ההשפעה הדרמטית של העברת המנדט לגנץ על תיקי נתניהו

במידה שההחלטה על הגשת כתבי אישום בתיקי ראש הממשלה תתקבל במהלך פרק הזמן שבו כחול לבן תנסה להרכיב ממשלה – עשוי היועץ המשפטי לממשלה להחליט כי על נתניהו להתפטר מתפקידו

זמן צפייה: 01:47

השבוע ייחל מרתון הדיונים בלשכתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בתיקי נתניהו. להחלטת נתניהו להשיב הערב (שני) את המנדט, צפויה להיות השפעה דרמטית על הדיונים. אם תתקבל ההחלטה על הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה במהלך פרק הזמן שבו כחול לבן תנסה להרכיב ממשלה – מנדלבליט עשוי להחליט כי מעמדו של נתניהו השתנה, וייאלץ אותו להתפטר מתפקידו.

במקביל, במשרד המשפטים נערכים אבטחתית לקראת שובה מחו"ל של פרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי. היעדרותה מהשימוע בשל חופשה עוררה כעס גדול בקרב אנשים מסויימים, והיו נגדה הסתות ואיומים ברשתות החברתיות. בן ארי אמורה לחזור כבר בימים הקרובים ולהשתתף במרתון הדיונים.

עוד בחדשות 13:

במשרד המשפטים סבורים: השימוע לא ישנה עמדת היועמ"ש בתיק 1000

גורמים בפרקליטות אחרי השימוע בתיק 4000: לא שוכנענו שאין שוחד

נתניהו החזיר המנדט לנשיא: "גנץ שבוי של ליברמן ולפיד"

Israel's Prime Minister Netanyahu Speaks With Cabinet Secretary Mandelblit During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר תמו הדיונים במסגרת השימוע בתיקי רה"מ. השימוע היה אפקטיבי, אך עם זאת, לא ישנה ככל הנראה את עמדת היועץ המשפטי בנוגע לתיק 1000. מדובר בתיק שבפרקליטות מיסוי וכלכלה ובמשטרה מאוד בטוחים בו. טובות ההנאה שהועברו לנתניהו, לכאורה, הן מאוד ברורות ומוחשיות. כמו כן התיק כולל את עדותה של הדס קליין, הנתפסת בעלת אמינות גבוהה, ואת עדותו החשובה של מילטשיין.

בתיקים 2000 ו-4000 המצב הוא שונה. לאורך הפרשה היועץ המשפטי לממשלה היה קרוב לסגור את תיק 2000 בכל הקשור לראש הממשלה נתניהו וחלק מטיעוניו של עורך הדין עמית חדד, עלולים לעורר מחדש את המחלוקות בתיק. תיק 4000 הוא תיק מורכב מאוד. גורמים במשרד המשפטים אינם משוכנעים אם התיק מחזיק סעיף שוחד, אך ביניהם יש שסבורים שאפשר להגיש את תיק 4000 בגין הפרת אמונים, שהיא עבירה חמורה פחות.

עו''ד עמית חדד בטרם שימוע נתניהו
עו''ד עמית חדד בטרם שימוע נתניהו | צילום: כפיר סיון

לפני שבוע, לאחר השימוע בתיק 4000, אמרו גורמים בפרקליטות לחדשות 13 כי דברי עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הצליחו לשכנע אותם שאין עבירת שוחד בהתנהלותו. עם זאת, הוסיפו כי הדיונים היו ענייניים וטובים על אף שלא הצליחו להפריך את החשדות לקבלת שוחד מצד נתניהו. עם זאת, ההכרעה לא תינתן על ידי הפרקליטות, אלא על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

לפני כשבועיים נעצרו שלושה פעילי שמאל בגין הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים במהלך מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בכיכר גורן בפתח תקווה, סמוך לביתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט. במקום התקיימה הפגנת תמיכה ברה"מ נתניהו של פעילי ימין לאחר השימוע שנערך לו לפני הגשת כתב אישום בשלושת התיקים נגדו, ובמקביל התקיימה מחאה נגדית של פעילי שמאל. במקום התפתחו עימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון.