בכירים במשרד המשפטים: "רה"מ רוצה מתנה של 10 מיליון? שיתפטר"

גורמים אמרו לחדשות 13 בתגובה למתקפות רה"מ: "שקרים בוטים; אין סיבה לאשר את בקשתו, זוהי מתנה אסורה". נתניהו הגיב: "מזימת ההפיכה השלטונית של מנדלבליט נחשפה במלוא כיעורה"

זמן צפייה: 02:10

גורמים בכירים במשרד המשפטים אמרו הערב (שלישי) לחדשות 13 בתגובה להתקפות שרי הליכוד וראש הממשלה נתניהו על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט: "מדובר בשקרים בוטים של נתניהו והשרים. הם ממשיכים במסע הדה לגיטימציה נגד מערכת אכיפת החוק כאשר הבאים בתור יהיו השופטים. הם חוזרים על מנטרות הזויות ושקריות ומשקרים ביודעין לציבור. רוחנו לא תישבר"

"אם נתניהו רוצה מתנה של 10 מליון שקלים מחבר, בבקשה שיתכבד ויתפטר ואז יוכל גם לקבל 20 מליון שקלים", מסרו הגורמים. "מדובר בבקשה עם סכום גבוה במיוחד שאין שום סיבה לאשר אותה. זוהי מתנה אסורה".

בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בנושא >>

גנץ לאחר המתקפה של נתניהו: "נותן גיבוי מלא להחלטת היועמ"ש"

 

מטעמו של נתניהו נמסר בתגובה לדברי הגורמים הבכירים: "מזימת ההפיכה השלטונית של מנדלבליט נחשפה במלוא כיעורה. באופן מדהים ומביש, בכירי משרד המשפטים קראו היום לראש הממשלה נתניהו להתפטר מתפקידו כתנאי לכך שיוכל להתגונן מפני כתב האישום המופרך שמנדלבליט תפר נגדו. מנדלבליט מנסה לבטל את ההכרעה הדמוקרטית של מיליוני אזרחים שבחרו בבנימין נתניהו לראש הממשלה, וכן את החלטתם של 11 שופטי בית המשפט העליון שקבעו שראש הממשלה נתניהו יכול לכהן בתפקידו. ולזה ברוב חוצפתם 'בכירי משרד המשפטים' קוראים 'דמוקרטיה' ו'שלטון חוק'.

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב לדברי מקורבי נתניהו: "נסיון ההפיכה היחיד שמתרחש פה הוא הנסיון של נתניהו להפוך את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה, והנסיון העברייני שלו להפוך את מנדלבליט למטרה לאיומים והסתה. מי שממשיך לשבת בממשלתו אחרי ההצהרה האחרונה לא יוכל לטעון אחר כך 'לא ידעתי'".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה כי "נתניהו, כדרכו בקודש, מסית ומדיח, והפעם אף התיר את דמו של היועמ"ש. לאור העובדה שמדובר בהסתה, בכוונת התנועה להגיש מחר בבוקר תלונה למשטרת ישראל בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו. התנועה מחזקת את ידיו של מנדלבליט וקוראת לו שלא ירא ולא ייחת ושימשיך לבצע את תפקידו ביושרה ובהגינות למען ההגנה על שלטון החוק בישראל".

יו"ר ארגון הפרקליטים, אורית קורין, מסרה בתגובה להתקפות על היועמ"ש: "קווים אדומים נחצים מדי יום - ההתקפות נגד היועץ המשפטי לממשלה חייבות להיפסק לאלתר. נבחרי ציבור, שמצופה היה שיגנו על שלטון החוק, תוקפים באופן אישי את היועמ"ש לאחר שבעבר גם תקפו פרקליטים רק כי אלו עשו עבודתם המקצועית. המתקפות היומיומיות מובילות להסתה פרועה שמקצינה מדי יום ברשתות החברתיות וכל אלו ביחד עלולים להוביל מישהו לעשות מעשה. אני שבה ומתריעה רגע לפני שיהיה מאוחר מדי - נדרשת מנהיגות שתעצור את מחול השדים הזה. זה עלול להסתיים באסון. ביקורת לגיטימית שהיא חלק חשוב משיח דמוקרטי - כן, התקפות אישיות והסתה - לא".

מוקדם יותר היום, מסר מנדלבליט את חוות דעתו לוועדת ההיתרים בעניין בקשתו של נתניהו לקבל מימון בסך 10 מיליון שקלים להוצאותיו המשפטיות ממקורבו ספנסר פרטרידג. מנדלבליט טען כי הבקשה של נתניהו לא חוקית, ולכן ועדת ההיתרים לא תדון בה. פרטרידג', כידוע, הוא גם אחד מעדי התביעה בכתב האישום נגד ראש הממשלה.

לטענת היועמ"ש, מדובר במתנה אסורה בגלל גובה הסכום שביקש נתניהו ממקורבו, שעומד בניגוד ל"חוק המתנות" אשר אוסר על עובד ציבור לקבל מתנה "באשר הוא עובד ציבור". בנימוקיו של מנדלבליט נכתב כי לא ניתן לקבוע שקבלת סכום כזה מצד פרטרידג' הוא לא בגדר מתנה לעובד ציבור.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לאחר פרסום חוות הדעת, גורמים בסביבת נתניהו מתחו ביקורת נגד מנדלבליט, ואמרו: "ככל שנחשפים מעשיו הפסולים של היועמ״ש בקלטות שהוא מסתיר מהציבור, כך הוא מעצים את הרדיפה השערורייתית שלו נגד ראש הממשלה נתניהו והימין. ניגוד העניינים של היועמש זועק לשמיים. ביד אחת הוא מגיש כתב אישום מופרך נגד ראש הממשלה וביד שנייה הוא עושה הכול כדי לחבל ביכולתו של ראש הממשלה להתגונן מפניו".

לדברי המקורבים, "מנדלבליט מעמיד את ראש הממשלה לדין בהאשמות מופרכות ותפורות שעלו כ-250 מיליון שקלים למשלם המיסים, תוך שימוש באמצעים פליליים כגון סחיטה באיומים של עדים. מנגד מנדלבליט מנסה למנוע בכל דרך מראש הממשלה את זכות היסוד להגן על עצמו בסיוע פרטי שלא עולה למשלם המיסים פרוטה". המקורבים הוסיפו כי "שוב מתגלה שיש חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לכל האחרים. כך נראה חקירה פוליטית שמסתיימת בכתב אישום פוליטי. שערוריה".

בתגובה לביקורת, יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "נותן גיבוי מלא להחלטת היועמ"ש ולכל מערכת אכיפת החוק בישראל. הם ימשיכו למלא את תפקידם ללא מורא, במקצועיות ובנחישות. הקמנו את הממשלה לאור משבר הקורונה ובזה יש לעסוק".

מי שעוד יצא להגנת היועץ המשפטי לממשלה היה שר התקשורת יועז הנדל, שכתב: "בדמוקרטיה מותר להתווכח עניינית על כל החלטה של פקיד ציבור, אבל בין זה לבין מתקפה חזיתית על היועץ המשפטי לממשלה ומוסדות המשפט מרחק רב.‬ ‫ובכלל ראוי בעת הזו להתמקד בדיונים שעניינם הוצאות כספיות לצורך התמודדות עם המשבר הכלכלי".