בלי חוק חסינות ופסקת התגברות: כך נתניהו יוכל למלט עצמו ממשפט

כדי שרה"מ יוכל לחמוק מהעמדה לדין, יש לו אפשרות לתקן את חוק יסוד השפיטה, שיבטל את סמכות בג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת ובהחלטות מנהליות. השאלה במקרה כזה - מה יעשה בג"ץ?

זמן צפייה: 01:48

(בווידאו: שופטי העליון נגד חוקי החסינות)

יוזמות החקיקה שוהעלו לאחרונה מכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עוררו ביקורת עזה מצד רבים, שטוענים כי יהוו פגיעה בדמוקרטיה ובאיזון בין הרשויות, במטרה להגן על עצמו מפני העמדה לדין בתיקים בהם הוא חשוד. אך כדי למלט את עצמו ממשפט, נתניהו יוכל להסתפק במהלך מסוכן וחסר תקדים, שעשוי לשנות לחלוטין את האיזון בין הרשויות - תיקון חוק יסוד השפיטה.

תיקון חוק יסוד השפיטה יבטל את סמכות בג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת ובהחלטות מנהליות. לצורך התחמקות מהעמדה לדין, נתניהו לא צריך לתקן את חוק החסינות ולא לחוקק פסקת התגברות רחבה, שלא קשורה לעניין ותהווה, אם תחוקק, בעיקר מתנה למבקרי בג"ץ מהימין העמוק.

רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת
רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת | צילום: רויטרס

לעוד כתבות בנושא >>

מקורבי נתניהו ייעצו לו: אם תלך לבחירות – חוקי החסינות בסכנה

"הטענה שחוק החסינות מגן מהחלטות לא ענייניות – חסרת ביסוס"

שופטי העליון נגד חוקי החסינות: "לא נהסס לנקוט צעדים קשים"

אך ישנה שאלה אם בג"ץ יתערב במקרה שראש הממשלה ירצה לתקן את חוק יסוד השפיטה. בג"ץ לא מתערב בחקיקת חוקי יסוד, אך ייתכן שלאור העובדה שמדובר במקרה קיצוני שיכול להשפיע על האיזון בין הרשויות כפי שאנו מכירים כיום ולפגוע קשות בכוחו ובסמכותו של בית המשפט העליון, בג"ץ יחרוג ממנהגו. במצב כזה, ייתכן שנתניהו ירצה לחוקק פסקת התגברות שתמנע מבג"ץ להתערב בתיקון החוק.

בשל ההליכה לבחירות חוזרות - יוזמות החקיקה של נתניהו יידחו

בימים שלפני פיזור הכנסת, גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ייעצו לו כי "אסור ללכת לבחירות בשום פנים ואופן". לדבריהם, "אם נתניהו ילך לבחירות ייווצר מצב שהוא יהיה חייב ללכת לשימוע". עוד ציינו הגורמים כי "לאחר הבחירות, גם אם נתניהו יזכה, הוא יהיה במרוץ כדי לחוקק את חוק החסינות ואת פסקת ההתגברות, ויש סיכוי גבוה שלא יצליח לעשות זאת לפני החלטה של היועמ"ש להגיש נגדו כתב אישום".

רה''מ בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה מנדלבליט בישיבת הממשלה
רה''מ בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה מנדלבליט בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

כמו כן, אמרו הגורמים כי אם הכנסת תתפזר "נתניהו צפוי לבקש עוד דחייה בשימוע". עם זאת, גורמים בכירים במערכת המשפט הדגישו כי "מועד השימוע סופי ולא נדחה אותו".

אחת הסוגיות סביב פיזור הכנסת היא היוזמות שמנסה נתניהו להעביר, ביניהן חוק החסינות ופסקת ההתגברות. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס גם הוא לחוק החסינות: "כל ההחלטות בתיקי ראש הממשלה התקבלו בצורה מקצועית ועניינית. לנוכח זאת, הטענה כי תיקון לחוק החסינות נדרש כדי להגן כביכול על ראש הממשלה מפני החלטות לא ענייניות לגביו - חסרת כל ביסוס". את הדברים אמר מנדלבליט בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

שופטי בית המשפט העליון איימו לאחרונה לנקוט "צעדים קיצוניים שנדרשים בזמנים קשים" בעקבות ניסיונות הקואליציה לחוקק את חוק החסינות ולקדם את פסקת ההתגברות שתגביל את כוחם.

בשיחות פנימיות אמרו השופטים כי "נראה כאילו ראש הממשלה והמועמדים לתפקיד שר המשפטים רוצים לנתץ ולהרוס את מערכת המשפט". לדבריהם, "חוק החסינות לצד פסקת ההתגברות זה דבר לא יאומן, לא נהסס לנקוט בצעדים קשים וקיצוניים - כי ההיסטוריה תשפוט אותנו".

מדוברות הרשות השופטת נמסר בתגובה כי "ככל שהדברים נאמרו על ידי אדם מסוים, הם נאמרו על דעתו ועל אחריותו בלבד. העמדה המוסמכת של הרשות השופטת תימסר במועד ובנוסח המתאים".