אחרי השימוע: הפרקליטות תמליץ על האישומים שבכתב החשדות

פרסום ראשון: בפרקליטות מיסוי וכלכלה מתגבשת חוות דעת בנוגע לתיקי נתניהו, לפיה בתיק 4000 יואשם רה"מ בשוחד, ובתיקים 1000 ו-2000 - מרמה והפרת אמונים. ביום ראשון יחל היועמ"ש בדיונים

זמן צפייה: 02:06

תיקי נתניהו: שלושה שבועות לאחר השימוע לראש הממשלה בנימין נתניהו, בפרקליטות מיסוי וכלכלה מתגבשת חוות דעת לקראת ההכרעה בתיקים - כך פורסם לראשונה הערב (חמישי) בחדשות 13. מסתמן כי הפרקליטות תמליץ על הגשת כתב אישום בגין שוחד בתיק 4000, ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000 - זאת, כפי שהופיע בכתב החשדות. ביום ראשון יחל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, במרתון הדיונים לקראת ההכרעה בתיקים.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום: "עוד הדלפה מגמתית שפוגעת אנושות באמון הציבור במערכת. רק במשפט שדה מפרסמים את המסקנות לפני שדנים בעובדות ובטענות. מתי בדיוק הם הספיקו לקרוא ולנתח את 1000 העמודים שהגישו פרקליטי ראש הממשלה רק עכשיו? לא בכדי ביקש ראש הממשלה לקיים שימוע פומבי, כדי שכל אזרחי ישראל ומשפטני העולם יווכחו שמדובר בתיקים מחוררים שאין בהם כלום. אפשר רק לקוות שהיועמ״ש לא יתן ידו לעיוות כזה של הצדק והאמת בתיקי הסרק ההזויים נגד ראש הממשלה".

ממשרד המשפטים נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה מקיים תהליך סדור ויסודי של בחינת הטענות שעלו בשימוע בעניינו של ראש הממשלה, ורק בסיום התהליך תתקבלנה ההחלטות לגבי התיקים, ואלו יפורסמו לציבור באופן רשמי כמקובל. יובהר ויודגש כי בשלב זה עדיין לא הושלמה בחינת טענות באי כוחו של ראש הממשלה ע"י גורמי הפרקליטות והתהליך מצוי בעיצומו. ממילא עדיין לא הסתיים גיבוש המלצות הפרקליטות בעניין. כל פרסום לגבי עמדות של גורמים כאלה ואחרים הוא בגדר ספקולציות והערכות בלבד, ונעשה באחריות המפרסם בלבד. אנו שבים ומציעים להיזהר מפרסומים חלקיים וממידע לא מוסמך".

חוות הדעת המתגבשת בפרקליטות לאחר השימוע לראש הממשלה
חוות הדעת המתגבשת בפרקליטות לאחר השימוע לראש הממשלה | צילום: חדשות 13

עוד בחדשות 13:

ההשפעה הדרמטית של העברת המנדט לגנץ על תיקי נתניהו

בכחול לבן עשו הכנה משפטית בעניין משמעות הנבצרות של נתניהו

מיד אחרי החגים: מרתון דיונים בתיקי רה"מ בלשכת היועמ"ש

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

כאמור, לפני כשלושה שבועות נערכו ארבעת ימי השימוע לראש הממשלה, שעסקו בשלושת התיקים שבהם הוא מעורב.

השימוע החל ביומיים של דיונים מרתוניים על תיק 4000, העוסק בפרשת בזק-וואלה. במהלך השימוע טענו עורכי הדין של רה"מ כי "אם נתניהו קיבל סיקור חיובי, מה שלא קרה, לא הייתה לו כוונה או מודעות". בתום השימוע שעסק בתיק, מסרו גורמים בפרקליטות לחדשות 13 כי דברי עורכי הדין של נתניהו לא הצליחו לשכנע אותם שאין עבירת שוחד בהתנהלותו. עם זאת, הוסיפו כי הדיונים היו ענייניים וטובים על אף שלא הצליחו להפריך את החשדות לקבלת שוחד מצד נתניהו. הדעה הרווחת בפרקליטות הייתה שהתיק יסתיים בכך שנתניהו יואשם בשוחד - האפשרות הסבירה יותר, ככל הנראה - או שהוא ייגנז.

היום השלישי לשימוע עסק בתיק 2000, ונערך בהיעדרה של ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה ומי שליוותה את תיקי נתניהו - דבר שעורר תגובות נזעמות. החשד נגד נתניהו בתיק 2000 מתייחס לעסקת שוחד שנרקמה לכאורה בין ראש הממשלה למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס. במסגרת העסקה ביקש נתניהו סיקור אוהד בעיתון בתמורה לשורה של פעולות כלכליות שייטיבו עם מוזס, ובראשן קידום חוק "ישראל היום", שמטרתו הגבלת הפצתו של העיתון המתחרה, הנושא את שם החוק.

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

היום האחרון לשימוע עסק בתיק 1000 - פרשת המתנות מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, ובחשדות כי נתניהו הפר אמונים כשניצל את סמכויותיו לעזור לאיש העסקים ארנון מילצ'ן. גם דיון זה התקיים בהיעדרה של הפרקליטה בן ארי.

שלושת החשדות העיקריים נגד נתניהו בתיק זה עוסקים בהתערבות שלו לאישור ויזה לארצות הברית למילצ'ן, קידום חוק להקלות מס לתושב חוזר – שהיה חוסך לאיש העסקים כסף רב והדחיפה למיזוג קשת ורשת. כזכור, נתניהו שוחח עם השגריר האמריקני ואף עם שר החוץ האמריקני דאז, ג'ון קרי, במטרה שיטפלו בבעייתו של איש העסקים מילצ'ן לקבל ויזת כניסה לארצות הברית.

בתום יום השימוע, ההערכה במשרד המשפטים הייתה כי היועמ"ש לא ישנה את עמדתו לגבי התיק - ובפרקליטות מיסוי וכלכלה גרסו כי הראיות בעניין טובות ההנאה, שקיבל רה"מ נתניהו במסגרת הפרשה, יביאו להרשעה בתיק.