"תיק 4000 - הרשעה בטוחה": תמלילי הדיונים בתיקי רה"מ נחשפים

אחרי מכתב היועמ"ש - נחשפים תמלילי הדיונים. ארבעה משישה מבכירי הפרקליטות הודיעו כי הם בעד הגשת אישום על שוחד בתיק 2000. עו"ד בן ארי: "תיק 4000 – שוחד מובהק"

בחירות תחת חקירות: אחרי שאתמול (שישי) הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפרקליטי נתניהו על התנגדותו לדחות את ההכרעה בתיקים לאחר הבחירות – הערב נחשפו בחדשות 13 תמלולי הדיונים בלשעת היועמ"ש לקראת ההכרעה.

בתיק 2000, שיחות מוזס נתניהו, ארבעה מתוך שישה מבכירי הפרקליטות הודיעו כי הם בעד הגשת כתב אישום על שוחד. התומכים בהגשת כתב האישום: פרקליט המדינה שי ניצן, פרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי, מומי לבמרגר המשנה ליועמ"ש ועמית מררי, גם היא המשנה ליועמ"ש; שניים מתנגדים למהלך: המשנה ליועמ"ש שי ניזרי ופרקליט מחוז חיפה עמית אייסמן. ניזרי מנמק את התנגדותו לכתב אישום בתיק 2000, בכך שהגורמים שדנים בו"נכנסים כאן לשדה תקשורתי-פוליטי", כהגדרתו. "זה לא שדה שנרצה להיכנס אליו", אמר בדיונים. יש לציין שבנוגע לתיק 4000 ישנה תמימות דעים כי יש להגיש כתב אישום בשוחד. 

בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה שמלווה את התיקים מההתחלה, טענה כי תיק 4000, עסקת בזק-יס, הוא "תיק שוחד מובהק", כהגדרתה. "אין פה בכלל ספק שראש הממשלה ביצע עבירות חמורות במיוחד", אמרה בן ארי בדיונים, "הגשנו כתב אישום על דברים פחות חמורים. מדובר בהטבות של מאות מיליוני שקלים".  בכיר בפרקליטות שהיה גם הוא שותף לדיונים, טען גם כן כי יש להגיש כתב אישום נגד נתניהו בתיק 4000. "צריך להגיש פה כתב אישום חד משמעית", אמר, "זה לא תיק של ספק, זה תיק של הרשעה בטוחה".

מנתניהו נמסר בתגובה לדברים, כי "מדובר בעוד הדלפה פלילית שנועדה להפעיל לחץ אדיר על היועץ המשפטי לממשלה כדי שיגיש כתב אישום נגד נתניהו בכל מחיר לפני הבחירות, גם כשאין כלום. איך אפשר להגיד ששתיים וחצי כתבות באתר אינטרנט הם שוחד, שעה ש-43 חברי כנסת שהצביעו בעד החוק לסגירת 'ישראל היום' שהיה מכניס לנוני מוזס מאות מיליוני שקלים כלל לא נחקרו. כנראה שהלחץ על היועץ עובד".

במכתבו, הצהיר היועמ"ש כי אין מניעה לשקול להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, במידה שכך יוחלט, גם לפני הבחירות. הודעה זו, לדבריו, התקבלה לאחר שקילת כל הטיעונים שהובאו בפניית הסנגורים, והטענות שהוצגו בפגישה שהתקיימה עם פרקליט המדינה ובכירים נוספים. עוד טען מנדלבליט כי ההחלטה לא תתקבל בשבועיים הקרובים, זאת, כדי לאפשר לפרקליטים לעתור לבג"ץ במידה שירצו בכך. עם זאת, הדגיש, אם תתקבל החלטה בזמן הקרוב להגיש כתב אישום - לא תהיה בעיה לפרסמה לפני הבחירות.

עוד הובהר במכתב כי גורמי התביעה הכללית בוחנים את חומרי החקירה בתהליך מקצועי וסדור שנועד לקבל החלטה יסודית ומקצועית בהקדם האפשרי. על תהליך זה הוחלט זה מכבר, עוד לפני ההחלטה על הקדמת הבחירות, ואין הצדקה לסטות ממנו: "הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מבטאת אפוא כלל ברור בדבר המשך הטיפול בתיקי חקירה הנוגעים לאישי ציבור גם בתקופת בחירות, המבוסס על עיקרון העל של שוויון הכול בפני החוק". לדברי היועמ"ש, החלטה להמתין עם פרסום ההחלטה בעניינו של ראש הממשלה, תפגע בעיקרון של שוויון הכול בפני החוק ובעקרון של זכות הציבור לדעת על החלטות חשובות מעין אלה.