כתבי אישום כפוף לשימוע נגד אפי נוה והשופטת כרייף בגין שוחד

כפי שפורסם בחדשות 13: הפרקליטות הודיעה לשניים כי יואשמו בגין הפרשה שבמסגרתה קיימו יו"ר לשכת עורכי הדין דאז וכרייף קשר מיני, במהלכו פעל הראשון למינויה לשופטת

זמן צפייה: 01:02

פרקליטות מחוז מרכז הודיעה הבוקר (שלישי) על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד עורך הדין אפי נוה בגין לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים, ונגד שופטת בית המשפט השלום אסתר כרייף, בגין מתן שוחד והשמדת ראייה.

החשדות העיקריות נגד השניים הן שהם קיימו קשר מיני בזמן שנוה כיהן כראש לשכת עורכי הדין ובזמן שכרייף הייתה בעיצומו של תהליך להתמנות כשופטת שלום. כרייף, על פי כתב החשדות, קידמה את הקשר עם עורך הדין על מנת להטות אותו לטובתה, ואילו נוה השתמש בהשפעה שהייתה בידיו עד לבחירתה כשופטת.

חשד נוסף נגד השופטת כרייף הוא השמדת ראייה. בזמן שנחקרה באזהרה, מחקה הודעות מטלפון הנייד שלה בינה לבין מספר גורמים, לרבות אחד מחברי הוועדה לבחירת שופטים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

העליון ביטל את זיכוי אלון חסן: הורשע במרמה והפרת אמונים

ראש לשכת עורכי הדין: "לא נסכים לרמיסת מערכת אכיפת החוק"

הח"כית לשעבר שנטען כי תקפה ילד: הותקפתי וניסיתי להגן על עצמי

אפי נוה ואתי כרייף
אפי נוה ואתי כרייף | צילום: החדשות 13

כאמור, על פי כתב החשדות, בספטמבר 2013 פגשה כרייף את נוה בכנס מקצועי בו השתתפו, הציגה עצמה בפניו ושיתפה אותו בכך שהגישה חודש לפני כן מועמדות למינוי שופטת שלום. במספר השבועות לאחר היכרותם, השניים שמרו על קשר ואף קיימו מפגש אינטימי בביתה של כרייף.

כשנתיים לאחר מכן, לאחר שנוה נבחר לראשות לשכת עורכי הדין, כרייף ניצלה את קשריה עימו ואת הידיעה שהוא מעוניין בקשר אינטימי איתה, על מנת שיעזור לה להיבחר לתפקיד. היא עודדה, טיפחה והידקה את הקשר עימו והשניים אף קיימו מפגש אינטימי בביתה. "כל זאת כדי להטותו לכאורה למשוא פנים כלפיה ובעד פעולותיו הקשורות לתפקידו או בעד השפעתו על פעולתם של גורמים רשמיים אחרים בהקשר למינוי שופטים", נכתב בכתב החשדות, "כפי שעולה באופן ברור ממכלול ההתכתבויות בין השניים, ביקשה כרייף מנוה, במספר רב של הזדמנויות, לפעול ולהתערב בעניינה".

נוה, שהיה מעוניין בקשר אינטימי עם כרייף, נענה להצעתה "ביודעו שהיחס המיוחד והאינטימי ניתן והוצע לו גם על מנת לקדם את מינויה במסגרת תפקידו". על פי כתב החשדות, "נוה חשוד שניצל את מעמדו כראש הלשכה ופעל בעניינה של כרייף באופן מהותי במספר רב של הזדמנויות מול חברי הוועדה לבחירת שופטים וגורמים רלוונטיים אחרים, כשהוא מצוי בניגוד עניינים חריף נוכח הקשר ביניהם, שהלך והתעצם במהלך הליך המינוי, ובלי שדיווח על כך לאיש מהגורמים מולם פעל".

אפי נוה ובת זוגו בבית המשפט
אפי נוה ובת זוגו בבית המשפט | צילום: חדשות 13

בפברואר 2016, לדוגמא, כרייף נכשלה בקורס המועמדים לשפיטה. נוה חשוד כי לבקשתה, הוא פנה כמה פעמים לעו"ד אינה סקר, נציגת הלשכה בוועדה, וביקש ממנה שתפעל לכך שכרייף תעבור את "ועדת המשנה השנייה" - שלב הכרחי בדרך למינוי לשיפוט. נוה פנה לעוד מספר גורמים עם הבקשה, ובזכות התערבותו עברה כרייף את ועדת המשנה ברוב קולות.

בחודש מאי באותה שנה, לקראת כינוס הוועדה לבחירת שופטים, נוה השתתף בישיבה המקדימה שנערכה אצל נשיאת בהימ"ש העליון דאז מרים נאור, יחד עם שרת המשפטים ונציגי הלשכה. הישיבה נועדה לגבש הסכמות לקראת כינוס הוועדה, ושם סוכם כי כולם יתמכו בכרייף לשופטת - בעוד נוה לא דיווח לאיש על קשריו האינטימיים עימה.

כל הפעולות של נוה הצליחו והובילו לבחירתה של כרייף לשופטת ביוני 2016.

אפי נוה בבית המשפט
אפי נוה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

כזכור, העיתונאית הדס שטייף פנתה אל גורמי אכיפת החוק עם מידע מתוך טלפונים סלולריים של נוה אשר מוכיח ביצוע עבירות חמורות במינוי שופטים. נוה תבע את שטייף בגין לקיחת הטלפונים וחדירה אליהם שלא כדין. עם זאת, לאחר בחינת חומר הראיות, נקבע כי למרות שהפרטיות של נוה נפגעה קשות אין מקום להעמיד לדין את המעורבים.

ההחלטה לגנוז את התיק נגד שטייף נבעה ממספר סיבות. ראשית, המידע שהעבירה העיתונאית הוביל לחקירה חשובה ביותר בנוגע לטוהר המידות. "לולא פנייתה של שטייף לרשויות, ככל הנראה לא הייתה נפחת חקירה חשובה זו", נכתב.

נוסף לכך, הוחלט לסגור את התיק מאחר ושטייף לא פרסמה את המידע שהיה ברשותה ברבים אלא החליטה להעבירו לרשויות - בכך מנעה פגיעה קשה נוספת בפרטיותו של נוה.

עורכי דינו של אפי נוה, בעז בן צור, כרמל בן צור וגיא רוה, מסרו בתגובה: עניין זה לידתו בחטא. כזכור, מכשיר הטלפון הנייד של מר נוה נגנב ונפרץ, והפרקליטות, בהחלטה מפוקפקת, העניקה "חסינות" לפורצים – עת דובר במעשה עבירה חמור וברור. כבר בשל כך, כל הראיות שנגבו בהליך זה דינן להיחשב לבלתי קבילות בבית המשפט. לאחר הפגיעה החריפה בזכויותיו של מר נוה, וכדי להצדיק את מחדלה הבסיסי, נהגה הפרקליטות כפי שנהגה. עתה הגיע כתב חשדות זה, שכבר בו הוסרו מעל הפרק שלל טענות מופרכות שהושמעו בעניין מר נוה. לגופו של עניין, הניסיון לייחס למערכת יחסים בין בגירים אופי "שוחדי" מעיד על תפיסה לקויה ביותר של סיטואציות אנושיות. ממילא, אין שום יסוד משפטי לטענה זו, המייחסת למר נוה פעולות שבוצעו עת כלל לא היה חבר בוועדה לבחירת שופטים, ולכן ברור שלא היה יכול לקבל כל החלטה בעניין גב' כרייף, מטוב ועד רע. מכל מקום וכזכור, מינויה של כרייף אושר ברוב מוחלט בוועדה, לרבות על ידי שני שופטים מבית המשפט העליון. עוד יצוין, כי כתב החשדות מציג עמדה נוקשה, שלפיה אין לשוחח עם מי מחברי הוועדה בעניין מועמדים לשיפוט. תזה זו מנוגדת באופן חזיתי לפרקטיקה הנוהגת בוועדה לבחירת שופטים מזה שנים ארוכות, ובמידת הצורך, מר נוה יוכיח כך בהליך משפטי. עתה, עם סיום תפקידו של פרקליט המדינה, שהחליט מראשית הדרך על הענקת ה"חסינות" לפורצים על כל המשתמע מכך, ובשים לב לנתונים הבסיסיים בעניין, יש להניח כי שיקול הדעת הנכון ינחה את הנוגעים בדבר.

עו"ד אופיר סטרשנוב, ממשרד כהן-סטרשנוב, בא כוחה של השופטת כרייף, מסר בתגובה: "השופטת מכחישה באופן מוחלט ביצוע עבירות כלשהן. בחירתה לשופטת היתה בתמיכת שמונה מתוך תשעת חברי הועדה לבחירת שופטים ובכללם נשיאת בית המשפט העליון דאז, מרים נאור. היא לא נזקקה לשום מעשה פסול כדי להיבחר, ולא עשתה שום מעשה כזה. אנו מאמינים כי בשימוע נצליח לשכנע את הגורמים המחליטים בכך, והתיק ייסגר."

פרקליטה של עורכת הדין, עו״ד עדי כרמלי, מסר: ״אני שמח על החלטת הפרקליטות לסגור את התיק בעניינה. מלכתחילה סברנו שלא היה מקום לשרבוב שמה לפרשה, ואנו מודים לפרקליטות שקיבלה את עמדתנו, הגם שזה רק עתה. רק צר לנו על חודשים ארוכים של מתח, סבל וימים קשים שעברו על מרשתי ועל משפחתה וילדיה, שאיש לא יוכל להשיב להם. כל רצונה הוא לשוב לשגרת חייה ולעבודתה כסניגורית ועורכת דין מכובדת״.