נתניהו בתגובה לסירוב מנדלבליט לשימוע פומבי: "החלטה מאכזבת"

מטעמו של רה"מ נמסר כי שידור השימוע נועד למנוע הדלפות, וטען כי העובדה שמדובר בצעד חסר תקדים אינו רלוונטי. זאת, לאחר שהיועמ"ש קרא לבקשה "בקשת סרק" ואמר כי היא "לא מכבדת את ההליך"

זמן צפייה: 04:34

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר הערב (חמישי) כי החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט "מאכזבת". זאת לאחר שמנדלבליט סירב לאפשר לנתניהו שימוע פומבי, לאחר שראש הממשלה ביקש זאת, וקרא לבקשה "בקשת סרק".

"היועמ״ש אמר שהשימוע לא נועד לשכנע את הציבור, אבל בארבע השנים האחרונות החקירות נגד ראש הממשלה נתניהו לוו במאות הדלפות פליליות מהחקירות, עוינות ומוטות שכוונו דווקא לאוזני הציבור, במטרה לייצר סחף תקשורתי נגד ראש הממשלה", נמסר. "למרות התלונות שהוגשו, איש בפרקליטות לא בדק אפילו הדלפה אחת מתוך מאות, דבר שהיה מביא להפסקתן המיידי. מאחר שלא ננקטה שום פעולה חקירתית נגד ההדלפות הן צפויות להימשך לאורך השימוע יחד עם התדרוכים המגמתיים לתקשורת שמלווים אותן.

נתניהו ומנדלבליט בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

"כל זה מייצר משפט שדה לראש הממשלה שהוא בלתי נסבל בדמוקרטיה, ולכן היה ראוי לתקן את המצב ע״י פתיחת הדלתות של השימוע לציבור הרחב, וכדי שהציבור ייחשף לכל העובדות ולא רק להדלפות המגמתיות", נטען. "הטענה שמדובר בצעד חסר תקדים אינה רלוונטית. גם הנשיא רבלין וגם השופט מלצר פתחו באופן חסר תקדים דיונים שהיו חסויים עד כה לציבור כדי להבטיח שקיפות והוגנות. מה שהוא באמת חסר תקדים הוא הלינץ׳ התקשורתי שנערך ערב ערב בתקשורת באמצעות הדלפות מגמתיות נגד ראש הממשלה, ואת זה אפשר לתקן רק ע״י שקיפות".

כאמור, לשכת היועץ המשפטי לממשלה מסרה מוקדם יותר מכתב חריף לפרקליטי נתניהו, ובו דחתה את הבקשה לערוך את השימוע בעניינו של ראש הממשלה בשידור חי. "הבקשה חסרת תקדים ולמעשה נעדרת כל ביסוס משפטי. כמעט והיינו אומרים שהיא אינה מכבדת את ההליך", נכתב.

במכתב מציין ד"ר גיל לימור, עוזר בכיר לעומ"ש, כי "המכתב לא מציג כל נימוק משפטי לקיומו של שימוע באופן פומבי", מכנה את הבקשה לשדר את השימוע בשידור חי "בקשת סרק", וכותב: "מוטב היה שבמקום בקשות סרק שאתם יודעים היטב שלא יתקבלו, הייתם פועלים לקיים את ההנחיות המחייבות בהליך זה".

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

"ההליך לא יוכל להגשים את תכליתו, אם הכוונה היא לנהל אותו כמו אירוע תקשורתי", נכתב. "השימוע אינו נועד לשכנע את הציבור. עקרון השוויון בפני החוק מחייב גם בתיקי החקירה המדוברים".

כזכור, מוקדם יותר היום פנה נתניהו אל מנדלבליט בבקשה להעביר את השימוע שלו, שיתקיים בשבוע הבא, בשידור חי. בסרטון שפרסם, אמר נתניהו כי "בשבוע הבא ייפתח השימוע בענייני. אחרי שלוש שנים של מבול של הדלפות מגמתיות, חלקיות, הגיע הזמן שהציבור ישמע את הכול - גם את הצד שלי, בצורה שלמה ומלאה - ללא מתווכים, ללא צנזורים וללא מעוותים. לכן אני מבקש מהיועמ"ש לפתוח את השימוע לשידור חי".

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: לע''מ, רויטרס

עוד אמר רה"מ: "אני חושב שזה הדבר הדרוש וזה מה שעשה השופט מלצר ביחס לדיוני ועדת הבחירות, זה מה שעשה הנשיא ריבלין ביחס לדיונים עם המפלגות, אלה הדברים שנותנים ביטחון לציבור. אתה יודע שהשקיפות נותנת את האמת, הרי בלאו הכי יהיו הדלפות, אנחנו רואים כבר 300 הדלפות בלי שום טיפול או חקירה, לכן הפרקטיקה הזאת תימשך. ובכן, למה שהציבור יהיה ניזון מדברים חלקיים? אדרבא, הכול שייצא, לא רק שאין לי מה להסתיר - אני רוצה שהכול יישמע. זאת בקשתי, שידור חי של השימוע, כך נבטיח צדק ואמת".