ראש ממשלה על ספסל הנאשמים: תם הדיון הראשון במשפט נתניהו

לראשונה בתולדות המדינה ר"מ מכהן ישב על ספסל הנאשמים, שרים בכירים הגיעו לתמוך בו. נתניהו תקף את הפרקליטות והמשטרה: "ניסיון להפיל אותי ומחנה הימין". הדיון הבא ב-19 ביולי

זמן צפייה: 13:14

הדיון הראשון במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו החל היום (ראשון) והוא התיישב על ספסל הנאשמים, לראשונה בתולדות מדינת ישראל. שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים התכנסו והקריאו את כתב האישום שכותרתו היא "מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו". הדיון הבא יתקיים ב-19 ביולי.

ראש הממשלה אמר בכניסה לבית המשפט כי זה "ניסיון לסכל את רצון העם, להפיל אותי ומחנה הימין. יותר מעשור שהשמאל לא מצליח לעשות זאת בקלפי, אז בשנים האחרונות מצאו פטנט חדש גורמים במשטרה ובפרקליטות חברו לעיתוני השמאל, כדי לתפור  לי תיקים מופרכים והזויים".

"המטרה היא להפיל ראש ממשלה חזק מהימין ולהרחיק את המחנה הלאומי לשנים רבות. לא איכפת להם שיבוא פודל צייתן, אבל אני לא פודל, לכן מנסים להפיל אותי בכל דרך", המשיך נתניהו. "החקירות נגדי זוהמו ונתפרו מהרגע הראשון, לא פלא שנגמרו בכתב אישום מופרך. הם עשו הכול כדי שאני לא אעמוד פה כראש ממשלה, אלא כראש ממשלה לשעבר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

במערכת אכיפת החוק חוששים מלחץ פסול על עדי תביעה במשפט רה"מ

אוחנה ביקש לבדוק אם ניצן עשה שימוש לא נאות במאגרי מידע

מלחמה בקורונה או קרבות אגו? תיעוד בלעדי של ניהול המשבר

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-law-netanyahus-investigations-part-2405201453' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו בכניסה לבית המשפט המחוזי בירושלים' kid='1_bgxvu2uk' duration='880'']

ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט | צילום: חדשות 13
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט | צילום: רויטרס

כמו כן, נתניהו דרש לפרסם את הקלטות מנדלבליט-אשכנזי, את חקירות עדי המדינה ותהה "איך מנדלבליט גיבה את כתב האישום נגדי, האם יש לו מה להסתיר? האם המשהו הזה הן אותן קלטות סודיות שמוסתרות בתוך כספת במשרד המשפטים. חובה להסיר עכשיו את כל צווי איסור הפרסום, כי אז כל התיקים הללו התפורררו". עוד טען נתניהו כי "זה מעולם לא קרה בדמוקרטיה - אין גבול לניסיון להפיל אותי. דווקא נגדי הגישו כתב אישום על סיקור אוהד - ראש הממשלה המושמץ בעולם".

נתניהו השתלח במפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך, ואמר כי "הוא הטיף בצדקנות על טוהר מידות. זה אותו אלשיך שהעביר מיליונים מכספי המסים ליועץ התקשורת שלו. זה אותו אלשיך שעבר עבירה פלילית שהדליף בשידור חי מתוך החקירות בענייני. זה אותו אלשיך שתפר עלילות שווא כשאמר שאני שולח חוקרים פרטיים נגדו ונגד שוטריו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-law-netanyahus-investigations-part-2405201428' autoplay='0' credit='' desc='שיירת ראש הממשלה מגיעה לבית המשפט' kid='1_y8ut3ixp' duration='40'']

בתחילת הדיון שאל ראש הרכב השופטים, השופטת רבקה פרידמן פלדמן, הדנה בתיק עם חבריה, עודד שחם ומשה ברעם, אם קרא נתניהו את כתב האישום והבין את תוכנו, והוא השיב שכן.

השרים מירי רגב, אמיר אוחנה, ציפי חוטובלי, יואב גלנט, צחי הנגבי ודודי אמסלם, וגם חבר הכנסת ניר ברקת הגיעו לבית המשפט כדי לתמוך בנתניהו. כמו כן, פעילים בכירים בליכוד מתכננים מפגן תמיכה מחוץ לבית המשפט בהשתתפות פוליטיקאים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד בכירי הליכוד באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד בכירי הליכוד באולם בית המשפט | צילום: חדשות 13
ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט | צילום: רויטרס

רגב אמרה מחוץ לבית המשפט: "באתי לכאן היום כדי לחזק את ראש הממשלה ומשפחתו. זה יום עצוב לדמוקרטיה בישראל. לא רק ראש הממשלה עומד למשפט, אלא ציבור גדול שתומך בו. פעם אחר פעם ניסו להפיל את ראש הממשלה בקלפי ולא הצליחו. העם אמר את שלו - הוא נבחר ברוב גדול. כדי למנוע את השפעת התקשורת על השופטים אני מצפה שהשופטים יגיעו לעשות משפט צדק למי שכל יום שפכו את דמו. אין לנו מערכת משפט חלופית".

כאמור, בראש ההרכב עומדת השופטת רבקה פרידמן-פלדמן שכבר הרשיעה בעבר אישי ציבור כמו אהוד אולמרט ואיציק מרדכי, יחד עם השופטים משה ברעם ועודד שחם. במערכת המשפט מעריכים שהטענות המקדמיות במשפט יימשכו בין חצי לשנה לשנה, כלומר יעברו חודשים ארוכים עד שיישמע נאום הפתיחה של התובעת ליאת בן ארי ועד שיחלו העדויות של העדים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-law-netanyahus-investigations-part-2405201436' autoplay='0' credit='' desc='השרה מירי רגב פתח בית המשפט' kid='1_5k36mt2c' duration='112'']

בתוך כך, מאות מפגינים בעד ונגד ראש הממשלה הגיעו היום להפגין מול מעונו בירושלים ומחוץ לבית המשפט המחוזי בעיר, לפני פתיחת ההליך המשפטי נגדו. תומכי הליכוד הניפו שלטים שעליהם נכתב "נתניהו לא תצעד לבד" וכינו את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואת פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן "אבות השחיתות". בעוד מתנגדי ראש הממשלה כתבו "הנאשם מתבקש לקום וללכת".

נתניהו מואשם בשלוש פרשות: תיק 1000, הוא תיק המתנות, שבמסגרתו מואשם ראש הממשלה כי קיבל במשך שנים סיגרים ושמפניות במאות אלפי שקלים מאיש העסקים ארנון מילצ'ן והמיליארדר ג'יימס פאקר. נתניהו מואשם במרמה והפרת אמונים, ותיק זה נחשב למאתגר ביותר ולקשה ביותר לראש הממשלה מבחינה משפטית.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בתיק 2000, תיק השיחות בין מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, ונתניהו מואשם ראש הממשלה כי פעל לקדם את חוק "ישראל היום" לצמצום כוחו של החינמון בתמורה לשיפור הסיקור עבורו ב"ידיעות אחרונות". בפרשה זו מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 הוא החמור ביותר והקשה ביותר להוכחה מבחינה משפטית, תיק "בזק וואלה" שבמסגרתו מואשם ראש הממשלה בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. על פי כתב האישום, בעלי "בזק" ואתר "וואלה", שאול ואיריס אלוביץ', דאגו לסיקור חיובי עבור נתניהו ורעייתו ובתמורה קיבלו הטבות רגולטריות של מיליארדי שקלים.

מפגינים מול בית ראש הממשלה
מפגינים מול בית ראש הממשלה | צילום: חדשות 13
ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לאולם בית המשפט
ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לאולם בית המשפט | צילום: חדשות 13