מתיחות בין היועמ"ש לבכירי הפרקליטות בנוגע להכרעה בתיק 2000

בפרקליטות סבורים כי יש להאשים את רה"מ באשמת שוחד בתיק השיחות בינו לבין מוזס ואף הפעילו לחץ על מנדלבליט. היועמ"ש קיבל כבר את החלטתו וינסה לפרסמה כבר ביום חמישי

בחירות בצל חקירות: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צפוי לפרסם בימים הקרובים את החלטתו הדרמטית בעניין תיקי החקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בימים האחרונים מתקיימים דיונים אינטנסיביים בלשכתו של מנדלבליט, כשבמוקד תיק 2000.

היועמ"ש, צפוי שלא להגיש כתב אישום בתיק השיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות האחרונות, נוני מוזס. עם זאת, בכירי הפרקליטות, שסבורים כי מדובר בתיק שוחד מובהק, מפעילים לחץ כבד על מנדלבליט שיגיש כתב אישום, דבר שגורם למתיחות בין הצדדים. בכל מקרה מנדלבליט, שמתלבט בנוגע להחלטתו, צפוי לפרסם את החלטתו כבר ביום חמישי.

ביום שישי האחרון פורסם בחדשות 13 כי היועמ"ש נוטה לא להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בתיק 2000. אף כי עשוי לחול שינוי בהחלטה ברגע האחרון, נכון לעכשיו, ובניגוד לכל עמדת בכירי משרד המשפטים, זו ההחלטה שצפויה להתקבל.

מנדלבליט צפוי לפרסם את החלטתו בכל תיקי נתניהו בסוף השבוע הבא. בתיק 4000 נתניהו יואשם ככל הנראה בעבירת שוחד, כפוף לשימוע. ואילו בתיק 1000 יוגש כתב אישום נגד נתניהו בגין מרמה והפרת אמונים, כפוף לשימוע. בתיק 2000, כל בכירי משרד המשפטים למעט המשנה ליועמ"ש רז נזרי חושבים שצריך להגיש כתב אישום, אך מנדלבליט עדיין מתלבט.

בין תיק 2000 לתיק 4000 יש חוט מקשר: לפי הראיות, יש פער של ימים ספורים בלבד בין שיחות נתניהו עם נוני מוזס לבין ההחלטות הרגולטוריות, או הבקשות משאול אלוביץ'. בכיר בפרקליטות אמר לחדשות 13 שנתניהו נכנס לאובססיה של תקשורת - וזה בדיוק הסוגיות שעומדות במרכז תיקים 2000 ו-4000. נוסף על כך, בפרקליטות חושבים שאם מנדלבליט יגיש כתב אישום בתיק 2000 זה יוביל להחלשה של תיק 4000, ומכאן נובעת ההתלבטות של מנדלבליט.

לא ברור עדיין אם מנדלבליט יכנס מסיבת עיתונאים כדי להודעה על הגשת כתב האישום, אבל נתניהו יודע בשלב זה שהבחירות הן קריטיות עבורו. לנתניהו ברור שהגעה לבחירות מעמדת כוח מול היועמ"ש, בתור ראש ממשלה, כשהוא יכול לדבר איתו על עסקה כזו או אחרת - זה סיפור אחר לגמרי מהגעה לאותו מעמד ללא התואר - ראש הממשלה.

כאמור, תיק 2000 עוסק בתיאום מהלכים לכאורה שבוצע בין נתניהו למוזס בנוגע לסיקור העיתון את מהלכי נתניהו באופן חיובי, והגבלות על העיתון המתחרה "ישראל היום", שבעליו נחשב למקורבו של רה"מ.

עם פתיחת הדיונים בתיק, בתחילת חודש ינואר, דווח בחדשות 13 כי גורמים בכירים במשרד המשפטים שינו את עמדתם לגבי התיק והגיעו למסקנה כי מדובר בתיק שוחד. זאת לאחר שהיו חלוקים בדעתם בשבועות שקדמו לכך. ארבעה מתוך שישה מבכירי הפרקליטות הודיעו כי הם בעד הגשת כתב אישום על שוחד. התומכים בהגשת כתב האישום היו פרקליט המדינה שי ניצן, פרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי, מומי לבמרגר המשנה ליועמ"ש ועמית מררי, גם היא המשנה ליועמ"ש; שניים התנגדו למהלך: המשנה ליועמ"ש שי ניזרי ופרקליט מחוז חיפה עמית אייסמן.

בתחילת החודש נחשפו בחדשות 13 תמלולי הדיונים שהתקיימו בלשכת היועמ"ש. בן ארי, שמלווה את התיקים מההתחלה, טענה במהלך הפגישות כי תיק 4000, עסקת בזק-יס, הוא "תיק שוחד מובהק", כהגדרתה. "אין פה בכלל ספק שראש הממשלה ביצע עבירות חמורות במיוחד", אמרה בן ארי בדיונים, "הגשנו כתב אישום על דברים פחות חמורים. מדובר בהטבות של מאות מיליוני שקלים". בכיר בפרקליטות שהיה גם הוא שותף לדיונים, טען גם כן כי יש להגיש כתב אישום נגד נתניהו בתיק 4000. "צריך להגיש פה כתב אישום חד משמעית", אמר, "זה לא תיק של ספק, זה תיק של הרשעה בטוחה".