היועמ"ש: מועד השימוע לא יידחה שוב – גם אם סנגורי רה"מ יתפטרו

בתגובה לפניית התנועה לאיכות השלטון, הצהיר מנדלבליט כי לא יאפשר עיכוב נוסף בהליך המשפטי של ראש הממשלה: "מכתבינו לבאי כוחו של נתניהו בנושא זה מדברים בעד עצמם"

 נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

נאשם - כפוף לשימוע: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר היום (ראשון) כי מועד השימוע של ראש הממשלה נתניהו לא יידחה פעם נוספת - גם אם סנגוריו יתפטרו. בתגובה לפניית התנועה לאיכות השלטון כתב היועמ"ש כי "במכתבכם ביקשתם כי היועץ המשפטי יצהיר שיהיו הנסיבות אשר יהיו, על הליך השימוע של ראש הממשלה להתקיים במועדו הנוכחי, מכתבינו לבאי-כוחו של ראש הממשלה בנושא זה מדברים בעד עצמם".

בתוך כך, עןרך הדין בועז בנצור החליט שלא להיענות לראש הממשלה לבקשתו כי יצטרף לצוות ההגנה במקום עורך הדין נבות תל צור. בנצור, שייצג את ארנון מילצ'ן, את העניין לחיוב ובעקבות זאת אף נרשמה מתיחות גדולה בינו לבין מילצ'ן, אך לבסוף החליט בנצור כאמור שלא להיענות לבקשה.

עוד בחדשות 13:

היועמ"ש דרש מראש הממשלה: הבהר כי תגיע לשימוע במועד שקבעתי

פרקליט נתניהו: "נגיע לשימוע – אבל היה נכון לשקול לדחות אותו"

רה"מ על אי דחיית השימוע: ריצת אמוק שגוברת על הצורך לחקר האמת

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועמ''ש אביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

כזכור, לפני כשבועיים, עורך דינו של ראש הממשלה, עמית חדד, כי בכוונת נתניהו להגיע לשימוע בעניינו. עם זאת, טען חדד כי היה נכון מצד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט לדחות את ההליך המשפטי. "פנינו ליועץ המשפטי לממשלה וביקשנו: תדחה את מועד השימוע. הוא סירב. אנחנו חושבים שיש נימוקים כבדי משקל שמצדיקים את דחיית המועד", כתב חדד. "קיבלנו את החומר, והתחלנו לקרוא אותו. עשרות הודעות חסרות, עשרות מסמכים חסרים. אם הם לא נמצאים אצלנו, אי אפשר לקרוא אותם".

"דבר שני, בניגוד לכל איש ציבור אחר, ועדת ההיתרים מסרבת לתת לראש הממשלה אפשרות להסתייע בחברים למימון ההגנה המשפטית שלו", הוסיף פרקליט נתניהו. "זה אומר שרק אני נמצא כדי לייצג את ראש הממשלה. אדם אחד שאמור לקרוא כל כך הרבה חומר חייב יותר זמן. לכן פנינו ליועמ"ש ואמרנו לו: אנחנו נגיע לשימוע, אבל היה נכון לשקול מחדש את המועד ולדחות אותו".

היעומ''ש מנדלבליט במכון לדמוקרטיה הישראלית
היעומ''ש מנדלבליט במכון לדמוקרטיה הישראלית | צילום: חדשות 13

בעקבות פניית חדד ליועץ המשפטי לממשלה, פנתה התנועה לאיכות השלטון אף היא למנדלבליט בבקשה שיתחייב שלא לדחות פעם נוספת את השימוע. "מהתנהלות ראש הממשלה ועורכי דינו עלה החשש שסמוך ליום הבחירות, יבחר עורך דינו של ראש הממשלה להודיע על התפטרותו בנימוקים שונים, לדוגמא על רקע אי הסכמה בנוגע לגובה שכר הטרחה", נמסר מהתנועה לאיכות השלטון. "בשל כך, פנתה התנועה במכתב ליועץ המשפטי בדרישה יצהיר שלא משנה מה יהיו הנסיבות, לרבות התפטרות סנגוריו של ראש הממשלה בסמוך למועד קיום השימוע, הליך השימוע יתקיים במועדו הנוכחי – בראשית אוקטובר ולא יידחה עוד, וללא קשר לזהות סנגוריו".

לפני כשבועיים דרש מנדלבליט מנתניהו הבהרות כי בכוונתו להגיע לשימוע שלו במועד שנקבע, בתחילת אוקטובר. דרישת מנדלבליט הגיעה בעקבות הודעתו של נתניהו, לפיה יגיע לשימוע, שנוסחה באופן מעורפל. עורך דינו של ראש הממשלה אומנם מסר כי יבוא להליך המשפטי, אך לא ציין את המועד שבכוונתו לעשות זאת. בשל כך, חשש היועץ המשפטי כי ראש הממשלה מהתל בו וכי בכוונתו לנסות לדחות את השימוע, ולכן ביקש את ההבהרות. נתניהו הגיב למנדלבליט, ואמר כי יגיע לשימוע במועד שנקבע.

לאחר שהודיע מנדלבליט על החלטתו שלא להיענות לבקשת נתניהו לדחות את השימוע שלו בשל הבחירות הנוספות, אמר נתניהו כי "לא ייתכן שריצת אמוק לא ברורה גוברת על הצורך להגיע לחקר האמת".

עו''ד עמית חדד
עו''ד עמית חדד | צילום: רפאל מזרחי

"הבחירות החוזרות שנכפו באופן חסר תקדים הן אירוע יוצא דופן שמחייב גם התייחסות יוצאת דופן מצד רשויות אכיפת החוק ביחס למועד השימוע", נמסר מטעם ראש הממשלה. "רק היום פורסם מקרה שבו היועמ״ש הודיע כבר לפני שנתיים על העמדה לדין של שופט, כפוף לשימוע, בעבירות בנייה - והשימוע עדיין לא התקיים. שנתיים".

"אז בתיק פעוט של עבירות תכנון ובנייה דוחים שימוע ביותר משנתיים, ובמקרה של שלושה תיקים נגד ראש הממשלה, תוך תקופת בחירות,  מסרבים לדחות אפילו במספר חודשים", תקף נתניהו. "זאת ההגדרה של אי-צדק. זה בוודאי מעורר תמיהה".

מאוחר יותר, במשרד המשפטים דחו את טענת נתניהו כי השימוע של השופט זאיד פלאח נדחה במשך שנתיים. "בניגוד לנטען, השימוע באותו עניין כבר נעשה, בדרך של טיעונים בכתב, שהועברו מטעמם של בני הזוג פלאח בתוך כחודש ימים ממועד ההודעה על הזימון לשימוע".