היועמ"ש: "על בג"ץ להכריע אם ניתן לדון בעתירה בעניין נתניהו"

מנדלבליט הודיע שהוא סבור כי אין לחייבו להגיש עמדה בדבר הסוגיה אם ניתן להטיל על רה"מ את הרכבת הממשלה, וביקש שהדיון הקרוב יעסוק בשאלה אם לדחות את העתירה או לדון בה. בג"ץ קיבל הבקשה

זמן צפייה: 03:20

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ביקש היום (חמישי) כי הדיון שייערך ביום שלישי הקרוב בעניין הטלת הרכבת הממשלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגדו ישנם שלושה כתבי אישום, יעסוק באם לדחות את העתירה על הסף או לדון בה לגופה. היועמ"ש, שלא הגיש את עמדתו לבג"ץ, מסר כי הוא סבור שאין בסיס משפטי לחייבו להגיש עמדה מטעמו טרם קיום דיון בנושא.

בג"ץ קיבל את בקשת היועמ"ש וקבע שהדיון בעתירה יעסוק בשאלה אם לדון בה לגופה. אם יוחלט לדון בעתירה לגופה - מנדלבליט יגיש את חוות דעתו בנושא.

בהודעת היועמ"ש נאמר כי הגשת חוות דעתו מתבקשת במסגרת העתירה שהוגשה לבג"ץ, אך היות שבית המשפט טרם הכריע אם בכוונתו לדון בסוגיה לגופה - הרי שהיועמ"ש סבור שלעת עתה אין בסיס משפטי לחייבו להגיש עמדה.

לאור כל זאת, מנדלבליט ביקש כי הדיון שייערך ביום שלישי הבא בנושא יהיה ביחס לשאלה אם לדחות את העתירה על הסף או לדון בה. עוד הוסיף כי אן יחליט בית המשפט שיש לדון ולהכריע בתוכן העתירה - הוא יגיש את עמדתו בעניין, "תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשים למורכבות ולתקדימיות הסוגיות החוקתיות והמשטריות בהן עסקינן, והכול בהתאם להוראות בית המשפט".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "הם לא יחליטו בשבילנו"; סער: "יום גורלי למדינה"

דיון חירום בכנסת: "נתניהו מרסק הפרקליטות – המערכת תחת איום"

בג"ץ מתכוון להכריע אם נתניהו יכול להרכיב ממשלה תחת כתב אישום

אביחי מנדלביט ובנימין נתניהו
אביחי מנדלביט ובנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

עו"ד דפנה הולץ-לכנר, שהגישה את העתירה, התייחסה לבקשת מנדלבליט: "בקשת היועמ"ש נטולת כל בסיס משפטי ויש לדחות אותה מכל וכל. כל מטרתה לנסות ולהימנע מלבצע הוראה שיפוטית ברורה ומחייבת של בית המשפט העליון. לאחר שהיועמ"ש בעצמו הודיע בתגובתו הקודמת כי הוא חוזר בו מטענתו המקורית כי מדובר ב'סוגיה תאורטית', כעת הוא טוען באופן תמוה ביותר כי בית המשפט חייב קודם כל להכריע אם מדובר בסוגיה תיאורטית או לא. זוהי לוליינות משפטית שאין לה כל יסוד. אין גם בסיס לטענת היועמ"ש לפיה הוא ידרש לתת חוות דעה רק אם בג"ץ יוציא קודם כל צו על תנאי בעתירה. כידוע, לבית המשפט יש סמכות טבועה להורות ליועץ לתת ״הודעה מתכללת״, כפי שהורה וזאת ללא קשר לדרישות העותרים, ולצווים אותם הם מבקשים בעתירה. לכן, זוהי חובתו של היועץ לבצע את מה שמורה לו בית המשפט, מבלי להציב לכך תנאים נוספים". כמו כן, העותרים צפויים לבקש הבהרה מבית המשפט אם מנדלבליט עדיין צריך להגיש תגובה עם חוות דעתו ביום ראשון הקרוב.

בתחילת השבוע הודיע בג"ץ כי ביום שלישי הבא ידון בשאלת הטלת משימת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, תעמוד בראש הרכבת שלושת השופטים הוותיקים שידונו בסוגיה.

ראש הממשלה הצהיר בתגובה: "בדמוקרטיה, מי שמחליט מי ינהיג את העם - זה העם, לא אף אחד אחר. אחרת זה פשוט לא דמוקרטיה". בכיר הליכוד, גדעון סער, כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו כי "השאלה אם נתניהו יכול להרכיב ממשלה אינה שאלה משפטית, אלא פוליטית. לא נכון שבג"ץ יתערב בסוגיה. החוק ברור. ראש ממשלה לא מחליפים באולם בבית המשפט אלא בקלפי. נתניהו לא הצליח פעמיים להרכיב ממשלה ולא סביר שיצליח. הצבעה עבורי ביום חמישי תבטיח הקמת ממשלת ליכוד וחילוץ המדינה מהמשבר המתמשך".

יו"ר הימין החדש, איילת שקד, הגיבה להחלטת בג"ץ, ואמרה כי "רק נשיא המדינה יכול להחליט על מי יטילו את הרכבת הממשלה, ובג"ץ לא יכול להתערב בשיקול דעתו. לא אני אומרת את זה - חוק יסוד: נשיא המדינה אומר את זה. דריסה של חוקי היסוד או עיוותם היא טעות חמורה שתגרום לריסוק אמון הציבור במערכת המשפטית ולתחושה של הפיכה שלטונית".