גוש הימין ממשיך לעמוד לצד נתניהו: "חזקת החפות עומדת לכל אדם"

שר החוץ כץ התייחס לכתבי האישום נגד ראש הממשלה וכתב כי "כל עוד אין פסול משפטי לכהונת נתניהו, רק הציבור יכריע מי יוביל את ישראל". השר פרץ: "מתפלל שהדברים יתבהרו והצדק יצא לאור בהקדם"

זמן צפייה: 02:04

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: המערכת הפוליטית עדיין סוערת בעקבות כתבי האישום החמורים שהוגשו אמש (חמישי) נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבוקר גוש הימין המשיך לעמוד לצידו, חרף מצבו המשפטי.

"ישראל מדינת חוק וחזקת החפות עומדת לכל אדם, בוודאי לראש הממשלה, פטריוט ישראלי, שהקריב ופעל כל חייו למען בטחונה של המדינה", כתב שר החוץ ישראל כץ. "ראוי שגם יריבינו הפוליטיים יפנימו, כי כל עוד אין פסול משפטי לכהונתו של נתניהו כראש ממשלה, הוא רשאי להמשיך בתפקידו ורק הציבור ונציגיו בכנסת הם שיכריעו באופן דמוקרטי מי יוביל את מדינת ישראל בתקופה מאתגרת ועתירת סיכונים זו".

גם שר החינוך רפי פרץ התייחס לכתבי האישום וכתב כי "נתניהו הוא אדם עתיר זכויות. כמו לכל אדם, חזקת החפות עומדת לראש הממשלה והוא חף מפשע אלא אם בית המשפט החליט אחרת". "אני מתפלל שהדברים יתבהרו והצדק יצא לאור בהקדם", הוסיף פרץ. "עם ישראל יצטרך לצאת מהתקופה הזו חזק יותר ומאוחד יותר".

יו"ר הימין החדש, איילת שקד, אמרה כי "מנדלבליט הוא אדם ישר שמקבל את החלטותיו באופן עצמאי, בהתאם לראיות ולדעתו המקצועית. צריך לדעת שהמניעים שלו הם בהחלט מקצועיים והתייחסה לסוגית הנבצרות. "אין שחר לכך שנתניהו לא יכול לקבל את המנדט, ב-21 הימים שבהם אנו נמצאים, רק חברי הכנסת קובעים למי הוא יינתן", אמרה. "אם נתדרדר לבחירות נוספות, ואני חושבת שזה דבר רע מאוד למדינת ישראל, צריך לדעת שמי שקובע בעניין הזה זה אך ורק הציבור ולא בית המשפט. יש דברים שהריבון צריך להחליט עליהם, אם זה בתוך 21 הימים - נציגיו בכנסת, ואם לאחר מכן - הנשיא בלבד".

כתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו: "ניסיון להפיכה שלטונית בעלילות שווא וחקירה מגמתית"

"שפל היסטורי": התגובות על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו

"קו פרשת המים": בעולם מגיבים לכתב האישום של נתניהו

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191122-1025' autoplay='0' credit='' desc='מיקי זוהר בריאיון ל"העולם הבוקר"' kid='1_e7ps6tst' duration='57'']

מוקדם יותר גם חבר הכנסת מיקי זוהר התייצב לצידו של ראש הממשלה ואמר בריאיון ל"העולם הבוקר" כי "ראש הממשלה דיבר מדם ליבו וריגש מיליוני אזרחים. אני בטוח שרק האזרחים יקבעו מה יעלה בגורלו, לכן אני קורא לו להעלות בקשת חסינות בכנסת. אלו יהיו בחירות על עתיד המדינה - אם נתניהו יהיה קורבן לרדיפה פוליטית".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ הצטרף לשורת התומכים ואף הזהיר הבוקר כי "אם העם בישראל לא יצא לרחובות, ולא יתן את הכח הפוליטי למי שיתחייב למנוע את המשבר החוקתי הזה, הוא יתעורר מהר מאוד לדיקטטורה משפטית דורסנית, אלימה ומסוכנת".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

הודעת היועמ"ש על הגשת כתבי האישום נגד נתניהו עוררה אמש סערה במערכת הפוליטית וגררה תגובות מימין ושמאל. בכחול לבן קראו לנתניהו להתפטר ולא לגרור את המדינה לסחרור ויו"ר המפלגה בני גנץ אף כתב כי מדובר ב"יום עצוב מאוד למדינת ישראל". העבודה-גשר הודיעו כי יגישו עתירה לבג"ץ בדרישה להורות על נבצרות והעמותה לטוהר המידות הגישה פנייה דומה ליועמ"ש.

בצד הימני של המפה הפוליטית נרשמה תמיכה כמעט גורפת בראש הממשלה. שר הביטחון נפתלי בנט ביקש להזכיר כי לנתניהו "עומדת חזקת החפות" ושר המשפטים אמיר אוחנה הביע גם הוא תמיכה בנתניהו ואמר כי "ראש הממשלה איננו אשם. כך קובע החוק וזוהי שיטתנו המשפטית. את אשמתו של אדם, במדינת ישראל, יש להוכיח בבית משפט. לא באולפנים, לא ברשתות החברתיות, אפילו לא במשרדי הפרקליטות".

גם העולם לא נותר אדיש וכלי תקשורת רבים בעולם, בהם ה"ניו יורק טיימס", רשת "BBC" הבריטית ועיתון ה"גארדיאן" פרסמו את דבר ההחלטה. בארה"ב, הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן גינתה את נתניהו והשוותה בינו לבין הנשיא טראמפ ואפילו הארגון היהודי-ציוני, ועידת הנשיאים הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית, התייחס לאישומים וכינה את הודעת היועמ"ש "מטרידה מאוד".

אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה | צילום: חדשות 13

כאמור, אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על החלטתו להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלושת התיקים שבהם הוא מעורב. "ההחלטה התקבלה בלב כבד - אך בלב שלם", אמר מנדלבליט בהצהרתו אמש. "ההחלטה התקבלה אך ורק משיקולים ראייתיים - שום שיקול אחר לא השפיע עליי". בנוסף קרא מנדלבליט לפוליטיקאים "להתנער מהשיח האלים והמתלהם נגד אנשי מערכת אכיפת החוק".

לפי החלטת היועמ"ש, בתיק 1000 יואשם רה"מ במרמה והפרת אמונים וכך גם בתיק 2000. בתיק 4000 הוא יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמוניםלמעשה, נתניהו יואשם באותם הסעיפים שעליהם הכריז מנדלבליט בפברואר האחרון, חרף השימוע שנערך לפני כחודש וחצי ובו השמיעו עורכי דינו של ראש הממשלה טענות שנועדו לשנות את ההחלטה. עותק מכתב האישום הוגש ליו"ר הכנסת, על מנת שיתאפשר לראש הממשלה להודיע לכנסת אם הוא מעוניין לבקש שתעמיד לו חסינות מפני העמדתו לדין פלילי.

רה"מ נתניהו מסר הצהרה לאחר הודעת היועמ"ש וכינה את החלטתו "ניסיון להפיכה שלטונית". כמו כן הוא טען לחפותו, התעקש כי נעשה לו עוול וכי תהליך החקירה נגדו היה "מזוהם" ותקף את מערכת אכיפת החוק. "צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל חוקרי המשטרה ואנשי הפרקליטות", אמר נתניהו. "אנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש ממשלה - בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי. יש להקים ועדה חיצונית שתחקור את השיטה ותשים לה סוף. צריך לחקור את החוקרים".