אדלשטיין: "חולק על עמדת יועמ"ש הכנסת, אך אסור להסית נגדו"

יו"ר הכנסת אמר כי "כינוס ועדת הכנסת בעת הזאת תהיה טעות קשה", וכי הקמתה "תהפוך לג'ונגל שיבזה את כבוד בית המחוקקים". על המתקפות נגדו: "התבטאו נגדי כמו בסרט מאפיה"

זמן צפייה: 03:45

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, התייחס הערב (ראשון) להחלטת היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, לפיה ניתן להקים ועדת כנסת שתדון בעניין בקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו: "אני אומר בצער שאני חולק על עמדת יועמ"ש הכנסת. לא אתן להפיכת הכנסת לזירה של תעמולת בחירות זולה של שום סיעה".

"אנחנו שבועות לפני הבחירות. כולם יודעים שוועדת הכנסת תהפוך לג'ונגל שיבזה את כבוד בית המחוקקים", אמר אדלשטיין. "כינוס הוועדה בעת הזו תהיה טעות קשה – אסור שהליך חשוב יהפוך לתעמולת בחירות פסולה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20200112-1712' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='הצהרת יולי אדלשטיין יו"ר הכנסת ' kid='1_paekv9qh' duration='463'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

יועמ"ש הכנסת החליט: ניתן להקים את הוועדה שתדון בחסינות רה"מ

ביהמ"ש דחה את בקשת הליכוד למנוע את פרסום עמדת יועמ"ש הכנסת

גורמים ב"כחול לבן": "אם לא יהיה מנוס – נפעל להדחת אדלשטיין"

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

"כל מי שחשב בתמימות שהיום אנחנו שמים סוף פסוק לאירוע בו אנחנו נמצאים, בוודאי טועה", אמר אדלשטיין. "בשעות הקרובות נמצא את עצמו בעוד צמתים ועם הצורך לקבל החלטות שישפיעו על המדינה בשנים הבאות. כל החלטה תשפיע על דורות של מחוקקים ואזרחים, ועל המערכת הציבורית בישראל. אני יודע שאדרש לעוד הרבה החלטות. בכל שנותיי פעלתי בממלכתיות ובשיקול דעת. ברצוני לומר, גם לתומכים הנלהבים ביותר של מתן חסינות לרה"מ וגם למתנגדים החריפים: כל החלטה שאקבל תהיה בהתאם לערכים שאני דוגל כל חיי ובהתאם לפסיקה משפטית קיימת".

יו"ר הכנסת התייחס למתקפות נגדו ברקע סוגיית סמכותו לאשר או לפסול את הקמת הוועדה: "בשבוע האחרון התנהל נגדי קמפיין אגרסיבי. טענות שונות ומשונות של פוליטיזציה של תפקידי. במקרים רבים היה שימוש בביטויים שנשמעו כמו ציטוט מסרטי מאפיה. 'אם לא תשתף איתנו פעולה, נדיח אותך'". למאיימים האלה מכחול לבן ושאר הסיעות, שראו כנראה יותר מדי סרטים, אענה מציטוט מאחד הסרטים האלה – כאשר אתה צריך לירות, תירה, אל תדבר".

איל ינון, יועמ''ש הכנסת
איל ינון, יועמ''ש הכנסת | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, פרסם את חוות דעתו - לפיה אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע את הקמת ועדת הכנסת. כמו כן, עמדתו של ינון היא שניתן לכנס את הוועדה המסדרת ואת המליאה בזמן פגרת בחירות, זאת לפי דרישת הממשלה או 25 חברי כנסת.

יועמ"ש הכנסת כתב כי "המגבלות החלות על פעולתן של הוועדות במפגרת הבחירות נועדו לענות על החששות שדיוני הכנסת יהפכו בתקופת זו לזירה לתעמולת בחירות, שוועדות הכנסת יקדמו 'חקיקת בחירות' ושהכלים הפרלמנטריים ינוצלו לצורך קידום אינטרסים פוליטיים צרים, או לצורך שימור כוחן של המפלגות בכנסת היוצאת".

לטענת ינון, "נוכח אופיים של הדיונים בוועדה המסדרת, אשר לא מקיימת דיוני חקיקה, עוצמת החששות שתוארו פוחתת בהרבה. נוכח הזכות הרחבה הנתונה ליו"ר הוועדה המסדרת ליזום דיונים, ונוכח הרגישות בתקופת הבחירות, נקבע כי אין להותיר זירה זו לשליטתו הבלעדית של יו"ר הוועדה, ויש מקום להציב את יו"ר הכנסת כגורם בקרה על החלטותיו. זאת בשים לב לכך שיו"ר הכנסת הוא דמות ממלכתית אשר השיקולים העומדים ביסוד החלטותיו לא אמרים להיות שיקולים פוליטיים-מפלגתיים. אישור יו"ר הכנסת נועד למנוע את אותם מקרים חריגים שבהם הסמכות הנתונה ליו"ר הוועדה המסדרת תנוצל לרעה במהלך פגרת הבחירות".

ח"כ אבי ניסקורן, יו"ר הוועדה המסדרת, הגיב לעמדתו של יועמ"ש הכנסת: "על יו״ר הכנסת להתנהל כעת בצורה הממלכתית המתחייבת. אפעל להקמת ועדת הכנסת החל ממחר ונקיים את דיוני החסינות בצורה הוגנת, עניינית ויעילה".

יו''ר ההסתדרות אבי ניסנקורן
יו''ר ההסתדרות אבי ניסנקורן | צילום: חדשות 10

לפני כן, הליכוד הגישה עתירה לבג"ץ הדורש צו ארעי שימנע את פרסום חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת בנושא הקמת ועדת כנסת שתדון בעניין החסינות של ראש הממשלה נתניהו. זאת, כשעה לפני שינון צפוי לפרסם את קביעתו. בליכוד נטען כי "חוסר האיפוק מגדיל את החשש לניגוד עניינים, ופוגע קשות באמון הציבור בכנסת ובהליכים המעין שיפוטיים המתקיימים בה".

בעתירתו של ח"כ זוהר, נכתב כי דחיית פרסום חוות הדעת היא עניין של כמה ימים, ואילו פרסומה במועד שנקבע עלול להביא לבלבול. "מתן הסעד לא יגרום כל נזק למשיבים, לא מדובר בעניין שהמתנה של ימים ספורים בו תעלה או תוריד. לעומת זאת, אי מתן הסעד המבוקש עלול לגרום לבלבול, אי סדרים ולערעור אמון הציבור" .