מקורבי נתניהו ייעצו לו: אם תלך לבחירות – חוקי החסינות בסכנה

לטענת הגורמים, אם הכנסת תתפזר רה"מ יהיה "במרוץ כדי להעביר את החוק ואת פסקת ההתגברות". לדבריהם, סיכוי גבוה שנתניהו לא יצליח לקדם את השינויים לפני החלטת היועמ"ש להגיש נגדו כתב אישום

זמן צפייה: 01:04

גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ייעצו לו בימים האחרונים כי "אסור ללכת לבחירות בשום פנים ואופן". לדבריהם, "אם נתניהו ילך לבחירות ייווצר מצב שהוא יהיה חייב ללכת לשימוע". עוד ציינו הגורמים כי "לאחר הבחירות, גם אם נתניהו יזכה, הוא יהיה במרוץ כדי לחוקק את חוק החסינות ואת פסקת ההתגברות, ויש סיכוי גבוה שלא יצליח לעשות זאת לפני החלטה של היועמ"ש להגיש נגדו כתב אישום".

כמו כן, אמרו הגורמים כי אם הכנסת תתפזר "נתניהו צפוי לבקש עוד דחייה בשימוע". עם זאת, גורמים בכירים במערכת המשפט הדגישו כי "מועד השימוע סופי ולא נדחה אותו".

לכתבות נוספות בנושא >> 

הליכוד: אין התקדמות עם ליברמן – דוחה כל הצעה ומושך זמן

סקר חדשות 13: רוב הציבור מתנגד ליוזמות החקיקה של נתניהו

"הטענה שחוק החסינות מגן מהחלטות לא ענייניות – חסרת ביסוס"

הדברים מגיעים ברקע המשבר סביב הרכבת הממשלה, שהמועד האחרון להשלמתה הוא מחר. עם זאת, מליאת הכנסת תתכנס מחר לדון בהצעת החוק לפיזור הכנסת, שאושרה בקריאה ראשונה, בשעה 12:00, ותסתיים בחצות. כמו כן, מזכירות הליכוד אישרה היום ברוב מוחץ את הצעת ראש הממשלה נתניהו לצרף את מפלגת כולנו לרשימת הליכוד. במקום החמישי יוצב שר האוצר משה כחלון, במקום ה-15 שר הכלכלה אלי כהן, אחריו יפעת שאשא ביטון שתוצב במקום ה-29, ורועי פולקמן במקום ה-35.

נתניהו וכחלון
נתניהו וכחלון | צילום: רויטרס

רה"מ הודה למזכירות הליכוד ומסר: "האחדות בינינו הביאה לנו ניצחון מול התקשורת והשמאל. אני נרגש מהאמון שנתתם בי במהלך השנים האחרונות ובישיבה הזאת. אנחנו הולכים יחד, מה שלא יהיה, וביחד ננצח".

אחת הסוגיות סביב פיזור הכנסת היא היוזמות שמנסה נתניהו להעביר, ביניהן חוק החסינות ופסקת ההתגברות. אתמול התייחס היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחוק החסינות: "כל ההחלטות בתיקי ראש הממשלה התקבלו בצורה מקצועית ועניינית. לנוכח זאת, הטענה כי תיקון לחוק החסינות נדרש כדי להגן כביכול על ראש הממשלה מפני החלטות לא ענייניות לגביו - חסרת כל ביסוס". את הדברים אמר מנדלבליט בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

"לאחרונה הושמעה טענה שחברי הכנסת זקוקים כביכול לשינוי חוק החסינות כדי להגן על עצמם, ועל מנת להתמודד עם לחצים שמופעלים עלי להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה", טען מנדלבליט, והדגיש: "דברים אלו חוטאים לאמת". עוד הוסיף כי "הדברים מצטרפים לגל של התבטאויות מצערות בזירה הציבורית והתקשורתית, שמבקשות לפגוע בלגיטימיות של ההחלטות שלנו – ולתייג אותנו בתיוגים פוליטיים".

מנדלבליט. "טענות חסרות יסוד"
מנדלבליט. "טענות חסרות יסוד" | צילום: ארן דולב

על פסקת ההתגברות אמר היועמ"ש: "ככל שהממשלה החדשה שתוקם תבקש לעשות כן, בהחלט ניתן להמשיך בתהליך זה, תוך ניתוח האיזונים הדרושים בנושא כה מורכב ורגיש. העיקר הוא ההקפדה כי במסגרת השינויים יישמרו המרכיבים היסודיים של מערכות החוק והמשפט – הכוללים את עצמאות הרשות השופטת והייעוץ המשפטי לממשלה".

עוד הוסיף מנדלבליט כי "אני מאמין גדול במשילות, ובצורך של הממשלה להיות מסוגלת להוציא את מדיניותה אל הפועל באופן חוקי. ניתן לראות זאת באלפי ההכרעות המשפטיות שקיבלנו במהלך כהונתי בתפקיד, שברובן המכריע, למעט מקרים חריגים ביותר ובודדים במספר, פעלנו יחד עם הממשלה לקידום מדיניותה. הטענה כאילו מערכות החוק והמשפט פוגעות כביכול בדמוקרטיה וברצון העם – מבטאת חוסר הבנה של מהות השיטה הדמוקרטית, המבוססת על ביזור הכוח ועל הפרדת הרשויות".

ביום שבת איימו שופטי בית המשפט העליון לנקוט "צעדים קיצוניים שנדרשים בזמנים קשים" בעקבות ניסיונות הקואליציה לחוקק את חוק החסינות ולקדם את פסקת ההתגברות שתגביל את כוחם. בשיחות פנימיות אמרו השופטים כי "נראה כאילו ראש הממשלה והמועמדים לתפקיד שר המשפטים רוצים לנתץ ולהרוס את מערכת המשפט". לדבריהם, "חוק החסינות לצד פסקת ההתגברות זה דבר לא יאומן, לא נהסס לנקוט בצעדים קשים וקיצוניים - כי ההיסטוריה תשפוט אותנו".