בפרקליטות סבורים: מיליקובסקי לא אמר אמת בעדותו בתיק 1000

בעקבות פרסום פרשת מניות הפלדה, נבחנה פעם נוספת העדות שמסר בן דודו של נתניהו בנוגע ליחסיו האישיים והמקצועיים עם רה"מ - והתגלה כי היא רצופה אי דיוקים וסילופים

רה"מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי
רה"מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי | צילום: רויטרס

בעקבות הצפת פרשת מניות הפלדה, שפורסמה לראשונה בחדשות 13, הפרקליטות בדקה פעם נוספת את עדותו של נתן מיליקובסקי, בן דודו של נתניהו, שנחקר במשטרה לפני כשנתיים במסגרת תיק 1000 – והגיעה למסקנה כי הוא לא אמר אמת בעדותו.

בעדות, שניתנה כאמור לפני כשנתיים, תיאר מיליקובסקי את מערכת היחסים שלו עם ראש הממשלה. לאחר שהפרשה פורסמה, עלתה תהייה כיצד סוגיית המניות לא עלתה מוקדם יותר – ולכן החליטו על בחינה מחודשת של עדותו. לאחר הבדיקה, כאמור, הפרקליטות הגיעה למסקנה כי עדותו של מיליקובסקי רצופה באי אמירת אמת. נראה כי מיליקובסקי לא פירט כראוי את הקשר האישי והעסקי שניהל עם נתניהו, ופרשת גרפטק לא עלתה בדבריו. אחרי הבחירות צפוי היועמ"ש להורות למשטרה לפתוח בחקירות נוספות.

פרשת המניות
פרשת המניות | צילום: החדשות 13

בשבוע שעבר פורסם כי הפרקליטות בודקת בקשה שהגיש נתניהו לוועדת ההיתרים לקבלת הלוואה מבן דודו, נתן מיליקובסקי ב-2009. הוועדה אישרה לנתניהו לקבל מבן דודו הלוואה של 350 אלף שקלים, אך ב-2010 לאחר שמכר את המניות החזיר חוב של 600 אלף שקלים. כמו כן, בפרקליטות בוחנים אם ב-2007 היה זה מיליקבוסקי שמכר את המניות לנתניהו במחיר נמוך מערכן באותה עת, מה שעשוי לרמז על מתנה אסורה.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "די בהודעת הפרקליטות שלא תחקור יותר את פרשת הצוללות, והודעת החברה הגרמנית שלא קנתה דבר עבור הצוללות מהחברה שראש הממשלה או בן דודו היו מושקעים בה, כדי להפסיק לחטט במניות שראש הממשלהדיווח עליהן לרשויות, וששולם עבורן מס מלא".

מספר ימי םקודם לכן פורסם כי הפרקליטות צפויה לבדוק את הצהרות ההון של ראש הממשלה מהשנים האחרונות, במסגרת חקירת פרשת מניות הפלדה. במשרד מבקר המדינה בוחנים בימים האחרונים בקשות והתכתבויות של נתניהו מתקופת המבקר הקודם, מיכה לינדנשטראוס, בחשד כי רימה אותו. כמו כן, בפרקליטות צפויים לבדוק כיצד נהנה נתניהו מרווחי החברה, שבה החזיק מניות ואם הצהיר על כל רווחיו כחוק.

רה''מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי
רה''מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים נחשף בחדשות 13 כי ראש הממשלה החזיק עד לשנת 2010, בשותפות עם בן דודו נתן מיליקובסקי, מניות בחברה שסיפקה שירותים לחברת "טינסקרופ" הגרמנית, שעומדת במרכז פרשת הצוללות. ב-29 בנובמבר, נתניהו מכר את המניות בסכום של 4,300,873 דולר, שהם 15,814,310 שקלים. תחילה טען נתניהו כי קנה את המניות בהיותו אזרח פרטי, ואילו בהמשך טען כי רכש אותן כשהיה ראש האופוזיציה בשנת 2007.

מספר ימים לאחר מכן הגיב ראש הממשלה לפרסומים ושלל את הטענות נגדו."אלו השמצות מצוצות מהאצבע", אמר, "אני לא קיבלתי אפילו שקל מעסקת הצוללות. הדבר הזה נבדק במסרקות ברזל על ידי הפרקליטות ועל ידי היועץ המשפטי לממשלה. הם קבעו חד משמעית שאני לא חשוד בדבר ושאין שום דבר במעשיי. אבל אני מבין שגנץ ולפיד מאוד נלחצו, בלשון המעטה, מהפריצה האיראנית לתוך הטלפון של גנץ ולצורך זה הם מנסים להסיט את תשומת הלב".

"זה לא מפתיע אותי שיש להם שיפוט רע כל כך, משום ששניהם תמכו בהסכם הגרעין האסוני שאני נלחמתי בו, ולשמחתי יחד עם הנשיא טראמפ אנחנו רואים שינוי כיוון גם בארצות הברית", הוסיף. "אבל הם לא הבינו את זה, לדעתי עד היום הם לא מבינים עם מי יש לנו עסק והם לא אלה שיעמדו בראש מדינת ישראל כדי להדוף את איום האיראני. זה לא בשבילם".

רה''מ נתניהו
רה''מ נתניהו | צילום: החדשות 13

לפני כעשרה ימים פורסם בחדשות 13 כי בפרקליטות שוקלים לפתוח בחקירה פלילית בפרשת מכירת מניות הפלדה של ראש הממשלה. על פי גורמים מעורים, מידע דרמטי הגיע לידי הפרקליטות והביא אותה לשקול את הצעד. יש לציין כי הנושא נמצא בבדיקה, וחקירה פלילית תפתח, אם וכאשר, רק באישור פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה: "20 יום לפני הבחירות מדליפים על ניסיון לפתוח בעוד חקירה נגד ראש הממשלה נתניהו. רק אזרחי ישראל יבחרו את ראש הממשלה - ממשלת ימין בראשות נתניהו או ממשלת שמאל בראשות יאיר לפיד וגנץ".

כאמור, בשנת 2009 ביקש נתניהו ביקש מבן דודו נתן מילקובסקי הלוואה לתשלום מס על מניות שהחזיק בחברת גרפטק. מילקובסקי, לדברי נתניהו, הלווה לו כ-175 אלף דולר. לטענת נתניהו, הוא החזיר לו את ההלואה בעת שמכר את המניות שבבעלותו, בנובמבר 2010. כלומר, על מכירת המניות קיבל נתניהו כ-16 מיליון שקלים. 175 אלף דולר מתוך הסכום הזה הוא החזיר לחברה שבבעלותו של מילקובסקי,NMDM , וכך לטענתו הוא החזיר את ההלוואה.

כעת, כשבג"ץ החזיר את ההחלטה על מימון הוצאות ההגנה במשפטו של נתניהו על ידי מקורביו, בהם גם מילקובסקי, לוועדת ההיתרים, חברי הוועדה צפויים לשאול את ראש הממשלה על הקשרים בינו לבין בן דודו, ומתי ואיך קנה את הנכסים שברשותו.