יועמ"ש הכנסת פסל את עצמו מדיוני החסינות של נתניהו

לאחר טענות על ניגוד עניינים לאור העובדה שאשתו היא המשנה של מנדלבליט, אייל ינון הודיע שלא ישתתף בדיוני החסינות אך לא יימנע מכתיבת חוות דעת משפטית על הקמת ועדות בכנסת

זמן צפייה: 12:05

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, הודיע היום (שני) כי הוא פוסל את עצמו מהשתתפות בדיוני החסינות. עם זאת, הוא לא מהתעסקות פרוצדורלית בנושא ועדות הכנסת שעוסקות בכך, ובפרט לא פוסל עצמו ממתן חוות דעת על האפשרות שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ימנע הקמת ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות של רה"מ בנימין נתניהו. זאת, בשל טענות בליכוד לניגוד עניינים ודרישה שיפסול את עצמו כיוון שאשתו, עמית מררי, היא המשנה של מנדלבליט ועוסקת בתיקי נתניהו.

מתוקף תפקידה מררי הייתה בצוות המורחב שהתעסק בתיקי נתניהו עד להחלטת מנדלבליט. היא חתומה על הסדר עניינים שאסור לבעלה לטפל בחקירות תחת טיפולה, אך במקרה זה מדובר בשאלה אם ועדת הכנסת יכולה להתכנס ולא בחקירה שתחת טיפולה של אשתו. חשוב לציין כי במידה וועדת הכנסת אכן תתכנס לדון בחסינות נתניהו - היעדרותו של ינון מהדיונים לא צפוייה להשפיע על לוח הזמנים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

יועמ"ש הכנסת: אין מניעה משפטית לדון בבקשת החסינות של נתניהו

השקרים וחצאי האמיתות בנאום החסינות של בנימין נתניהו

סקר: כחול לבן מובילה עם 36 מנדטים; 50% מהנשאלים נגד חסינות

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

הודעת יועמ"ש הכנסת

"היועץ המשפטי לכנסת דוחה בתוקף את טענת ניגוד העניינים המופנית כלפיו, לאור חוות דעתו מאתמול לפיה ועדת הכנסת מוסמכת לדון בבקשות חסינות בפגרת הבחירות. הסוגיות הנמצאות על שולחנו של יועמ״ש הכנסת הן בעניינים פרוצדורליים פנימיים של הכנסת, ולא מתקיים בשלב זה כל דיון בבקשות החסינות עצמן או בשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בהגשת כתב אישום, עניינים שהיועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בהם.

בעניינים הפנימיים של הכנסת, אף אלה הנוגעים לבקשות החסינות, ליועץ המשפטי לממשלה או לאנשי משרד המשפטים אין עמדה או מעמד, וכך גם מסר בא כוח היועץ המשפטי לממשלה בתגובתו לבג״ץ במסגרת עתירות שהוגשו נגד חוות דעת קודמת של היועץ המשפטי לכנסת בעניינים אלה.

עוד יצוין, כי לאחר פרסום חוות הדעת הקודמות של היועץ המשפטי לכנסת שעסקו בעניינים פרוצדורליים המצויים אף הם בזיקה לבקשות החסינות לא הועלתה טענה של ניגוד עניינים, על אף שהעובדות הרלוונטיות היו ידועות לכל גם באותו מועד. העלאת טענה של ״ניגוד עניינים״ רק בעקבות מסקנת חוות הדעת מאתמול, שכנראה אינה מוצאת חן בעיני מי מהצדדים הנוגעים בדבר, היא עניין ציני ומלאכותי שנועד להלך אימים על היועץ המשפטי לכנסת.

היועץ המשפטי לכנסת חתום על הסדר ניגוד עניינים ומקפיד עליו קלה כחמורה במהלך כל השנים שבהם הוא ובת זוגו נושאים בתפקידיהם במקביל.

כאמור, אם וכאשר יתקיים דיון בבקשות החסינות בכנסת ובטענות המהותיות הקשורות לשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה להגיש את כתבי האישום, היועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בכך".

יועמ"ש הכנסת: אין מניעה משפטית לדון בבקשת החסינות של נתניהו

אתמול, מסר ינון ליו"ר הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, חוות דעת לפיה אין מניעה משפטית להקים את ועדת הכנסת בזמן ממשלת המעבר – במטרה לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתוך כך, פגישת ניסנקורן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הסתיימה ללא הסכמות. אם אדלשטיין ינסה למנוע את הקמת הוועדה, כמה ארגונים צפויים לעתור לבג"ץ.

"כבר קבענו כי גם תקופת פגרת הבחירות וגם תקופה שבה ועדת הכנסת טרם הוקמה, נמנות על תקופת 30 הימים להגשת בקשת החסינות", נכתב בחוות הדעת. "הקביעה החריגה לפיה דיוני החסינות יתקיימו 'בהקדם האפשרי', מעידה על תפיסתו של המחוקק לפיה אין להקל ראש בפגיעה האמורה בעקרון השוויון בפני החוק ובהליך הפלילי הנגרמת כתוצאה מעיכוב אפשרי בדיוני החסינות, בוודאי כשמדובר בעיכוב של מספר חודשים".

יויו''ר ההסתדרות אבי ניסנקורן
יויו''ר ההסתדרות אבי ניסנקורן | צילום: יחצ

"עמדתי היא שהנוהג שלא לקיים דיונים שנויים במחלוקת במהלך פגרת בחירות, אינו יכול לגבור על הוראת חוק מפורשת ועל סמכויות שהכנסת וועדותיה ממשיכות לאחוז בהן גם בתקופה זו", המשיך והתייחס לחריגה מנוהל זה במהלך תקופת הבחירות לכנסת ה-22. "למרות הטענה הנשמעת עתה כי הכנסת אינה נהנית מ'לגיטימציה דמוקרטית' מלאה, בפגרת הבחירות הקודמת ביקשה הממשלה לקדם הצעת חוק שנויה במחלוקת ('חוק המצלמות')".

"אף שסברתי כי הצעת החוק עצמה אינה חוקתית ונוגדת את התנהלות הכנסת בפגרת הבחירות, לא סברתי כי אין סמכות לכנסת לקיים את דיוני החקיקה ביחס אליה, למרות שדובר היה בימים ספורים לפני הבחירות", כתב ינון.

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר כי "אדלשטיין שמע קשב רב את עמדת ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת. חוות הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא יועמ"ש הכנסת לפני כמה שבועות. אדלשטיין ביקש מינון חוות דעת משפטית באשר לסמכותו על עצם כינוס הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות הדעת היו"ר יודיע על החלטתו".