פרקליטי נתניהו: "יש לבטל את כתב האישום נגדו - המציאו עבירה"

עורכי דינו של רה"מ הגישו לביהמ"ש שורה של כשלים, לטענתם, במהלך החקירות שהובילו לכתב האישום, ביניהם טענות על הדלפות ואכיפה בררנית. הפרקליטות: מרבית הטענות מוכרות וכבר נבחנו על ידינו

זמן צפייה: 00:37

פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו, עורכי הדין בועז בן צור ועמית חדד, הגישו הערב (ראשון) לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לבטל את כתבי האישום נגדו, בטענה כי רשויות אכיפת החוק "לא חקרו עבירה - אלא המציאו עבירה". לטענת עורכי הדין, "הבקשה מפרטת שורה ארוכה של כשלים ופגמים חמורים במהלך הליך החקירה - ביניהם הדלפות, עריכת משפט פומבי בתקשורת ואכיפה בררנית".

עוד טענו החוקרים כי בין הפגמים בחקירה יש "איום על עדים, שימוש בחייהם האישיים כדי לחקור אותם, השתקת עדים, התעלמות מראיות מזכות, ופעולות חריגות נוספות - במדינה מתוקנת על רשויות האכיפה להקפיד על עקרונות של צדק והגינות גם במהלך חקירה". לדבריהם ,הדרך שבה נוהלו החקירות מעידה על כך שכבר בשלב מוקדם הבינו החוקרים כי ראש הממשלה לא ביצע כל עבירה, ולכן הם לא חקרו עבירה, אלא המציאו עבירה ואז ביצעו מעשים פליליים כדי להוכיח אותה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

היועמ"ש לגנץ: אבקש שוועדת הצוללות לא תפעל עד לסיום בדיקתי

הכלכלנית הראשית באוצר: עלות ההגבלות – 1.5 מיליארד שקל בשבוע

"חודשים של מעקב ו-12 אנשי מוסד": מידע חדש על החיסול באיראן

ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט | צילום: רויטרס

טענות עורכי דינו של נתניהו

חוקרי המשטרה שיקרו לבית המשפט כשביקשו לערוך חיפוש בביתה של אישה צעירה שנשאלה שאלות חודרניות ביחס לטיב הקירבה ומהות מערכת היחסים בינה לבין עד המדינה ניר חפץ. המקורבת לא נחקרה באזהרה וצו החיפוש נועד לחשוף פרטים שאינם קשורים לחקירה כדי לאיים על חפץ שיחתום על הסכם עד מדינה.

על העדים בתיק הופעלו לחצים פליליים חסרי תקדים כדי לשקר, לרבות איומים בפגיעה בקשר עם משפחתם ועם ילדיהם, שלילת זכויות, הטרדות, צעקות, מניעת טיפול רפואי, סירוב לכתוב את גרסאותיהם ומעשים פסולים רבים נוספים.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ניר חפץ הורעב על ידי חוקריו במטרה לשבש את מצבו הנפשי. מדובב שהוכנס לתא המעצר של חפץ תיאר: "זיהיתי אצלו שהוא, ככל שחולף זמן המעצר, הוא נעשה תשוש יותר, הוא מדבר פחות צלול, שהוא ממלמל באמבטיה והולך ישר למיטה, והוא דואג לאוכל בצורה אובססיבית, לוקח משהו מתוק ושם בתוך הנעליים".

חפץ הוחזק במכוון בתא מעצר מלא פשפשים. גופו היה מלא שלפחויות אדומות בגפיים ובבית החזה. הוא הועבר מתא מלא פשפשים אחד לאחר. חפץ התחנן לקבלת טיפול רפואי: "אני פשוט יוצא מדעתי מהגירודים האלה. אני לא מסוגל לעמוד בזה יותר, זה מגרד לי בצורה מטורפת, חוץ מזה לא מעניין אותי כלום - זה פשוט מטריף אותי". הטיפול הרפואי נמנע במכוון מחפץ, וגם נמנע ממנו מלקבל תרופות ללחץ דם להן הוא זקוק.

ניר חפץ נכנס לדיון
ניר חפץ נכנס לדיון | צילום: חדשות 13

הראל לוקר ששימש מנכ"ל משרד ראש הממשלה העיד: "והרגשתי שאתם לוחצים עלי לשקר ואני אמרתי את כל האמת ורק האמת. אני לא אשקר אני לא אגיד שהוא יבקש ממני לטפל בזה ראש הממשלה לא דיבר על זה איתי".

שלמה פילבר
שלמה פילבר | צילום: חדשות 13

החוקרים איימו על העדים לשנות גירסאות, כך למשל אמר החוקר של ערן טיפנבורן: "אם אני באמת אראה שאתה ממשיך עם הגרסה הזאת יש לנו גם את כל הסמכות להחשיד אותך בשיבוש. עכשיו אני אעשה את זה בלי למצמץ".

עד המדינה ארי הרו אמר לחוקריו בעקבות מסכת של הפעלת לחצים: "תגידו לי מה אתם רוצים שאני אגיד - ואגיד". חוקרו השיב לו: "תגיד לי מקרים של משהו פסול, משהו אסור, משהו לא חוקי". החוקרים איימו על עד נוסף, איתן צפריר, דאז ראש מטה משרד התקשורת: "אל תהרוס את החיים שלך כן? אל תהרוס את החיים שלך תגיד את מה שזה על נתניהו. תגיד תגיד".

כל כיוון חקירה שלא התיישב עם תפירת התיקים - זכה להתעלמות מוחלטת. לדוגמה, כשמנכ"ל משרד התקשורת לשעבר מומו פילבר הדגיש בחקירתו כי החתים את ראש הממשלה על אישור לבזק בדיוק כפי שעשה גם עבור הוט, סלקום ופרטנר, החוקרים אמרו לו שזה "לא מעניין אותם":

פילבר: "כל שלושה חודשים אני מביא לשר לחתום. אני זוכר דבר כזה עם הוט, עם סלקום, פרטנר".
החוקר: "זה לא מעניין אותי. לא מעניין אותי".

כך גם לגבי רמ״ט משרד התקשורת דאז איתן צפריר, כשביקש למסור את התשובות הנכונות והראויות בעיניו והתעקש כי מהלך הדברים יתועד כפי תשובותיו, החוקרת מבהירה לו כי היא לא תרשום את תשובותיו, שכן אלה אינן התשובות שהיא מבקשת לקבל: "אנחנו נעצור כאן בנקודה הזאת. אנחנו נמשיך לשאלה הבאה כי אני לא מעוניינת לשמוע את התשובות שלך". צפריר השיב לה כי "התשובות שלי לא תואמות את התשובות שאת רוצה לקבל, ואני אומר את האמת שלי. התשובות לא מסתדרות לך עם הסיפור שאת מנסה לבנות כאן".

ראש הממשלה בנמין נתניהו לצד ארי הרו, ראש הסגל לשעבר במשרד רה''מ
ראש הממשלה בנמין נתניהו לצד ארי הרו, ראש הסגל לשעבר במשרד רה''מ | צילום: חדשות 13

חקירות נתניהו זוהמו באופן חסר תקדים באמצעות מאות הדלפות שבוצעו מהמשטרה והפרקליטות. מבול הדלפות זה, חסר תקדים בהיקפו, זיהם את החקירה ואת ההליך מן המסד עד הטפחות. הדלפות אלו לא נחקרו ולא טופלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, שסירב לעשות זאת. המשפט הציבורי שהתנהל בתקשורת נגד ראש הממשלה נועד במוצהר להפעיל לחץ על החוקרים, התביעה ומנדלבליט, ורבים הסימנים שלחצים אלה ולחצים אחרים עשו את פעולתם.

החקירות התנהלו על ידי ראש היחידה החוקרת ומפכ"ל משטרה שהיו מוטים נגד ראש הממשלה מהרגע הראשון. ראש היחידה החוקרת טען שראש הממשלה שלח קצינה להתלונן נגדו בגין הטרדה מינית (טענה שאין ולא היה לה בסיס כלשהו, וזאת אף כעולה מפסיקת בית המשפט העליון בעניין), ומפכ"ל המשטרה נטע בלב החוקרים את הסברה, כאילו ראש הממשלה שלח חוקרים פרטיים להתחקות אחריהם (וגם זו הוכחה כבדייה חסרת שחר).

תמלילי חקירות סולפו על ידי החוקרים. בתיקים נמצאו עשרות דוגמאות לפערי רישום דרמטיים בין תמלילי החקירות לבין סיכום החקירות (הודעות) שנעשו על ידי החוקרים, במטרה להגיע לתוצאה הרצויה מבחינתם. החקירות התנהלו כ"מסע צייד" שבמסגרתו סומנה המטרה מראש, כפי שהעיד על כך עד המדינה פילבר: "כולם נמצאים עכשיו באיזה מין תחרות, 'מרוץ למיליון', מי יביא את הראש של נתניהו".

לא ניתן להסביר אלא באכיפה בררנית שזועקת לשמיים את היעדר חקירה כלשהיא של שרים וחברי כנסת שקידמו את החוק להגבלת הפצתו של העיתון "ישראל היום" וקיבלו בתמורה סיקור אוהד בהיקפים יוצאי דופן מהעיתון המתחרה "ידיעות אחרונות".

תגובת הפרקליטות:

ההגנה הגישה היום טענות ובקשות בתיקי האלפים במסגרת שלב הטענות המקדמיות ובהמשך להחלטת בית המשפט. מרבית הטענות, כפי שפורסמו בהודעה מטעם הסנגורים לתקשורת - הן טענות מוכרות, שכבר הועלו בשלבים קודמים של ההליך ונבחנו על ידי התביעה. התביעה תבחן את מכלול הטענות ותגיב באופן מסודר לבית המשפט בהתאם ללוח הזמנים שנקבע. יובהר כי ההגנה ביקשה להכריע בבקשות רק לאחר שמיעת הראיות ולא כעת. מיד לאחר הגשת תשובת התביעה, קבוע דיון בנושא בבית המשפט.