חסינות, הסדר טיעון או המשך כהונה: האפשרויות המשפטיות של רה"מ

בעוד כשבועיים יתנגשו לוחות הזמנים הפוליטיים והמשפטיים - זאת כשייערך השימוע של נתניהו בצל מלאכת הרכבת הממשלה והשבעת הכנסת ה-22 • הטיעונים שיציגו פרקליטי רה"מ בשלושת תיקי החשדות

זמן צפייה: 03:07

בעוד כשבועיים יעמוד ראש הממשלה בפני שימוע, ולוח הזמנים הפוליטי הצפוף מתנגש עם לוח הזמנים המשפטי-פלילי שלו. ברקע זה, תוצאות הבחירות מעלות כמה אפשרויות משפטיות שעומדות בפניו.

האפשרות הראשונה, שעמדה ברקע הבחירות לכנסת ה-21 וה-22, היא בקשת חסינות מהכנסת מפני העמדה לדין. לכאורה, נתניהו לא יקבל את 61 המנדטים והתרחיש הזה ייפול.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"בשל הנסיבות הפוליטיות": נתניהו לא יטוס לעצרת האו"ם

היועמ"ש אישר לנתניהו לקבל הלוואה ממקורבו – כדי לממן את משפטו

עדות שלדון אדלסון: "שרה משוגעת לגמרי, כפייתית למראה שלה"

חפץ היה יועצו ומקורבו. נתניהו
חפץ היה יועצו ומקורבו. נתניהו | צילום: רויטרס

אך מה הסיכוי לכך? ליברמן אמנם לא נותן את ידו לממשלה צרה בראשות נתניהו, אבל באשר לשאלת החסינות הוא עוד לא אמר את דברו. ולכן האפשרות הזאת עוד קיימת, וליברמן שוב יהיה איש המפתח. עם זאת, המכשול לתרחיש זה הוא העתירות לבג"ץ שיוגשו אם אכן תהיה חסינות.

האפשרות השנייה היא שראש הממשלה ינסה להגיע במהירות להסדר טיעון עם הפרקליטות, כאשר ליבת ההסדר היא פרישה מהחיים הפוליטיים תמורת הרשעה בסעיפים מינוריים, שיחלצו אותו מעונש מאסר. הסיכוי לתרחיש זה הוא נמוך ביותר, בעיקר אחרי פרסום כתב החשדות נגדו.

האפשרות השלישית היא שנתניהו ינהל את המשפט תוך כדי כהונה. הסיכוי לכך אפשרי, מאחר ולו נתניהו הוא ראש ממשלה – על פי לשון החוק היבשה הוא יכול להמשיך לכהן תוך כדי משפט. אלא שהמכשול לכך הוא שאם נתניהו יהיה רק שר, הוא יצטרך להתפטר על פי תקדימים משפטיים.

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

הטיעונים שיציגו פרקליטי נתניהו בשלושת התיקים / אביעד גליקמן 

הערב הגישו פרקליטי נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את הטיעונים שיציגו בשימוע.

בתיק 1000, תיק המתנות, ראש הממשלה יטען שהוא לא ידע על השמפניות שלכאורה ניתנו לרעייתו שרה, ושהמחירים של הסיגרים היו הרבה יותר נמוכים. נוסף לכך, הוא יטען כי מילצ'ן לא קשור לכך – כלומר שהעזרה שנתניהו נתן לו בכלל לא קשורה להיותו חבר שלו.

אש הממשלה, בנימין נתניהו
אש הממשלה, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בתיקי 2000 ו-4000 נתניהו יטען שהמערכת המשפטית בכלל לא צריכה להתערב ביחסי מו"ל, עורך או בעלים של עיתון או אתר, לראש הממשלה. בכלל, נתניהו טוען שבתיק 4000 כל ההטבה הרגולטורית שנטען כי ניתנה לכאורה בתמורה לסיקור חיובי באתר "וואלה", הייתה לפי עמדת הגורמים המקצועיים במשרד התקשורת.

היום צירף ראש הממשלה את עורך הדין רם כספי, פרקליט צמרת, לצוות ההגנה שלו. כספי, מי שנחשב מאוד מקורב לרה"מ לשעבר אהוד אולמרט, ישמש כיועץ לצוות. נוסף לכך, נתניהו ניסה כמה פעמים לגשש עם היועמ"ש בדבר אפשרות לדחות את השימוע, אך בשלב זה הוא לא הגיש בקשה רשמית כי הוא הבין ממנדלבליט כי לא תהיה שום דחיה.