואשם בימים אלו בתפירת תיקים".

יום קודם לכן, נאמה באותו הכנס נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, והתייחסה למתקפה על מערכת המשפט: "ככל בשר ודם איש מאיתנו אינו חף מטעויות ועל כן בהחלט נדרשים מנגנוני בקרה ופיקוח גם על כל אחד ממשרתי הציבור. אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק".