נבצרות, חסינות או המשך כהונה: איך צפוי לנהוג רה"מ אם יואשם?

בתום יומו השני של השימוע של נתניהו, האפשרות של העמדה לדין נראית קרובה מתמיד. כלל התרחישים כוללים מורכבויות משפטיות, ומה שבטוח - יעוררו לא מעט מתנגדים

זמן צפייה: 01:47

בעיצומו של השימוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבתומו תתאפשר הגשת כתבי אישום בשלושה תיקים שונים, נשאלת השאלה מה יקרה ביום שאחרי העמדתו לדין, אם וכאשר, ואיך יתמודד ראש ממשלה תחת כתבי אישום. בתרחיש כזה, ישנן שלוש אפשרויות עיקריות שנראות באופק.

הראשונה היא שראש הממשלה המכהן ימשיך לכהן תחת כתב אישום וינהל משפט במקביל. החוק במקרה הזה כביכול לטובתו של נתניהו ומאפשר את התרחיש הזה, אבל אי אפשר לומר שזה סוף פסוק כי ניתן להניח שיאתגרו את בג"ץ במקרה הזה. התרחיש השני הוא שנתניהו יקבל חסינות מפני העמדה לדין – החלטה שגם היא בטוח תעבור דרך בג"ץ ולא תעבור בשקט על ידי האופוזיציה לנתניהו.

לכתבות נוספות בנושא >> 

גורם משפטי: טיעוני פרקליטי רה"מ היום – טובים בהרבה מאתמול

פרקליטי נתניהו הגיעו ליום השימוע השני: "נציג ראיות חדשות"

פרקליטי רה"מ בשימוע: "לא הייתה לו כוונה לקבל סיקור חיובי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר קבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא
ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר קבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא | צילום: חדשות 13

האפשרות השלישית היא שנתניהו יכריז על נבצרות וינהל משפט – עניין מורכב משפטית כיוון שצריך לשנות את החוק לשם כך. במקרה כזה, נתניהו צריך לשנות גם את החוק שאומר שניתן להיות בנבצרות זמנית 100 ימים ולאחר מכן נבצרות קבועה - מה שנתניהו לא יסכים ולכן יצטרך לשנות. מצד שני כחול לבן ירצו לוודא שסוגיית הנבצרות לא תהיה תרגיל פוליטי ושם כך צריך לשנות את חוק יסוד הממשלה – דבר מורכב בפני עצמו.

כאמור, היום נערך היום השני לשימוע בעניין תיק 4000 שנמשך 11 שעות במשרד המשפטים. גורם משפטי בכיר ציין כי טיעוני הפרקליטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו היו טובים בהרבה מאתמול. עורכי דינו של נתניהו התמקדו בעיקר בסוגיית עדי המדינה ובטענות על סיקור חיובי באתר וואלה, וטענו כי על עדי המדינה הופעלו לחצים בלתי לגיטימיים ולא חוקיים: "שלמה פילבר ניסה לרצות את החוקרים, הוא שיקר והגרסה שלו מתפתחת. ניר חפץ ניסה להתאים את עצמו לחוקרי המשטרה".

פרקליטי נתניהו התייחסו בין היתר למקרה מסויים שלטענתם הופעל לחץ מאוד גדול על אחד מעדי המדינה. לטענתם, כל המהלכים האלה היו לא לגיטימיים. עוד סוגייה מרכזית שהפרקליטים התייחסו אליה היא הסיקור בוואלה, שלעטנתם - לא היה חיובי.

הדיונים בתיק 4000 אמורים היה להסתיים היום, אך ביום ראשון בבוקר עורכי הדין ישמיעו את יתר טיעוניהם בתיק, ככל הנראה בכלל על מנת שבהמשך הם לא יוכלו לטעון שלא השמיעו את כל טענותיהם.