יועמ"ש הכנסת החליט: ניתן להקים את הוועדה שתדון בחסינות רה"מ

לאחר שבקשת הליכוד לעיכוב נדחתה, ינון פרסם את חוות דעתו, וקבע כי אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע ועדה שתדון בחסינות. גנץ: "הנחיתי לכנס בהקדם את הוועדה המסדרת"

זמן צפייה: 03:45

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, פרסם היום (ראשון) את חוות דעתו - לפיה אין בסמכותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין למנוע את הקמת ועדת הכנסת. כמו כן, עמדתו של ינון היא שניתן לכנס את הוועדה המסדרת ואת המליאה בזמן פגרת בחירות, זאת לפי דרישת הממשלה או 25 חברי כנסת.

יועמ"ש הכנסת כתב כי "המגבלות החלות על פעולתן של הוועדות במפגרת הבחירות נועדו לענות על החששות שדיוני הכנסת יהפכו בתקופת זו לזירה לתעמולת בחירות, שוועדות הכנסת יקדמו 'חקיקת בחירות' ושהכלים הפרלמנטריים ינוצלו לצורך קידום אינטרסים פוליטיים צרים, או לצורך שימור כוחן של המפלגות בכנסת היוצאת".

לטענת ינון, "נוכח אופיים של הדיונים בוועדה המסדרת, אשר לא מקיימת דיוני חקיקה, עוצמת החששות שתוארו פוחתת בהרבה. נוכח הזכות הרחבה הנתונה ליו"ר הוועדה המסדרת ליזום דיונים, ונוכח הרגישות בתקופת הבחירות, נקבע כי אין להותיר זירה זו לשליטתו הבלעדית של יו"ר הוועדה, ויש מקום להציב את יו"ר הכנסת כגורם בקרה על החלטותיו. זאת בשים לב לכך שיו"ר הכנסת הוא דמות ממלכתית אשר השיקולים העומדים ביסוד החלטותיו לא אמרים להיות שיקולים פוליטיים-מפלגתיים. אישור יו"ר הכנסת נועד למנוע את אותם מקרים חריגים שבהם הסמכות הנתונה ליו"ר הוועדה המסדרת תנוצל לרעה במהלך פגרת הבחירות".

עוד בחדשות 13:

לפני פרסום עמדתו בנוגע לחסינות: הליכוד עתרה נגד יועמ"ש הכנסת

נתניהו נגד יועמ"ש הכנסת ורעייתו: "הם חושבים שאנחנו טיפשים?"

גורמים ב"כחול לבן": "אם לא יהיה מנוס – נפעל להדחת אדלשטיין"

איל ינון ויולי אדלשטיין
איל ינון ויולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

ח"כ אבי ניסקורן, יו"ר הוועדה המסדרת, הגיב לעמדתו של יועמ"ש הכנסת: "על יו״ר הכנסת להתנהל כעת בצורה הממלכתית המתחייבת. אפעל להקמת ועדת הכנסת החל ממחר ונקיים את דיוני החסינות בצורה הוגנת, עניינית ויעילה".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב לחוות הדעת של ינון: "הנחיתי את יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, לכנס בהקדם האפשרי את הוועדה המסדרת ולהקים את ועדת הכנסת בכדי לדון בחסינות נתניהו. נתניהו ביקש - נתניהו יקבל".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, כתב: "אם למדנו משהו מהמאבק בפשיעה בחברה הערבית זה שעבריינים לא מתנדבים להיכנס לכלא בעצמם. חברי הרשימה המשותפת יצביעו בעד הסרת החסינות של נתניהו. הגיע הזמן להתקדם ולעבוד על הנושאים הבוערים לציבור שלנו וכל האוכלוסיות המוחלשות במדינה".

ח"כ רויטל סויד, ממפלגת העבודה, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "יש גבול גם לתעלולים של נתניהו, והיום הוא סומן. כל הספינים וכל האיומים וכל השקרים לא עזרו - ועדת הכנסת תתכנס בהקדם, כפי שהחוק דורש, דיון החסינות יתקיים, ואזרחי ישראל יזכו לדבר הבסיסי המגיע להם לפני הבחירות - לדעת האם המועמד-נאשם נתניהו יעמוד לדין או שלא. רצית דיון חסינות, קיבלת".

מוקדם יותר היום, הליכוד הגישה עתירה לבג"ץ הדורש צו ארעי שימנע את פרסום חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת בנושא הקמת ועדת כנסת שתדון בעניין החסינות של ראש הממשלה נתניהו. זאת, כשעה לפני שינון צפוי לפרסם את קביעתו. בליכוד נטען כי "חוסר האיפוק מגדיל את החשש לניגוד עניינים, ופוגע קשות באמון הציבור בכנסת ובהליכים המעין שיפוטיים המתקיימים בה".

בעתירתו של ח"כ זוהר, נכתב כי דחיית פרסום חוות הדעת היא עניין של כמה ימים, ואילו פרסומה במועד שנקבע עלול להביא לבלבול. "מתן הסעד לא יגרום כל נזק למשיבים, לא מדובר בעניין שהמתנה של ימים ספורים בו תעלה או תוריד. לעומת זאת, אי מתן הסעד המבוקש עלול לגרום לבלבול, אי סדרים ולערעור אמון הציבור" .

העתירה נגד פרסום חוות הדעת מגיעה לאחר שהבוקר הליכוד הגישה עתירה לבג"ץ נגדו היועץ המשפטי לכנסת עצמו, לפיה ינון מצוי ב"ניגוד עניינים חמור" הנובע מהעובדה שבת זוגו הייתה חברה בצוות שטיפל בתיקים נגד ראש הממשלה. היות שכך, על פי המפלגה, עליו להימנע מלדון או לחוות דעתו בכל הנוגע להקמת ועדת הכנסת: "על אמון הציבור בבעלי התפקיד בשירות הציבורי, בכנסת ובוועדות הכנסת".

אייל ינון ובנימין נתניהו
אייל ינון ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס, אתר הכנסת

בשעה 17:00 יערוך יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מסיבת עיתונאים, שבה יתייחס לחוות הדעת של יועמ"ש הכנסת. כבר ביום חמישי שוחחו אדלשטיין וינון על חוות הדעת המתגבשת וכן על ההיבטים החוקיים של דיוני החסינות.

ביום רביעי פורסם כי בסביבת ראש הממשלה שוקלים להגיש בג"ץ נגד ההחלטות הצפויות של עו"ד ינון. לצעד זה יש יתרונות ברורים לקידום ענייניו של נתניהו: עתירה תעכב עוד יותר את הדיון בחסינות, שבו אין לנתניהו רוב, ואם תתקבל – יוכל הליכוד לנצל זאת כדי לשלהב את הבוחרים. מצד שני, אם יאשר בג"ץ את הקמת ועדת הכנסת – הדבר ייתן הכשר להחלטות היועץ, ויחזק את סמכותו.