מנדלבליט: נתניהו לא יכול לקבל 10 מיליון שקלים למימון משפטו

בחוות דעת שמסר לוועדת ההיתרים, טען היועמ"ש כי בקשת רה"מ לקבל מימון להוצאותיו ממקורבו ספנסר פרטרידג' - אינה חוקית. לכן, לדבריו, אין לדון בה. מקורבי נתניהו: "מדובר ברדיפה שערורייתית"

זמן צפייה: 09:57

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר היום (שלישי) חוות דעת לוועדת ההיתרים בעניין בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל מימון בסך 10 מיליון שקלים להוצאותיו המשפטיות ממקורבו ספנסר פרטרידג', וטען כי הבקשה של נתניהו לא חוקית, ולכן ועדת ההיתרים לא תדון בה. פרטרידג' כידוע הוא גם אחד מעדי התביעה בכתב האישום נגד רה"מ.

לטענת היועמ"ש, מדובר במתנה אסורה בגלל גובה הסכום שביקש נתניהו ממקורבו, שעומד בניגוד ל"חוק המתנות" אשר אוסר על עובד ציבור לקבל מתנה "באשר הוא עובד ציבור". בנימוקיו של מנדלבליט נכתב כי לא ניתן לקבוע שקבלת סכום כזה מצד פרטרידג' הוא לא בגדר מתנה לעובד ציבור.

לכתבות נוספות בנושא >> 

חברי ועדת ההיתרים: ההחלטה הקודמת בעניין נתניהו – לא עניינית

פרקליטי נתניהו הגישו בקשה נוספת למימון הוצאותיו המשפטיות

נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג'
נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג' | צילום: חדשות 13

עוד צוין בטיעוני היועמ"ש כי ראש הממשלה נקב בפנייתו הראשונה לוועדת ההיתרים לקבל סיוע בהיקף של מיליון דולר שיגוייס משני תורמים שונים, ורק בפברואר האחרון עלה כי סכום המימון המבוקש עומד כעת על 10 מיליון שקלים לפחות תוך שצוין כי הערכה זו עלולה להשתנות.

לאחר פרסום חוות הדעת, גורמים בסביבת נתניהו מתחו ביקורת נגד מנדלבליט: "ככל שנחשפים מעשיו הפסולים של היועמ״ש בקלטות שהוא מסתיר מהציבור, כך הוא מעצים את הרדיפה השערורייתית שלו נגד ראש הממשלה נתניהו והימין. ניגוד העניינים של היועמש זועק לשמיים. ביד אחת הוא מגיש כתב אישום מופרך נגד ראש הממשלה וביד שנייה הוא עושה הכול כדי לחבל ביכולתו של ראש הממשלה להתגונן מפניו".

לדברי המקורבים, "מנדלבליט מעמיד את ראש הממשלה לדין בהאשמות מופרכות ותפורות שעלו כ-250 מיליון שקלים למשלם המיסים, תוך שימוש באמצעים פליליים כגון סחיטה באיומים של עדים. מנגד מנדלבליט מנסה למנוע בכל דרך מראש הממשלה את זכות היסוד להגן על עצמו בסיוע פרטי שלא עולה למשלם המיסים פרוטה". המקורבים הוסיפו כי "שוב מתגלה שיש חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לכל האחרים. כך נראה חקירה פוליטית שמסתיימת בכתב אישום פוליטי. שערוריה".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את תגובתם: "נמשכת ההסתה הפרועה של ראש הממשלה נגד היועמ"ש ושלטון החוק. זה ייגמר בדם. ביבי לא יוכל להגיד אחר כך 'לא ידעתי'. הוא מוביל את ההסתה. מי ששותק ונותן לו לגטימציה - האחריות גם עליו".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

שר המשפטים אבי ניסנקורן תקף גם הוא: "‏מנדלבליט לא רודף אף אחד, הוא מבצע את תפקידו. מתקפה על שומרי הסף פוגעת בדמוקרטיה, והחלשת הדמוקרטיה תפגע בזכויות של כל אזרח במדינת ישראל".

התנועה לאיכות השלטון התייחסה להחלטת היועמ"ש ותקפה את נתניהו: "מדובר בבקשה רביעית שהגיעה לעולם לאחר שרה"מ הוליך שולל את וועדת ההיתרים במשך למעלה משנה, סירב להעביר לה מסמכים והצהרת הון, ודיווח כי ייקח 'הלוואה' מפרטרידג', רק כדי לבקש לאחר מכן שתהפוך למענק. נזכיר גם כי פרטרידג' הוא עד תביעה במשפטו של הנאשם נתניהו ומצב עניינים בו עד תביעה הוא בעל חוב ופטרונו של הנאשם הוא מצב הזוי, שלא יעלה על הדעת. אנחנו שמחים כי היועמ"ש נענה לדרישת התנועה לאיכות השלטון שלא לאפשר את ההלוואה והורה על המובן מאליו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט | צילום: חדשות 13

כאמור, בפרברואר האחרון ועדת ההיתרים החליטה לקיים דיון מחודש בבקשת מימון הוצאותיו המשפטיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו - ובכך מתחה ביקורת מרומזת על החלטת חברי הוועדה הקודמים. חברי הוועדה הנוכחיים רמזו אז כי ההרכב הקודם היה צריך לתת לנתניהו לפחות את הזכות להשמיע בפניהם את טיעוניו. עוד אמרו כי ההחלטה שהתקבלה דאז לא הייתה עניינית.

בנימוקי הוועדה צוין כי "הועדה סבורה כי שינויי הנסיבות המשמעותיים באים לידי ביטוי בעצם הגשת שלושה כתבי אישום אליהם צורפה רשימת עדים המונה מאות עדים וכן למעלה מאלף קלסרים של חומר חקירה, הוועדה נותנת משקל רב לעובדה שבעת הזאת לא ניתן להעריך במדויק את העלויות אלא לשערן כעלויות רבות עד מאוד, על פי מייצגי רוה"מ הערכה היא של כ-10 מיליון שקלים, לכל הפחות".