דיון חירום בכנסת: "נתניהו מרסק הפרקליטות - המערכת תחת איום"

פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור: "הפוליטיקאים במחנה שלו מפחדים ממנו"; גנץ: "ההקשר של השימוש בחסינות יצא מכל פרופורציה"; ח"כ סויד: "די להסתה הפרועה של נאשמים נגד הפרקליטות"

זמן צפייה: 06:51

על רקע הביקורת שהעביר ראש הממשלה בנימין נתניהו על מערכת המשפט לאחר שהוגשו נגדו כתבי אישום בשלושת התיקים בהם הוא מעורב, היום (רביעי) התקיים בכנסת כנס חירום אותו יזמה ח"כ רויטל סויד (העבודה-גשר) בהשתתפות יו"ר כחול לבן בני גנץ, שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד, השופטים בדימוס אליקים רובינשטיין, דוד חשין ועודד מודריק, וכן בהשתתפות פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, ח"כ יואב סגלוביץ' (כחול לבן) ועורכות הדין דבורה חן ורונית עמיאל.

לדור, שבתקופת כהונתו כפרקליט המדינה הועמדו לדין כמה פוליטיקאים, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, תקף את נתניהו ואמר כי הוא "נמצא בניגוד עניינים מוחלט. הוא מרסק את הפרקליטות. מצד אחד הוא אמור לתקן את הפגמים במשרדי הממשלה, ומצד שני הוא מנסה לרסק את אמון הציבור". לדבריו, "היועץ המשפטי לממשלה היה צריך לצאת נגד זה. נתניהו מנצל את סמכותו, יוקרתו ואת זמן המסך שלו להתייצב כראש ממשלה ולעשות בדיוק הפוך ממה שהוא אמור לעשות. הוא מנסה לגרום לכך שהציבור יהיה איתו".

עוד אמר לדור כי "ישנם מנגוני ביקורת רבים נגד הפרקליטות. הדיון הוא על כך שמערכת אכיפת החוק כיום תחת איום שמעולם לא היה כמוהו. ראש הממשלה פועל נגדה, פועל לריסוק המערכת. הוא עושה את זה בקרב המוני העם. ההצלחה שלו היא לשכנע את אותו הציבור שנעשה לו עוול, שהמערכת לוקה במשך שנים ארוכות. הפוליטיקאים במחנה שלו מפחדים ממנו - הם יודעים מה יהיה המחיר בפריימריז הבאים אם יגידו משהו שאינו תואם את עמדת ראש הממשלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בדרך לבחירות 2020: הוועדה המסדרת התכנסה לדון בפיזור הכנסת

שריפה במבנה בירושלים: שני לכודים חולצו במצב קשה ובינוני

משה ולאה נהרגו בירי במרכול הכשר בניו ג'רזי; "היעד נבחר מראש"

פרקליט המדינה לשעבר משה לדור
פרקליט המדינה לשעבר משה לדור | צילום: חדשות 13

"המפגש הזה הוא מפגש חשוב", אמר גנץ, "יש חשיבות רבה לקול הזעקה. חשיבותה של האכפתיות עומדת בראש סדר העדיפויות שלנו. כיום יש לאקונה מאוד גדולה בפעילות הממשלה. יש יותר ממשרד אחד שבו השר הממונה תוקף את המערכת עליה הוא ממונה. יש הבדל גדול מאוד בין ביקורת לבין השתלחות". לטענתו, "אם המערכת המשפטית לא תהיה בביקורת עצמי, נקבל מערכת שיוצאת מאיזון".

יו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף גנץ כי "ההקשר של השימוש בחסינות יצא מכל פרופורציה. המאבק על החסינות נמשך בכל מערכות הבחירות. הראשונה והשנייה נועדו לזה, וסביר להניח שגם השלישית תיועד בדיוק לעניין הזה – להגיע לרוב שיבטיח את החסינות, וגם יבטיח כמה תופעות שליליות אחרות שראינו, פסקות התגברות לא מאוזנות ודברים אחרים. נגד זה אנחנו חייבים לקום. לא לזה כוונה החסינות, החסינות כוונה לאנשי חוק שפועלים במסגרת החוק ולמנוע מצב שמונעים מהם לממש את תפקידם כאנשי חוק. אבל בסופו של דבר להסתתר מאחורי העניין הזה, נראה לי לאקונה נורמטיבית".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191211-1218' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_46hiekl4' duration='170'']

ח"כ שקד: "הפרקליטות רוצה את טובת המדינה, אבל היא צריכה לדעת ללמוד לקבל ביקורת. אני חושבת שאפשר להעביר ביקורת - כל עוד היא לגופו של עניין. כשאני העברתי ביקורת, התנפלו עליי - לא משנה שהיא הייתה עניינית. כשהייתה הסתה חמורה נגד היועץ המשפטי לממשלה מצד מחנה השמאל, אני זוכרת כמה הייתי מזועזעת - לא נתנו לו ללכת לבית הכנסת, אבל לא היו כינוסי חירום כאלה".

עוד הוסיפה שקד כי "לא יכול להיות שמערכת המשפט תקבע מי יהיה ראש ממשלה במדינת ישראל. המחוקק קבע במפורש שראש ממשלה יכול לכהן תחת כתב אישום. האם הוא יכול לקבל את המנדט? זו לא החלטה של מערכת המשפט אלא של הציבור". בשלב זה, הודתה כי היום לראשונה היא "מתביישת במקצוע", זאת לנוכח העובדה כי, ככל הנראה, הערב תצא לדרך מערכת הבחירות השלישית לשנה זו. "אני לא מאמינה שאנחנו מידרדרים למערכת בחירות נוספת, אבל אם זה מה שנגזר עלינו - כל עוד החוק מאפשר, אני מבקשת ממערכת המשפט: אל תתערבו. תנו לציבור להכריע. הציבור לא פחות חכם משופטי בג"ץ".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191211-1144' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_xfuaph7o' duration='251'']

רובינשטיין, תקף בתורו את המערכת הפוליטית, ואמר: "אני לא מאמין שנעשה הכול כדי שלא להגיע לבחירות. הכסף, המשילות, זה לא ייאמן. אני מביע מחאה בעניין ומקווה שעוד יקרה משהו". בהמשך הגיב לדבריו של שר המשפטים אמיר אוחנה, לפיהם קיימת "פרקליטות בתוך הפרקליטות", וטעו: "הפרקליטות זה לא גוף מושלם, אבל אין פרקליטות בתוך הפרקליטות. אף אחד לא תופר תיקים. להגיד שפרקליט המדינה והיועמ"ש תופרים תיקים זו אמירה מיותרת לחלוטין. אין שום הפיכה שלטונית". לטענתו, גם לו בתור יועמ"ש היה מתח עם הפרקליטות, אולם "בין זה לבין שהגיד שהגוף הזה רודף את השלטון? לא היה ולא נברא".

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין | צילום: חדשות 13

השר לשעבר דניאל פרידמן, אשר פעל בעברו לצמצום כוחו של בית המשפט העליון, אמר: "היועץ המשפטי לממשלה אמר בעצמו שתפרו לו תיק. המערכת המשפטית והמערכת הפוליטית שברו את הכלים. אנחנו רואים את ראש הממשלה אומר שאדם תחת חקירות לא יכול להיות ראש ממשלה - ואז יום אחרי אומר בדיוק ההפוך".

שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן
שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן | צילום: חדשות 13

סגלוביץ', שהיה בעברו ניצב במשטרה שכיהן כמפקד אגף החקירות והמודיעין: "הכינוס הזה נעשה כעת חירום. יושב פה ראש ממשלה ומנסה לרסק את אמון הציבור. כך נוהג ראש ארגון פשיעה. עומדים אנשים מטעמו על דוכן העדים ומפרים ביודעין צו איסור פרסום".

ח״כ רויטל סויד, יוזמת כנס החירום מסרה בסופו: "מהכנסת היום יצאה קריאה חד משמעית - די ומיד להסתה הפרועה של נאשמים ובעלי עניין נגד הפרקליטות ומערכת המשפט, לפני שנגיע לתוצאה בלתי הפיכה שכולנו נצטער עליה. שופטים בדימוס, פרקליטים בכירים לשעבר, עורכי דין ואישי ציבור אמרו כולם - יש מקום לביקורת על המערכת, אין מקום להשתלחות פרועה מצד מי שנאחז בחסינות כבקרני מזבח מפני משפט - השתלחות שכל מטרתה לרסק את המערכת שבראשה הוא עצמו עומד. זו האמירה הציבורית החשובה ביותר, במיוחד היום כשאנחנו עומדים לצאת למערכת בחירות שלישית רק בגלל מצבו המשפטי של ראש הממשלה נתניהו".