הערעור התקבל: ניסו שחם הורשע בהטרדה מינית ומרמה והפרת אמונים

בית המשפט המחוזי בתל אביב הפך את ההחלטה שהתקבלה באפריל 2018, אז הורשע הניצב בדימוס במעשה מגונה בלבד, ומתח ביקורת חריפה על התנהלותו. התיק הוחזר לבית משפט השלום שיגזור את העונש

זמן צפייה: 00:56

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום (שני) את ערעור הפרקליטות בעניינו של ניצב בדימוס ניסו שחם – והרשיע אותו בהטרדה מינית ומרמה והפרת אמונים. זאת בנוסף לסעיף המעשה המגונה בו הורשע באפריל 2018.

השופטים מתחו ביקורת חריפה על התנהלותו של שחם, והשיבו את התיק לבית משפט השלום שיגזור את דינו. שחם צפוי לערער על ההחלטה לעליון.

עו"ד נעמי גרנות מפרקליטות המדינה כתבה בהכרעה: "בית המשפט המחוזי קבל את ערעור המדינה, וקבע קביעה נורמטיבית, לפיה,  קצין בכיר - המקיים קשרים מיניים עם שוטרות הכפופות לו, תוך ידיעה שהוא עלול לקבל, קל וחומר תוך קבלת החלטות בענייניהן - מבצע עבירה פלילית של מרמה והפרת אמונים, הפוגעת פגיעה קשה ומהותית באמון הציבור במשטרה, ובמערכת אכיפת החוק כולה; כך ללא קשר לשאלה אם הוא עבר עבירת מין במסגרת קשרים אלו אם לאו. מפקד בכיר אשר מנצל את מעמדו לצורך קשירת יחסים מיניים במקום העבודה - גורם בהכרח לפגיעה חמורה בכבוד האדם של השוטרות, בשוויון הזדמנויות שלהן במקום עבודתן ובחירותן לבחור את בחירותיהן באופן אוטונומי".

"יש לקוות כי הכרעת הדין בערעור תוטמע אצל מפקדים – בכירים וזוטרים כאחד – כדי למנוע הישנותו של ניצול אסור של תפקידם ומעמדם, ואף תהווה אבן דרך משמעותית במאבק ליצירת סביבת עבודה בטוחה, שיוויונית ומוגנת לשוטרות בפרט ולנשים בכלל", הוסיפה.

עוד בחדשות 13:

החשד לאונס קבוצתי בדרום: הנער החשוד שוחרר למעצר בית

ניצב בדימוס ניסו שחם הורשע במעשה מגונה; זוכה מיתר האישומים

"מקווה שיהיה בצרות גדולות": ניסו שחם תוקף את פרקליט המדינה

Ajoxmx
ניצב בדימוס ניסו שחם | צילום: החדשות 13

עורכי דינו של  ניסו שחם, בעז בן צור ודקלה סירקיס, מסרו בתגובה: "ליבת כתב האישום במקרה זה עסקה בעבירה של הפרת אמונים, ולא כללה טענות של ניצול יחסי מרות. גם עמדת התביעה, התואמת את הראיות, הייתה כי מערכות היחסים שקיים מר שחם היו מוסכמות. נזכיר, כי הליך זה נפתח ללא שקדמה לו ולו תלונה אחת. השוטרות העידו במח"ש על יחסים מוסכמים, ושללו טענות בדבר ניצול. למעשה, בעקבות חקירתן אף הגישו מספר שוטרות תביעה נזיקית נגד מח"ש. משום מה, קולן הברור לא נשמע בבית המשפט המחוזי. היום, בעקבות הכרעת הדין, אף יצרו השוטרות קשר עם מר שחם והביעו צער על התוצאה המשפטית שאליה הגיע בית המשפט. ואכן, הרשעתו של שחם היא שגיאה משפטית. יש להניח כי כאשר השאלה התקדימית שהוצגה בתיק זה תונח בפני בית המשפט העליון, התוצאה תשתנה - והזיכוי, שאליו הגיעה הערכאה הראשונה, יושב על כנו".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, התייחסה להכרעת המחוזי ואמרה כי "החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לקבל את ערעור המדינה, לבטל את זיכויו של ניצב בדימוס ניסו שחם בעבירת הפרת האמונים ולהרשיע אותו  בעבירות של הטרדה מינית והפרת אמונים היא החלטה ראויה וחשובה. זו החלטה המשקפת את העמדה הנורמטיבית והמוסרית שחייבת להיות בכל מדינה מתוקנת ובכל משטרה מתוקנת. ההתנהלות של ניסו שחם הייתה פסולה וממנה עלה סרחון עז של שחיתות אישית וארגונית. התנהלות כזו משפיעה על כל סביבת העבודה ולכן לא יעלה על הדעת כי מקום עבודה, ובמיוחד מערכת אכיפת החוק תאפשר לקצין בכיר לנצל את תפקידו ומעמדו לממש את מאוויו המיניים עם שוטרות הכפופות לו - ולהפוך את מקום העבודה לגן לשעשועיו המיניים. חמורה ביותר העובדה ששחם גם קיים יחסים אינטימיים ובאותו הזמן קיבל החלטות בנוגע לעתיד השוטרות. זוהי התנהלות פסולה הפוגעת באופן קיצוני באמון הציבור במערכות אכיפת החוק".

כזכור, באפריל 2018 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את שחם בעבירה של מעשה מגונה בשוטרת שהייתה כפופה לו. לצד זאת, זוכה אז משתי עבירות נוספות באותו סעיף אישום ובאופן כללי מיתר האישומים שהוגשו נגדו, כולל עבירות הפרת האמונים. השופט בדיון, בני שגיא, קבע כי "החלטותיו של ניסו שחם היו מוצדקות וענייניות".

ניצב בדימוס ניסו שחם בהקראת גזר הדין
ניצב בדימוס ניסו שחם בהקראת גזר הדין | צילום: חדשות עשר

עוד קודם לכן, עם הגעתו של שחם לבית המשפט, בטרם הקראת פסק הדין, אמר מפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר כי הוא יסתפק "רק בזיכוי מלא". המעשה המגונה בגינו שחם הורשע הוא נשיקה, במהלך שהות ברכב עם שוטרת אחרת. לצד ההרשעה, השופט ביקר בחריפות את ההתנהלות של המחלקה לחקירות שוטרים בתיק.

שחם הואשם במרמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית של שמונה שוטרות. על פי כתב האישום, שחם נהג לקיים יחסי מין עם שוטרות שהיו תחת פיקודו. המחלקה לחקירות שוטרים טענה כי שחם ניהל קשרים עם שוטרות זוטרות בכל תפקיד אותו מילא במשטרה. לעתים המפגשים המיניים התקיימו ברכב, לעתים במשרדו או בתחנות משטרה, ואפילו בבית אמו.

במהלך המשפט הודה שחם בקיום יחסי מין עם שוטרות שהיו תחת פיקודו, אך טען שהמעשים נעשו בהסכמה ולא השפיעו על החלטותיו. הפרשה התפוצצה לראשונה לפני שש שנים. באוגוסט 2012 התפטר שחם מתפקידו כמפקד מחוז ירושלים, באוקטובר 2013 פוטר סופית מהמשטרה.

שתיים מהמתלוננות בתיק הגישו תלונה במשטרה נגד המחלקה לחקירות שוטרים ותביעה על סך שלושה מיליוני שקלים באמצעות עו"ד איתן חיימוביץ. התביעה התקדימית הגיעה בעקבות איומים שהופנו כלפיהן ועל חקירה פוגענית ומשפילה, לטענתן, שעברו במח"ש. השתיים טענו כי החקירה כללה שאלות חודרניות ולא נחוצות על טיב היחסים שקיימו בהסכמה עם ניצב שחם ואמירות מבזות שהופנו כלפיהן.