פרשת הצוללות: הסיבה שנתניהו הסתיר את המכירה - הנחה מהגרמנים

רה"מ הסביר שלא עדכן את שר הביטחון והרמטכ"ל בעסקה המדוברת כי היה מדובר בסוד ביטחוני - אלא שמיקי גנור סיפר בעדותו כי הסיבה לכך היא שהגרמנים התנו הנחה על הספינות באישור המכירה למצרים

זמן צפייה: 02:13

פרשת הצוללות: במערכת הבחירות הקודמת הודה ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אישר לגרמניה מכירת צוללות מתקדמות למצרים מבלי שעדכן את שר הביטחון והרמטכ"ל דאז, ונימק את הצעד הזה כסוד ביטחוני. אלא שלפי עדותו של עד המדינה לשעבר מיקי גנור, המתווך בעסקה, הסיבה לכך לא הייתה סודית.

בעדות שהעניק במשטרה, גנור סיפר כי נתניהו לא עדכן את הגורמים הרלוונטיים בגלל הנחה שהגרמנים הציעו על מכירת הספינות לישראל, והתנו אותה באישור המכירה למצרים. ההנחה המדוברת, ששווה לישראל כחצי מיליארד שקלים, הביאה למעשה לביצוע העסקה ולעמלה משמעותית לגנור ושותפיו. יש לציין, כי החלק הזה בעדותו של גנור לא השתנה גם לאחר שחזר בו מחלק מעדותו. טענה זו הגיונית, מאחר וגם באישור הקודם למכירת צוללות למצרים, גרמניה התנתה הנחה לישראל בכך שהאחרונה תאשר את המכירה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרשת הצוללות: המשטרה ממשיכה לחקור – גבתה עדות מאלוף יוסי פלד

חשיפה: האינטרס הכלכלי של צ'ייני וגנור במכירת צוללות למצרים

"קשה לתאר סיבה שאישור מכירת הצוללות יוסתר מהצמרת הביטחונית"

מיקי גנור, בנימין נתניהו
מיקי גנור, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ממפלכת הליכוד נמסר בתגובה לפרסום: "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא נחשד בפרשת הצוללות, שנחקרה ונבדקה על ידי כל גורמי האכיפה ונמצא שאינו קשור אליה. הסיבה לניסיונות הנואשים של גנץ ולפיד להחיות את הפגר הזה היא כדי להסיט את תשומת הלב של הציבור מהבלגנץ הפנימי במפלגתם ומשאלת הבחירות האמיתית - מי יהיה ראש הממשלה הבא: נתניהו או גנץ".

״חייבת לקום ועדת חקירה״: תגובות סוערות לחשיפת עדות גנור

אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר, התייחס לפרסום: "חייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית ומיד. זו פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות המדינה. מעדות גנור עולה שראש הממשלה פגע בביטחון המדינה באופן חמור, על סף בגידה, בנסיבות שמעלות חשד כבד, כי מדובר בבצע כסף של מקורביו או שלו". לדברי, יו"ר "ישראל דמוקרטית", "לא מדובר בזוטי זוטות, אלא בפגיעה קשה בביטחון המדינה בתמורה לשלמונים למקורבי נתניהו".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס אף הוא לעדות גנור: "אני קורא ליועמ"ש לפתוח בחקירה מיידית של עסקת הצוללות. לא יתכן שראש הממשלה יבצע עסקאות נשק המשפיעות על המאזן האסטרטגי באזור תוך חשד לעירוב שיקולים אישיים. תמונת השחיתות הנחשפת לעיננו חייבת להתברר".

מספר 2 ברשימת כחול בלבן, יאיר לפיד, אמר כי "פרשת הצוללות היא פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה ונתניהו עדיין מתחמק ומשקר למה אישר למכור צוללות מתקדמות למצרים? למה הסתיר ממערכת הביטחון והכל על חשבון ביטחון המדינה. הגיע הזמן להקים ועדת חקירה ממלכתית על הפרשה החמורה".

מספר 3 ברשימת כחול לבן, משה (בוגי) יעלון, שכיהן כשר הביטחון בתקופה המדוברת, כתה בחשבון הטוויטר שלו כי "גם הלילה אני חוזר וקובע כי פרשת הצוללות וכלי השייט היא פרשת השחיתות החמורה בתולדות המדינה. ברור לכל כי הייתה בפרשה זו העדפת בצע כסף על פני ביטחון המדינה. הסוד שנתניהו הסתיר ממני ומהרמטכ"ל, כאשר אישר לגרמניה למכור צוללות מתקדמות למצרים, הוא כנראה, בצע כסף".

גם יו"ר העבודה-גשר, ח״כ עמיר פרץ, התייחס לפרסום: "מדובר בשערוריה שיש לחקור באופן מידי וללא פשרות. צוללות הן כלי אסטרטגי בעל חשיבות עליונה לביטחון המדינה והנחה כספית אינה סיבה לאפשר מכירה נשק אסטרטגי למדינות אחרות במזרח התיכון".

מיקי גנור בבית המשפט
מיקי גנור בבית המשפט | צילום: חדשות 13

בחודש מאי האחרון הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לפרקליטיו של גנור על ביטול הסכם עד המדינה עימו בפרשת הצוללות. במכתב שנשלח לעורכי דינו נכתב כי עד המדינה הפר את ההסכם שנחתם עמו, בשל מסירת גרסאות השונות באופן מהותי מגרסאות קודמות שמסר בסמוך ולאחר חתימת ההסכם, וכן בשל הפגיעה במהימנותו הנגזרת ממסירת גרסה חדשה זו. בנוסף, מאז שחרורו למעצר בית, החליט גנור להפסיק לשתף פעולה והחל לשמור על זכות השתיקה – פעולה המהווה הפרה של התחייבויותיו לפי ההסכם.

משמעות ביטול הסכם עד המדינה היא כי הפרקליטות תוכל לעשות שימוש בכל ראיה או עדות שנאספה לפני חתימת ההסכם, לאחריו או כתוצאה ממנו. בכלל זה, תוכל הפרקליטות להשתמש גם בהודעותיו של גנור עצמו נגדו ונגד אחרים.

בחודש מארס גנור ביקש לחזור בו מהסכם עד המדינה ונעצר על ידי המשטרה בחשד לשיבוש הליכי משפט. גורמים בסביבתו של איש העסקים מסרו כי מצבו הנפשי קשה, וכי הוא מעוניין לפוצץ את העסקה. גנור נחקר ביחידת להב 433, ועל פי המשטרה, ביקש לשנות את הגרסה שמסר בפרשה. במהלך החקירה, איש העסקים שינה את עדותו ואמר כי הכספים שקיבל הם תשלום עבור ייעוץ ולא שוחד. "תיק הצוללות חלש, איתי או בלעדיי", אמר גנור לשוטרים בחקירתו. "זה לא תיק שוחד, זה תיק של הפרת אמונים. הבאתי לכם דברים ואתם הראיתם לי את המטרות - לא אני לכם. אתם סימנתם מטרות".

בין היתר, אמר גנור כי "אני לא יכול לחיות עם האמירה ששיחדתי, לא כלפיי ולא כלפי אחרים. זה עניין של הפרקליטות, שהם יפרשנו את הדברים. קשה לי לחיות עם המונח שוחד. קשה לי להוציא את המילה הזו מהפה. אני לא מבקש שום דבר. זו העמדה שלי - שלא קשורה לשום דבר אחר".

צו איסור פרסום בפרשה. צוללות (ארכיון)
צוללות (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

מתכתובות מייל שהגיעו לידי חדשות 13 בחודש אפריל, עלה כי למפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום ולעד המדינה מיקי גנור, נציגיה הישראלים של המספנה הגרמנית טיסנקרופ, היו אינטרסים כלכליים באישור מכירת הצוללות למצרים. מהמסמך עולה כי השניים רצו לרקום שורה של עסקאות בין ישראל לטיסנקרופ. בתכתובת המייל צ'ייני מסביר לאדם אותו הוא מנסה לשכנע לבצע את העסקאות, את האסטרטגיה שלו. "צריך להכין עסקת חבילה גדולה, שבמסגרתה יימכרו ארבע אוניות שטח, טילי טורפדו בעבור הצוללות וצוללות חדשות יותר (כנראה דגם 216)", נכתב במייל. "צריך לדאוג שזה יהיה על סדר היום במפגש הממשלות הקרוב בין ישראל לגרמניה".

מהתכתובות, שנשלחו בדצמבר 2012, עולה כי צ'ייני ידע לספר לבן שיחו מגרמניה על עסקת הספינות – שנתיים לפני שיצאה לפועל, וכן סיפר לו על העסקה המצרית, שהמגעים אליה החלו רק שלוש שנים לאחר מכן.