ועדת ההיתרים הודיעה לנתניהו: דוחים בקשתך לסיוע במימון המשפט

הדחייה התקבלה לאחר שרה"מ ביקש מהוועדה להקפיא החלטתה, כדי לבחון דרכים אחרות לקבל מימון. נתניהו יצטרך להחזיר למיליקובסקי 300 אלף דולרים, וכן את החליפות שקיבל ממנו • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:14

פרסום ראשון: ועדת ההיתרים הודיעה הבוקר (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא דוחה את בקשתו לקבל מימון ממקורבו, איש העסקים האמריקני ספנסר פרטרידג'. זאת, לאחר שעברו 30 הימים שהוקצו לנתניהו לחשוף את הונו האישי כפי שהתבקש. בנוסף, נקבע כי על ראש הממשלה להחזיר 300 אלף דולרים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי וכן את החליפות שקיבל או את שוויין.

בהודעת הוועדה נכתב כי "הבקשה נדחתה לאחר שרה"מ לא עמד בהתחייבות להמציא כל פרטים שיתבקשו על ידה לצורך דיון משלים בבקשה, שכבר נדחתה פעמיים. לא נמסרה לוועדה תמונת המצב שהתבקשה בנוגע לרכושו של ראש הממשלה בארץ ובחו"ל, מכל סוג ומין שהוא, ללא יוצא מן הכלל - ולא ניתן מידע מפורט לגבי יחסיו עם המממנים הפוטנציאליים ומענה לשאלה מדוע הוא נזקק לתרומתם".

"אתמול הגיעה בקשה של בא כוחו של ראש הממשלה להקפיא לשלושים יום את פנייתו של ראש הממשלה. בקשה זו, המוגשת ברגע האחרון, איננה מקובלת על הוועדה. לפיכך, נדחות כל בקשות ראש הממשלה לקבלת היתר באופן סופי". כמו כן, הודגש כי "לא מדובר בסוג העניינים שהוא מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית".

לעוד כתבות בנושא: 

ועדת ההיתרים העניקה לנתניהו חודש נוסף להגיש את פרטי הונו

נתניהו מגיב לוועדת ההיתרים: "מטרת האישום – להפיל ראש ממשלה"

ועדת ההיתרים לרה"מ: העבר המידע השבוע – או שנדחה בקשתך למימון

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בתגובה להודעת ועדת ההיתרים, מטעם ראש הממשלה נמסר: "ולועדת ההיתרים יש תפקיד אחד בלבד - לקבוע אם קיים חשש לניגוד עניינים בבקשת ראש הממשלה למימון הוצאות הגנתו המשפטית מספנסר פרטבריג׳, שלעסקיו אין שום זיקה לישראל. בדיקה פשוטה מביאה למסקנה שאין שום ניגוד עניינים. כאן היה אמור להסתיים תפקידה של הועדה. חבל שהועדה נכנסה לתחומים לא לה, ניצלה את מעמדה כדי להערים קשיים חסרי תקדים על ראש הממשלה ולמנוע ממנו את הזכות הבסיסית להגן עם עצמו בהליך המשפטי".

"המידע שביקשה הוועדה נמצא אצל מבקר המדינה והגורמים המוסמכים על פי חוק. ועדת ההיתרים אינה חלק מהגורמים המוסמכים לעיין בחומר זה. אין הסבר לדרישות הועדה שנעשות ללא סמכות, או למניעיה שמסכלים כל דרך אפשרית שבה ראש הממשלה יכול להגן על עצמו".

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13

כזכור, ראש הממשלה פנה למבקר המדינה יוסף שפירא שייתן לו אישור למימון הוצאות משפטו, מבלי שיצטרך את אישור הוועדה. המבקר מסר לנתניהו כי יש צורך באישור של היומע"ש, כדי שכריע שאין ניגוד עניינים וכי ההלוואה מתבצעת בתנאי שוק.

ח״כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הגיבה להחלטה: "מברכת את הוועדה שעמדה בלחצים כבדים ודחתה את בקשת רה״מ להמשיך בהרגליו המגונים ולשאוב כספים מבעלי הון למימון צרכיו. הגיע הזמן שאחד הפוליטיקאים העשירים בישראל יפסיק לתחוב את ידו לכיסים אחרים ולראשונה בחייו יממן את תוצאות שגיאותיו. זה זמן להזכיר כי בעבר נדחו בקשות דומות של שלושה שרים אחרים, וכי גם אם נתניהו מסרב להכיר בכך, עדיין למזלנו לא הומצאו חוקים מיוחדים לכבודו".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "אחרי חודשים ארוכים של תעלולים משפטיים חסרי תום לב, הטעיית הציבור והתעלמות מהחלטת ועדת ההיתרים ומפסיקת בג"ץ, הגיע הזמן שהגורמים הרלוונטיים יגידו לרה"מ נתניהו עד כאן. אנו קוראים ליועמ"ש ולמבקר המדינה לפעול לאלתר להשבת הכספים שנלקחו שלא כדין".

נתן מיליקובסקי
בן דודו של נתניהו, נתן מיליקובסקי | צילום: getty images

לפני כחודש, ועדת ההיתרים נעתרה לבקשת עורך דינו של ראש הממשלה נתניהו, עמית חדד, והאריכה בחודש את האולטימטום שהציבה לו, לספק לה את פרטי תיק ההון שלו. "אם תוך 30 יום לא ייענו הבקשות במלואן", הבהירה הוועדה, "הבקשה תידחה סופית".

כשבוע לפני כן, פורסם לראשונה בחדשות 13 כי נתניהו ויתר על מימון הוצאותיו המשפטיות על ידי בן דודו, נתן מיליקובסקי, כדי לא לחשוף בפני ועדת ההיתרים את פרטי תיק ההון שלו, כפי שהתבקש. עורך דינו של נתניהו, נבות תל צור, הודיע לוועדת ההיתרים כי הוא מבקש לבטל את התרומה של מיליקובסקי, וציין כי ייתכן ויימצא תורם אחר במקומו - שיממן את הוצאות המשפט לצד ספנסר פרטרידג'.