היועמ"ש: ההחלטה על כתב אישום נגד רה"מ התקבלה בלב כבד - ושלם

לאחר שהתקבלה ההחלטה להעמיד את נתניהו לדין, הצהיר מנדלבליט כי "הטענה לפיה אין עבירת שוחד אם עובד הציבור לא קיבל לידיו כסף - משוללת יסוד; יש להתנער מהשיח האלים נגד מערכת אכיפת החוק"

זמן צפייה: 14:37

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר הערב (חמישי) הצהרה במשרד המשפטים שבירושלים, על ההחלטה להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי 1000, 2000 ו-4000.

"יום שבו מגישים נגד ראש ממשלה מכהן כתב אישום בגין עבירות חמורות של שחיתות שלטונית - הוא יום קשה ועצוב", אמר היועמ"ש בפתח דבריו. "את ההחלטה להגיש כתב אישום קיבלתי בלב כבד - אך בלב שלם, מתוך תחושת מחויבות עמוקה לשלטון החוק, לאינטרס הציבורי ולמדינת ישראל. אזרחי ישראל, ואני בתוכם, נושאים עינינו לנבחרי ציבור ורואים בהם מנהיגינו". עוד הוסיף מנדלבליט: "העבירות שבהן מואשם נתניהו - הן עבירות חמורות".

כתבות נוספות בנושא >>

תיק 1000: היועמ"ש הכריע – נתניהו יואשם במרמה והפרת אמונים

תיק 2000: רה"מ יואשם במרמה והפרת אמונים; מוזס – בשוחד

תיק 4000: היועמ"ש קבע – רה"מ יואשם בשוחד ומרמה והפרת אמונים

"אכיפת החוק איננה נתונה לבחירה, היא לא עניין של ימין או שמאל ולא עניין של פוליטיקה", המשיך היועמ"ש. "זוהי החובה שלי כלפי אזרחי המדינה – אשר האינטרס הציבורי מחייב כי יחיו במדינה שבה אין אדם שהוא מעל החוק; במדינה שבה חשדות למעשי שחיתות נבדקים ונחקרים. האינטרס הציבורי מחייב שאין אדם שהוא מעל החוק - זאת המשמעות של שלטון חוק במדינה דמוקרטית".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

בהמשך דבריו, התייחס היועמ"ש לכל אחד מהתיקים והחלטה שהתקבלה בעניינם. "בתיק 4000 החלטתי להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירות של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים. זאת, בגין מערכת יחסים של 'תן וקח' שנרקמה בין ראש הממשלה לבין הבעלים של חברת בזק ואתר החדשות באינטרנט וואלה – מר שאול אלוביץ', ורעייתו".

"האישום השני מבוסס על החקירה בתיק 2000", המשיך מנדלבליט. "אף שראש הממשלה לא קיבל את הצעת השוחד של מוזס ואף לא ביקש שוחד, ובשל כך גם החלטתי שלא להאשים אותו בעבירת שוחד, הרי שהוא נטע במוזס את הרושם שמתן שוחד לראש הממשלה הוא אפשרות מעשית שניתן לנהל עליה משא ומתן. הכול, כשלנגד עיניו של ראש הממשלה עמדו הבחירות שבפתח וחשיבות הסיקור שלו ושל בני משפחתו במיוחד בתקופה זו, מתוך רצון להבטיח את זכייתו בבחירות. ראש הממשלה ניצל בכך את מעמדו ואת כוחו השלטוני כדי להיטיב עם עצמו באופן פסול".

בהתייחס לתיק 1000 אמר היועמ"ש: "באישום זה החלטתי להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירה של מרמה והפרת אמונים. זאת, משום שבמשך שנים, קיבלו ראש הממשלה ורעייתו באופן שוטף ובמסגרת 'קו אספקה' של ממש, קופסאות סיגרים ובקבוקי שמפניה בשווי כולל של מאות אלפי שקלים חדשים, מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. הדבר נעשה, לרוב, על פי דרישות ובקשות של ראש הממשלה ורעייתו, שהועברו ככלל באמצעות העוזרת של אנשי העסקים, לרבות בתקופות שהללו כלל לא היו בארץ. במקביל לכך, פעל ראש הממשלה במסגרת תפקידו לשם קידום אינטרסים אישיים וכלכליים משמעותיים של מר מילצ'ן".

אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה | צילום: חדשות 13

מנדלבליט הדגיש כי "ההחלטה התקבלה אך ורק משיקולים ראייתיים - שום שיקול אחר לא השפיע עליי. בתקופה האחרונה נשמעו קולות רבים ומדאיגים המגיעים לעיתים עד כדי איומים של ממש, נגד בעלי תפקידים במערכת אכיפת החוק. נשמעו ביטויים מרחיקי לכת שאין להם מקום בשיח הציבורי. השיח הזה הוא מסוכן ויש לחדול ממנו. אני קורא מפה לכולם, ובראש ובראשונה למנהיגי המדינה – יש להתנער מהשיח האלים והמתלהם נגד אנשי מערכת אכיפת החוק. יש בהחלט מקום להעביר ביקורת ולקיים שיח ודיון על פעולות מערכת אכיפת החוק, אך נדרש לקיים את השיח הזה באופן ענייני ומכבד".

"לא הושפענו מאיומים, מלחצים ומהכפשות, מכל הצדדים, ופעלנו ללא מורא וללא פחד, למען האינטרס הציבורי ולמען שלטון החוק. תיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה טופלו באחריות, ביסודיות ובכובד ראש. במסגרת הליווי של החקירות בתיקים אלו, הקפדתי להתמקד אך ורק בחשד למעשים פליליים. לא עסקתי ב'רכילות', ולא עסקתי בזוטות – חתרתי למילוי חובתי מכוח החוק למיצוי דין אך ורק במקום בו הדבר נדרש. החקירות היו מקצועיות ויסודיות".

מנדלבליט התייחס להליך השימוע: "טענותיהם המפורטות והמעמיקות של הסנגורים נשמעו בקשב רב, בלב פתוח ובנפש חפצה. אני מלא הערכה לעבודה המקצועית והיסודית אותה השקיעו, שהעידה על אמונתם המלאה בכנות של התהליך אותו קיימנו. לאחר שמיעת טענותיהם של הסנגורים בשימוע, הועברו לידינו מאות עמודים של טיעונים בכתב. לצערי, במקביל לתהליך השימוע המקצועי והענייני שהתנהל בפניי, בתוך חדר הדיונים, ראינו ניסיונות חוזרים ונשנים לעשות דה-לגיטימציה להחלטה שתתקבל, גם על ידי הכפשת פרקליטים בכירים שנטלו בו חלק. שקרים רבים פורסמו והכפשות הושמעו כחלק מתהליך זה, וצר לי מאוד על כך".

"לא השארנו אבן על אבן במאמץ להגיע לעומקם של דברים ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר והנכונה ביותר בהתבסס על מלוא הראיות ועל הדין. רק לאחר שהשתכנעתי שהתשתית הראייתית כולה מקימה סיכוי סביר להרשעה בפלילים, החלטתי כאמור להעמיד לדין את ראש הממשלה בשלושה אישומים. העבירות בהן מואשם ראש הממשלה הן עבירות חמורות. עבירת השוחד, בה מואשם ראש הממשלה בתיק 4000, מבטאת פגיעה חמורה בטוהר המידות בשירות הציבורי. הטענה לפיה אין עבירת שוחד אם עובד הציבור לא קיבל לידיו כסף היא משוללת יסוד".

עוד ביקש היועמ"ש להדגיש: "גם לאחר הגשת כתב אישום – ככל אדם, ראש הממשלה הוא בחזקת 'חף מפשע. על התביעה הכללית להוכיח את אשמתו בבית המשפט, ורק בית המשפט הוא שיכול להרשיעו בדין בסופו של יום. אם ייקבע כי ראש הממשלה אכן ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום, כי אז מדובר במעשים חמורים".

אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה | צילום: חדשות 13

כאמור, מנדלבליט הודיע על הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלושת התיקים שבהם הוא מעורב . בתיק 1000 יואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים וכך גם בתיק 2000. בתיק 4000 הוא יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמוניםנתניהו למעשה יואשם באותם הסעיפים שעליהם הכריז מנדלבליט בפברואר האחרון, חרף השימוע שנערך לפני כחודש וחצי ובו השמיעו עורכי דינו של ראש הממשלה טענות שנועדו לשנות את ההחלטה. עותק מכתב האישום הוגש ליו"ר הכנסת, על מנת שיתאפשר לראש הממשלה להודיע לכנסת אם הוא מעוניין לבקש שתעמיד לו חסינות מפני העמדתו לדין פלילי.

בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד
בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד | צילום: חדשות 13

בתיק 4000, התיק החמור ביותר העוסק בבזק-וואלה, יואשם ראש הממשלה כי קיבל שוחד משאול אלוביץ', הבעלים של אתר החדשות "וואלה", בדמות סיקור אוהד והשפעה על התכנים המתפרסמים באתר, בתמורה לקידום ענייניו הרגולטוריים של האחרון, בעיקר בכל הנוגע במיזוג בין חברות התקשורת "בזק" ו"יס". כמו כן הוא יואשם במרמה ובהפרת אמוניםעוד החליט היועץ המשפטי לממשלה, על פי המלצת הפרקליטות, להגיש כתב אישום גם נגד בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' בעבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה. שאול אלוביץ' יואשם גם בעבירות נוספות.

בתיק 1000, הוא פרשת המתנות, יואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים. זאת, בגין קבלת טובות הנאה במאות אלפי שקלים, בעיקר בדמות סיגרים ושמפניות, מאיש העסקים ארנון מילצ'ן. כזכור, לפי כתב החשדות המשטרה המליצה להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד – אך מנדלבליט לא קיבל את עמדתה והסתפק בהפרת אמונים בלבד. נתניהו יואשם כי פעל לטובת מילצ'ן ולקידום ענייניו. שלושת האישומים העיקריים נגד נתניהו בתיק זה עוסקים בהתערבות שלו לאישור ויזה לארצות הברית למילצ'ן, קידום חוק להקלות מס לתושב חוזר – שהיה חוסך לאיש העסקים כסף רב והדחיפה למיזוג קשת ורשת.

מו''ל ידיעות אחרונות, ארנון נוני מוזס
מו''ל ידיעות אחרונות, ארנון נוני מוזס | צילום: חדשות 13

בתיק 2000, העסקה שנרקמה בין ראש הממשלה למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, קבע מנדלבליט כי נתניהו יואשם במרמה והפרת אמונים. זאת, בתום דיונים משפטיים ממושכים ומורכבים, לאחר שרבים מבכירי הפרקליטות וכן המשטרה סברו כי מדובר בתיק שוחד, ואחדים מהם סברו כי אין להגיש כתב אישום בפרשה כלל. עוד החליט היועץ המשפטי לממשלה, על פי המלצת הפרקליטות, להגיש כתב אישום גם נגד נוני מוזס, בגין שוחד.