שוחד, גניבה - ואפילו אונס: הפוליטיקאים שישבו על ספסל הנאשמים

בקשתו של בנימין נתניהו שלא להתייצב לפתיחת משפטו ביום ראשון נדחתה - ובפעם הראשונה בתולדות המדינה יתיישב ראש ממשלה מכהן על ספסל הנאשמים • השר שהתאבד, אלה שישבו בכלא - וגם מי שזוכה

זמן צפייה: 02:23

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: תמונת ישיבה על ספסל הנאשמים - חלום הבלהות של כל איש ציבור. כמה מאלה שכבר הגיעו למעמד הנורא עשו הכול כדי שלא להיות מונצחים כך. אהוד אולמרט, למשל, עמד דקות ארוכות באולם ולא תפס את מקומו עד שיצאה אחרונת המצלמות.

תולדות משפטי השחיתות בישראל הן מטוטלת. עד סוף שנות ה-70 לא היה כמעט דבר - לא כי לא היו מושחתים אלא פשוט כי לא הייתה אכיפה. קצת אחרי אמצע שנות ה-70 הכול השתנה. בכירים בשלטון המערכך נחקרו ועמדו לדין. הבושה אפילו גרמה להתאבדות של שר השיכון החשוד, אברהם עופר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ברקע מחאות האופוזיציה: "החוק הנורבגי" לא יעלה היום להצבעה

עבריין מוכר מנהריה נעצר בחשד לניסיון רצח

משרד החינוך יקיים תחקיר על מקרה הילדה שנשארה בתחתונים בביה"ס

בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ואז, ב-1977 הגיעה פרשת חשבון הדולרים. רבין התפטר, רעייתו עמדה לדין ושילמה 250 אלף לירות קנס. ברגע נדיר הצליחו לתפוס צילום של הגברת רבין בכניסה לבית המשפט - מעמד שלימים גם רעיית ראש הממשלה הנוכחי התמודדה איתו.

אחרי שנים של שקט יחסי תחת שלטון הליכוד, בשנות ה-90 פוליטיקאים רבים חוו את מעמד הישיבה על ספסל הנאשמים. הקופה הזאת מאופיינת באין סוף משפטי שחיתות, אלא שכמעו כולם נגמרו בזיכויים - אהוד אולמרט בפרשת החשבוניות הפיקטיביות, אביגדור קהלני בפרשת קשריו עם משפחת נמרודי, רפאל איתן בפרשה זניחה, מאיר שטרית וגם שר המשפטים לשעבר יעקב נעמן - כולם זוכו.

משה קצב
משה קצב | צילום: רויטרס

מה ששינה את המגמה הזאת הוא מקרה אריה דרעי, שהואשם בקבלת שוחד בהיותו שר הפנים. המגמה נמשכה במיליניום הזה, בעיקר תחת כהונתו של היועץ המשפטי מני מזוז, שבמהלכה הואשמו והורשעו צחי הנגבי בספיח של פרשת המינויים הפוליטיים, שלמה בניזרי בשוחד, אברהם הירשזון בגניבה, הנשיא קצב באונס, חיים רמון במעשה מגונה וכן אהוד אולמרט שהורשע בשני משפטים - פרשת מעטפות הכסף ופרשת הולילנד.

אחר כך שוב הגיעה תקופה שקטה של כמה שנים, שאולי איפיינה שינוי חיובי בנורמות של פוליטיקאים - או לחילופין נמנום מצד רשויות אכיפת החוק בתקופת היועץ יהודה ויינשטיין.

אהוד אולמרט
אהוד אולמרט | צילום: רויטרס

ב-2016 המטוטלת שוב עברה צד, והתחילו להיחקר פרשיות נתניהו. ביום ראשון, בין שהמצלמה תתפוס את האירוע ובין שלא, ראש ממשלה מכהן יתיישב בפעם הראשון בתולדות המדינה על ספסל הנאשמים.