מנדלבליט נגד הפרקליטות: מדוע תיק 2000 לא הפך לתיק שוחד?

סביב התיק, המתייחס לעסקה שנרקמה בין רה"מ למוזס, היו וויכוחים רבים. הפרקליטות סברה שזהו תיק שוחד קלאסי, ומנגד, היועמ"ש טען שאי אפשר להוכיח את הכוונות של נתניהו

תיקי נתניהו: חילוקי הדעות בין הפרקליטות לבין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, באו לידי ביטוי בעיקר סביב תיק 2000, המתייחס לעסקה שנרקמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס.

היועמ"ש סבור שלא ניתן להוכיח בוודאות שראש הממשלה באמת רצה לממש את העסקה עם מוזס, בה, לכאורה, ביקש נתניהו סיקור אוהד בעיתון בתמורה לשורה של פעולות כלכליות שייטיבו עם מוזס. לבסוף, לפי קביעתו של מנדלבליט, נתניהו פעל נגד חוק "ישראל היום", שמטרתו הגבלת הפצתו, ולכן לא מימש את מה שמוזס הציע לו.

בשיחה מוקלטת בין השניים, ששימשה כראיה המרכזית שהובילה למעשה את התיק, מוזס הוא זה שדיבר באופן ברור ונחרץ על עסקת השוחד, ולכן הוא מואשם במתן שוחד. עם זאת, היועמ"ש קיבל את קו ההגנה המרכזי של פרקליטי ראש הממשלה, וקבע שלא ניתן להוכיח את כוונתו של נתניהו. מנגד, הפרקליטות סברו, ועדיין סבורים, שמדובר בתיק שוחד קלאסי, והעובדה שנתניהו דיבר על העסקה צריכה להביא להעמדתו לדין.

כאמור, אתמול (חמישי) קבע היועץ המשפטי לממשלה כי ראש הממשלה יואשם בשוחד ובהפרת אמונים בשלוש פרשיות: תיק 1000, תיק 2000 ותיק 4000. כתב האישום לא יוגש בפועל עד לאחר השימוע, שיתקיים רק לאחר הבחירות.

החשד נגד נתניהו בתיק 2000 מתייחס לעסקת שוחד שנרקמה לכאורה בינו לבין מוזס. במסגרת העסקה ביקש נתניהו סיקור אוהד בעיתון בתמורה לשורה של פעולות כלכליות שייטיבו עם מוזס, ובראשן קידום חוק "ישראל היום", שמטרתו הגבלת הפצתו של העיתון המתחרה, הנושא את שם החוק.

הראיה המרכזית שמובילה את התיק היא השיחה שהתקיימה בין השניים והוקלטה ע"י ארי הרו, לשעבר ראש הסגל במשרד ראש הממשלה. הרו, כזכור, העביר את השיחות למשטרה וקיבל מעמד של עד מדינה. במסגרת השיחה, הציע בעלי קבוצת ידיעות אחרונות כי יפעיל לשינוי ניכר לטובה באופן הסיקור של ראש הממשלה ובני משפחתו בכלי התקשורת של הקבוצה, וכן לשינוי לרעה באופן הסיקור של יריבים פוליטיים - זאת בתמורה להגבלת תפוצתו של "ישראל היום". "בהנחה שיש חוק שאתה ואני הסכמנו עליו, I will do my efforts שאתה תהיה פה כמה זמן שתרצה. אני אמרתי לך את זה ואני חוזר ומסתכל לך בעיניים ואומר לך את זה", אמר מוזס לנתניהו. שינוי זה כונה על ידם "סיבוב הספינה".

בנוסף, נכתב כי במסגרת ה"מתת" שהציע מוזס לנתניהו, הייתה גם "האפשרות לשנות לרעה את קו הסיקור של ידיעות אחרונות כנגד מי שנחשב על ידך ליריבים פוליטיים, בהם יו"ר מפלגת כולנו משה כחלון ומי שכיהן בעת הרלוונטית כיו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט". עוד נכתב כי מוזס הציע כי יעסיק כותבי מאמרים מטעמו של נתניהו ולפי בחירתו בעיתון ידיעות אחרונות.  קו ההגנה המרכזי של פרקליטי רה"מ מתייחס לכך שנתניהו לא התכוון למה שנאמר בשיחה. נוסף על כך, הם טוענים כי מתבצעת אכיפה בררנית.

לאחר ההכרעה הדרמטית של היועמ"ש, נתניהו מסר הודעה לתקשורת: "השמאל יודע שעם הישגים כאלה, הם פשוט לא יכולים לנצח אותנו בקלפי", תקף נתניהו. "לכן במשך שלוש שנים הם מבצעים נגדנו מסע ציד חסר תקדים ורידפה פוליטית שמטרתם אחת – להפיל את ממשלת הימין ולעלות לשלטון את מפלגת לפיד וגנץ. כל אזרח מבין שהעיתוי שערורייתי ונועד להפיל את הימין ולעלות את השמאל לשלטון".

"הם הפעילו מכבש לחצים בלתי אנושי על היועמ"ש כדי שיגיד שהוא שוקל להגיש נגדי כתב כפוף לשימוע גם כשאין נגדי כלום. העיקר להשפיע על הבחירות", הוסיף נתניהו, וטען כי מנדלבליט נכנע ללחץ השמאל ופגע בדמוקרטיה. "בגלל שהיועמ"ש הוא בשר ודם, לחץ השמאל הצליח. קרה היום דבר חמור ביותר שפוגע בדמוקרטיה הישראלית. לראשונה בתולדת המדינה פותחים בשימוע כמה ימים לפני הבחירות".

"אם סיקור חיובי זה שוחד, איך שלא חקרו את יאיר לפיד שנפגש בחשאי עם מוזס וקיבל כתבות שער מלטפות בידיעות אחרונות", המשיך נתניהו. "איך אני, שבלמתי את החוק, אותי שוקלים להעמיד לדין ואותם לא חוקרים? עולם הפוך. או שהמסקנה היא שסיקור חיובי זה שוחד רק אם שמך נתניהו", אמר.

הוא הוסיף ותקף את הפרקליטים הבכירים, שתמכו בדיונים בהגשת כתב אישום כפוף לשימוע נגדו. "לפי התקשורת, שני הפרקליטים שדחפו לקו הקיצוני נגדי הם פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי. אולי תסבירו לי איך אפשר להסביר שבן ארי, שדחפה לפרסם דווקא עכשיו את החלטת היועמ"ש, עצרה ב-2013 את החקירות נגד ציפי לבני בטענה שזו התערבות בבחירות. האם זה מקרה שבית המשפט קבע ששי ניצן הפלה לרעה אנשי ימין ועסק באכיפה בררנית נגדם?".