ביהמ"ש אישר: ניתן לערוך חיפוש בניידים של יועצי נתניהו

השופט קיבל את מתווה המשטרה והפרקליטות, והתיר לבצע חיפושים בטלפונים הסלולריים של החשודים בפרשת הטרדת עד המדינה, אך מתח ביקורת על התנהלות המשטרה. פרקליטי אוריך וגולן: "נערער"

זמן צפייה: 05:07

כוורת רה"מ בחקירה:בית משפט השלום קיבל הערב (רביעי) את מתווה המשטרה והפרקליטות וקבע כי ניתן לערוך חיפוש בניידים של יועצי ראש הממשלה בנימין נתניהו החשודים בפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר.

השופט נימק בהחלטתו מדוע הוא מקבל את עמדת המשטרה והפרקליטות: "כמה מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד, כאשר מדובר במספר מעורבים שחברו יחדיו לצורך מטרה זו. צווי החיפוש המבוקשים יכולים לסייע בקידום החקירה ובשפיכת אור על עומק מעורבותם של החשודים ואף על מעורבים אחרים. השתכנעתי כי אופן החיפוש שהוצע על המבקשת בנספח א' לבקשות, בעניין הנחיות מחלקת הסייבר לחיפוש 'מדוייק' של חומרי חקירה וראיות הקשורות לאירוע המסויים, לצד המנגנון המוצע שם, יכולים לצמצם את הפגיעה בזכויות החשודים לפרטיות. "אני מקבל את טענת המבקשת כי דחיית הבקשות להוצאת צווי החיפוש עלול לפגוע בחקירה. מדובר במלאכת איזון בין אינטרסים מנוגדים בעלי חשיבות רבה. מחד, האינטרס הציבורי במיצוי חקירה בגין עבירה של הטרדת עד, על החומרה הרבה הכרוכה בעבירה זו, במישור טוהר ההליך המשפטי והחשש לפגיעה בו, לצד חקר האמת ביחס למעורבים שנחקרו ולמעורבים נוספים. מנגד, אין להמעיט ערך בחשיבות ההקפדה על זכויות החשוד. חיפוש ללא צו שיפוטי, במכשיר הטלפון האישי של החשוד, צריך להתבצע בתוך הליך מבוקר, מסודר, שקוף, ולא מאולתר".

עם זאת, השופט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה: "נפלו מספר פגמים בהתנהלות היחידה החוקרת אל מול החשודים. חיפוש ותפיסה של מכשירי הטלפון מבלי שקדמה לכך בקשה לבית המשפט להוצאת צו שיפוטי הוא פגם משמעותי. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בעבירה שחלף זמן בין המועד בו עלה שמם של החשודים כמעורבים לבין מועד חקירתם. בזמן זה, ניתן היה לפנות לבית המשפט בבקשה להוצאת צו שיפוטי. הדרישה מאחד החשודים שהתייצב לחקירתו מבלי מכשיר הטלפון הנייד לחזור על עקבותיו ועוד בליווי שוטר, רק כדי לחזור לחקירה עם המכשיר, מעצימה את הפגם בהימנעות המשטרה מבקשת להוצאת צו שיפוטי. עובדה זו מלמדת על תכנית חקירה שכוונה מראש לחדירה למכשיר הטלפון (מבלי צו שיפוטי). אני מסכים עם טענת הסנגורים כי הסכמת החשודים, מבלי שהוסבר להם בדבר זכותם להתנגד לחיפוש וכי התנגדות לחיפוש לא תשמש כראיה לחובתם, לאו הסכמה היא. בהעדר צו שיפוטי, ולמצער, היה על היחידה החוקרת לקבל מהחשודים הסכמה מדעת, במובנה לפי הלכת בן חיים. אופן החיפוש הלא מאורגן במהלך החקירה, תוך עיון במכשיר הטלפון בנוכחות החשוד, מעצים את הפגם בו. יש להניח כי טענות החשודים יידונו בעתיד, אם יוגש כלל כתב אישום בתיק זה".

מקורבי יועצי ראש הממשלה אמרו לאחר ההחלטה: "אלמלא היה מדובר בחקירה פוליטית, די היה במחדלים הבלתי חוקיים אותם פירט בית המשפט בכדי לסגור את התיק המופרך הזה עוד הערב".

עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין המייצגים את דוברי ראש הממשלה עופר גולן ויונתן אוריך מסרו בתגובה: "שופט בית משפט השלום עלאא מסארווה קבע שנפלו פגמים חמורים בחקירות דוברי ראש הממשלה. הביקורת החריפה של בית המשפט נגד המשטרה והפרקליטות מחייבים את סגירת התיק והחזרת הטלפונים הניידים ליועצי ראש הממשלה. אנחנו נבחן את ההחלטה ונערער לאלתר".

מוקדם יותר פורסם בחדשות 13 כי המשטרה מחזיקה במסרון ששלח יונתן אוריך לאחד הנחקרים האחרים בפרשה, בו כתב: "יש אישור לפילבר". בעקבות כך, במשטרה תוהים אם מישהו נתן אישור מלמעלה לשלוח את רכב הברסלבים לביתו של עד המדינה שלמה פילבר, או שמא פעל אוריך על דעת עצמו.

בסביבתו של אוריך דובקים בטענה כי מדובר בפעולת קמפיין לגיטימית שמקבלת אישורים ותקציבים. בשל כך מבקשת הפרקליטות לפתוח את הטלפונים הניידים של החשודים ולעיין בהם.

שלמה פילבר בבית המשפט
שלמה פילבר בבית המשפט | צילום: חדשות 13

במהלך דיון שנערך היום בבקשת המשטרה להוציא צווי חדירה למכשירי הטלפון של ארבעה מאנשי קמפיין נתניהו טען עורך הדין עמית חדד, המייצג את עופר גולן, כי "ביקשו ממנו הסכמה לשיחה ספציפית – ואז החוקרת פתחה התכתבות שלו עם יאיר נתניהו שלא כדין". השופט בדיון אמר שנפלו שני פגמים בחקירת המשטרה: שלא אמרו לנחקרים שיש להם זכות לסרב לעיון בניידים, ושהמשטרה לא ביקשה צו מבית משפט לפני החקירה.

נציג המשטרה אישר כי החוקרת הבחינה בתכתובות בין גולן לבין בנו של ראש הממשלה, אך זאת שאלה את גולן אם הוא מסכים להמשך ביצוע הבדיקה, ולאחר שסירב – הטלפון נסגר והבדיקה הופסקה. עוד מסר, לשאלת חדד, כי החוקרים לא בחנו הודעות שאינן קשורות לנושא החקירה.

לפני כן התייחס נציג המשטרה לתנאים שהוצבו לתפיסת הניידים. "עופר גולן התבקש לתת רק תכתובות שקשורות ליום הארוע. החוקרת צילמה רק מה שרלוונטי לחקירה", אמר והוסיף: "רגע שהחשוד ביקש להפסיק את החיפוש, החיפוש הופסק. ברור לנו שיש עוד תכתובות כי אנחנו רואים שהשרשור לא נגמר".

בהמשך, התייחס נציג החקירה לטענותיו של אוריך כי החוקרת העבירה חומרים ממכשירו הסלולרי לצורך השלמות בתיק 4000, ואמר כי "החוקרת דיווחה באפליקציה מסווגת של המשטרה".

בנוסף, הציגה המשטרה ראיות לכך שעד המדינה שלמה פילבר ניגש למשטרה, והקריא את תחילת תלונתו. בתגובה חזר עו"ד חדד על הטענה כי מטרת ההגעה לביתו של פילבר הייתה לצלם סרטון שיישלח לתקשורת – במסגרת הקמפיין.

יונתן אוריך
יונתן אוריך | צילום: חדשות 13

במהלך הדיון רמז נציג הפרקליטות למעורבות נתניהו בהטרדת עד המדינה. "חשוב לנו לדעת אם גורם איקס עומד מאחורי האירוע - לא רוצה לומר את שמו", אמר. עם זאת בהמשך, בשיחה עם כתבים, הבהיר: "אין כל אינדיקציה למעורבות ראש הממשלה בפרשה".

עוד נטען כי תפיסת טלפונים ניידים אינה צעד חריג. "עלה צורך חקירתי ברור לקחת את הפלאפונים וכמקובל בדיונים של אנשים שנמצאים בסביבתו של אדם שחוסה בחסינות פרלמנטרית", אמר נציג הפרקליטות. "יש נחיצות אמיתית לעיין בניידים כי אנחנו לא מניחים שגילינו את כל הסיפור. רוצים לדעת מי שלח ומי שילם".

נציג הפרקליטות הסביר כי תפיסת המכשירים הסלולריים לא נעשה ללא מגבלות. ראשית, במהלך חקירת יועצי נתניהו הסכימו החשודים לעיון במכשיריהם. חלקם העבירו את המכשיר לידי החוקרים, ואחרים דפדפו בעצמם במכשיר הסלולרי לעיניהם. "בגלל ההכרה שלנו במעמד האנשים ביקשנו את המגבלות הבאות: ביקשנו עותק פורנזי מלא של הנייד שיישמר בידי המשטרה וייאסר עליה לעיין אלא במה שבית משפט יגדיר", אמר. "בנוסף, יהיה מותר להסתכל רק באפליקציות להעברת מסרים בין התאריכים 28-30 באוגוסט".

"הגבלנו את המשטרה בבקשה שכל חומר שקשור לפעילות פרלמנטרית של נבחר ציבור או חסיון עורך דין לקוח אנחנו לא מבקשים", הוסיף נציג הפרקליטות והבטיח: "לאחר תום החיפושים נבקש להחזיר את הניידים לבעליהם".