בפני 11 שופטים: בג"ץ ידון ביום א' בעתירות נגד כהונת נתניהו

בשעה 10 בבוקר ייפתח הדיון, שיעסוק בעתירות נגד רה"מ ונגד ההסכם הקואליציוני, בפני הרכב שופטים מורחב בראשות נשיאת העליון חיות. דיון נוסף בעניין נקבע ליום שני בשעה 10:00

זמן צפייה: 01:37

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: בית המשפט העליון הודיע היום (שלישי) כי ביום ראשון הקרוב, בשעה 10:00 בבוקר, ייפתח הדיון בעתירות שהוגשו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן.

אם לא יהיו התנגדויות - הדיון צפוי להיות מצולם. כמו כן, העתירות יקויימו כאילו הוצא צו על תנאי כך שחובת ההוכחה היא על המדינה. דיון נוסף בעניין נקבע ליום שני באותה השעה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בסימן ההוקרה לצוותים הרפואיים: אלו אירועי יום העצמאות

לתפארת מדינת ישראל: אלו משיאי המשואות ביום העצמאות ה-72

פיגוע ביום הזיכרון: בת 61 נדקרה בכפר סבא; מצבה בינוני-קשה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במוקד משרד הבריאות
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במוקד משרד הבריאות | צילום: רויטרס

11 השופטים שייקחו חלק בדיון הם: הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר, השופט ניל הנדל, השופט עוזי פוגלמן, השופט יצחק עמית, השופט נעם סולברג, השופטת דפנה ברק ארז, השופט מני מזוז, השופטת ענת ברון, השופט ג'ורג' קרא והשופט דוד מינץ.

עורכת הדין דפנה הולץ לכנר, המייצגת את העותרים, מסרה בתגובה: "אני מביעה סיפוק רב מהעובדה שהעתירה, אשר סברנו כבר בחודש דצמבר כי היא עוסקת בסוגיה חשובה ועקרונית למדינת ישראל ושבית המשפט קבע שעניינה בליבת ערכי היסוד של המשטר הדמוקרטי, תתברר בהרכב מורחב של 11 שופטים כפי שנקבע ובמהירות המתחייבת נוכח דחיפות העניין".

לאחר שפורסמה ההודעה של בית המשפט העליון, בתנועה לאיכות השלטון הודיעו כי בכוונתם לקיים במוצאי השבת הקרובה "הפגנת ענק בכיכר רבין תחת הכותרת 'מגינים על בית המשפט - אומרים לא לממשלת השחיתות'", לשון ההודעה. "הקרב על דמותה של מדינת ישראל יתקיים גם בבית המשפט העליון וגם ברחובות", אמר יו"ר התנועה ד"ר אליעד שרגא. "ישראל יקרה מידי, בכדי שנפקיר אותה בידיו של נאשם בפלילים. כולנו חייבים להתייצב ולהגן בגופינו על בית המשפט".

עו''ד דפנה הולץ לכנר
עו''ד דפנה הולץ לכנר | צילום: עמי ארליך

כזכור,  לפני כשבועיים בג"ץ דחה על הסף את העתירה נגד הטלת המנדט על נתניהו. זאת, בטענה כי מוקדם מדי לעסוק בסוגיה - כפי שנטען בעתירה הראשונה שהוגשה בעניין, בינואר האחרון.

"העתירה הראשונה שהגישו העותרים נדחתה על הסף בהיותה תאורטית ומוקדמת – זאת, מאחר שנשיא המדינה לא הטיל את מלאכת ההרכבה של הממשלה על חבר כנסת שהועמד לדין פלילי בגין עבירה בת-קלון, והיועץ המשפטי לממשלה ממילא לא נדרש לחוות את דעתו המשפטית על אשר לא קרה", הוסבר בפסק הדין. "העתירה השנייה שהגישו העותרים נדחתה לאחר שהתייתרה – זאת, מאחר שנשיא המדינה החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ בני גנץ".

בג"ץ הסביר כי "הנשיא לא קיבל החלטה להפקיד את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ נתניהו. בנסיבות אלו, אין מנוס מן המסקנה כי העתירה הנוכחית איננה שונה במהותה מהעתירה הראשונה בהיותה גם כעת עתירה מוקדמת". היות שכך, נטען, הוחלט לדחותה על הסף.

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון | צילום: רויטרס

בינואר האחרון, כאמור, דחה בג"ץ את העתירה שדרשה לפסול את נתניהו מלהרכיב ממשלה אם ינצח בבחירות, אך ציין כי הנושא שפיט. בהחלטה שפורסמה נכתב כי "מדובר לעת הזו בעתירה תיאורטית". לפי השופטים, "דין העתירה להידחות גם בשל היותה מוקדמת.

על פי חוק יסוד הממשלה - הנשיא הוא הגורם המוסמך להטיל על אחד מחברי הכנסת את מלאכת הרכבת הממשלה. מטבע הדברים, משהבחירות טרם התקיימו וטרם נודעו תוצאותיהן, הנשיא טרם נועץ בנציגי הסיעות וטרם נדרש לשאלה". את הנושא הם חתמו בציטוט מתוך ספר קהלת, וכתבו: "לכל זמן, ועת לכל חפץ תחת השמים".