היועמ"ש אישר לנתניהו לקבל הלוואה ממקורבו - כדי לממן את משפטו

מנדלבליט הודיע לראש הממשלה כי יוכל ללוות כספים מאיש העסקים האמריקני ספנסר פרטרידג', וקבע כי אין ניגוד עניינים בין השניים. זאת, לאחר שבשבוע שעבר אישר המבקר אנגלמן את המהלך

זמן צפייה: 00:32

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מאשר לו לקבל הלוואה ממקורבו, איש העסקים האמריקני ספנסר פרטרידג', למימון הגנתו המשפטית, וקבע כי אין ניגוד עניינים בין השניים.

לפני כשבוע, פורסם הסכם ההלוואה שאישר מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, לפיו נתניהו יקבל שני מיליון שקלים מפרטרידג' ויצטרך להשיבם בעוד חמש שנים בלבד. במהלך חמש השנים הקרובות יצטרך נתניהו להשיב את הריבית בלבד - פריים פלוס אחד וחצי. אנגלמן העביר את ההצעה לרואת החשבון של משרדו, שהציגה את חוות דעתה לפיה נתניהו היה מסוגל לקבל הלוואה בתנאים אלה גם בבנקאות פרטית - ולכן, אישר המבקר את ההסכם. זאת, לאחר שביום רביעי אישר אנגלמן את ההסכם.

לכתבות נוספות בנושא: 

הסכם ההלוואה של רה"מ: יקבל 2 מיליון שקל – ויחזיר אחרי 5 שנים

המבקר אישר לרה"מ לקבל הלוואה ממקורבו – כדי לממן את משפטו

היועמ"ש: על נתניהו להשיב את הכספים שקיבל מבן דודו

נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג'
נתניהו ואיש העסקים ספנסר פרטרידג' | צילום: חדשות 13

הביקורת על אישור ההסכם היא שקיים סיכוי שבעוד חמש שנים נתניהו לא יכהן כראש ממשלה - ולא יהיה ניתן לכפות עליו להשיב את הכסף. זאת, מכיוון שפרטרידג' מלכתחילה לא היה מעוניין להלוות את הכסף, אלא להעניקו לנתניהו במתנה.

ביום רביעי שעבר כאמור, אישר אנגלמן לנתניהו לקבל הלוואה בתנאי שוק מאיש העסקים האמריקני, לצורך מימון משפטו. כעת, יצטרך נתניהו לפנות ליועמ"ש כדי שיבדוק אם יש ניגוד עניינים בין השניים. זאת, לאחר שבחודש יוני, ביקש נתניהו ללוות מחברו כשני מיליון שקלים.

[brightcove_iframe video_id='programs-friday-20190906-2059' autoplay='0' credit='' desc='הסכם ההלוואה של רה"מ: יקבל 2 מיליון שקל - ויחזיר אחרי 5 שנים' kid='1_phjrc5q6' duration='97'']

המחנה הדמוקרטי תקפה את המבקר בעקבות החלטתו, ומהמפלגה נמסר: "יש מתנה בזכות מתניה. מדובר במתן וקבלת טובת הנאה תמורת הבחירה. מהן הערבויות שנתניהו יחויב לשים עבור ההלוואה? מי יפקח על ההחזר? מבקר המדינה הפך שותף לדבר עבירה, מעלים דוחות ביקורת מהציבור ומשמש הלכה למעשה משתף פעולה של החשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים".

מפלגת העבודה-גשר תקפה גם היא את ההחלטה: "הריסוק והאילוף של שומרי הסף בידי נתניהו מניבים את הפירות המקולקלים הרצויים לו", מסרה המפלגה. "הלחץ השערורייתי של נתניהו על המבקר הוא רק קדימון למה שיעשה אחרי הבחירות כדי לחמוק ממשפט בכלל".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה כי "מדובר בהחלטה תמוהה ומעוררת חשד של מבקר המדינה אנגלמן. מצד אחד בוחר אנגלמן להקפיא דוחות ביקורת כי מדובר בתקופה רגישה של בחירות, אך מצד שני מקבל החלטות הרות גורל המנוגדות להחלטות קודמות של ועדת ההיתרים. אין ספק שיש כאן טעם נפגם".

לפני כחודשיים וחצי הודיעה ועדת ההיתרים לראש הממשלה נתניהו כי היא דוחה את בקשתו לקבל מימון ממקורבו פרטרידג'. זאת, לאחר שעברו 30 הימים שהוקצו לנתניהו לחשוף את הונו האישי כפי שהתבקש. בנוסף, נקבע כי על ראש הממשלה להחזיר 300 אלף דולרים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי וכן את החליפות שקיבל או את שוויין.