גיוס מאות מיליונים - ושימוש בכסף לצורך האישי: כך הסתבך חוגג

תחקיר חדשות 13 חשף השנה את שיטת חוגג שבה לכאורה הוא ואנשיו גייסו מאות מיליונים למיזמים שכלל לא הוקמו ושלשלו את הכסף לכיסם. החודש פרסמנו: דוגמנית טענה כי חוגג כפה את עצמו עליה

זמן צפייה: 05:19

שמו של משה חוגג, שנעצר היום (חמישי) בחשד לעבירות הונאה במטבעות קריפטו וכן בעבירות מין ומוסר, נקשר כבר בעבר לטענות להונאה מצידו. בחדשות 13 פרסמנו כמה תחקירים סביב התנהלותו של משה חוגג מאז שפרץ לחיי התודעה הישראלית.

שורת התחקירים שפרסמנו חשפו שיטה שבה מגויסים מאות מיליוני דולרים למיזם שלא יוצא לפועל, שימוש בכסף למטרות אחרות, סגירת תביעות בפשרה נדיבה תוך בקשה למחוק את הטענות נגדו. חוגג עצמו הכחיש לאורך כל הדרך את הטענות שהוטחו נגדו.

בחודש פברואר האחרון נחשפו בתחקיר חדשות 13 טענות, שלפיהן איש העסקים גייס מאות מיליוני דולרים בשנים האחרונות עבור מיזמים טכנולוגיים, אך השתמש בכספים לצרכיו האישיים. בנוסף, מסמכים שעליהם חתומים האנשים הקרובים ביותר לחוגג חושפים כי הוא ושותפיו בזזו 250 מיליון דולר מכספי המשקיעים הללו לכיסם.

את הפריצה הגדולה שלו עשה ב-2010 כשהקים את חברת "מובלי". כעבור שבע שנים החברה התרסקה עם צמיחתה של אינסטגרם. בעשור הנוכחי, חוץ מעיסוקו בשוק הקריפטו, המטבעות הווירטואליים, חוגג מוביל את קרן הון הסיכון "סינגולריטים" המוחזקת על ידו ועל ידי המיליארדר מקזחסטן בשם קינס רקישב.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-22341702' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_88g6kdc0' duration='975']

אלו היו שנתיים של חגיגות בשוק הקריפטו. במהלך התקופה הזאת "סינגולריטים" הובילה מיזמים עסקיים שונים שהתבססו בדרך כלל על רעיון שיווקי אטרקטיבי שמבוסס על טכנולוגיה מתקדמת. חוגג גייס בתחכום את עולם הזוהר כדי למשוך משקיעים. כך, בפרק זמן של פחות משנה, מחודש יולי 2017 ואילך, הקימו חוגג ו"סינגולריטים" שלושה מיזמים המבוססים לכאורה על רעיונות מבריקים.

"ב'סטוקס', זו הייתה ההנפקה הראשונה שלו, השיגו את היעד, אלא שכמה ימים לאחר מכן ההנפקה הייתה שווה כבר 70 מיליון דולר. כל הכספים האלה הרי אמורים לפתח את האפליקצייה, מה עשה אדון חוגג? הוא קנה מטבעות אחרות של חברת 'טלגרם' על שם חברת 'סינגולריטים'", הסביר עורך הדין צבי ריש. כלומר, לטענת ריש, חוגג השתמש בכסף שגויס להפקת רווח אישי.

א', שגייס משקיעים לחוגג, סיפר כי "הבאתי לו מספר משקיעים שהשקיעו מיליונים רבים. כמובן שכל השקעתם ירדה לטמיון". אז החל מבול התביעות - יותר מ-13 תביעות בסך מאות מיליוני שקלים, והיד עוד נטויה. כשהמשקיעים ראו שהחברות שבהן השקיעו לא באמת מפתחות את המיזם, חלקם ביקשו מבית המשפט לפרק את החברה. בהקלטות שהגיעו לידי חדשות 13, נשמע חוגג חושב כיצד להתמודד עם תביעת פירוק שכזאת.

חוגג הוגה רעיון שימנע את פירוק החברה - להביא רוכש מטעמו. "נביא מישהו שמוכן לקנות את החברה בתמורה לתשלום כל חובותיה", אמר חוגג. במילים אחרות, הרעיון היה למנוע את הפירוק באמצעות איש קש של חוגג. בפועל המהלך לא יושם ובסופו של דבר העניין נגמר בפשרה סודית, פיצוי גדול של חוגג למשקיעים, אבל גם התנצלות פומבית של התובעים על ההכפשות. הפשרות הסודיות הן הדרך שבה בדרך כלל חוגג מסיים סכסוכים.

יתרה מזאת, באיום בפני תביעה שתוכנו נשמר עד עכשיו בחדרי חדרים נכתב כי "מרשיי נדהמו לראות ולגלות כי בפועל לא מדובר מיזמים עסקיים שנועדו למקם את רווחיהם של המשקיעים, אלא בתוכנית זדונית לבזוז את כספי המשקיעים ולהעבירם לכיסכם הפרטיים. אין כיום באף אחד מהמיזמים פעילות ממשית".

התביעה וההקלטות

שלושה חודשים לאחר התחקיר הוגשה תביעה בגין מרמה בסך 16 מיליון דולר נגד חוגג על ביצוע אותה שיטת הונאה שנחשפה בחדשות 13. לידי חדשות 13 הגיעו הקלטות דרמטיות של עורך הדין סטיבן קרוגר, מי ששימש עד חודש פברואר כיועץ המשפטי של חברת "סינגולריטים" שבעל המניות העיקרי בה הוא חוגג. קרוגר היה זה שסייע מבפנים לשני התובעים ערן עוקשי ורועי ברוכיאל, ובזכות המידע שמסר יש בסיס אמיתי לחדש להונאת משקיעים.

וכך, לפי עוקשי וברוכיאל, פעלה השיטה: חוגג ואנשיו הקימו חברות קש סביב מיזם טכנולוגי אטרקטיבי, גייסו עשרות מיליונים - ואז רוקנו את המיזם במצגי שווא שקריים, כמו הלוואות פיקטיביות או העברה לגופים חיצוניים במסווה של השקעה.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2505212126' autoplay='0' credit='' desc='התביעה - וההקלטה: חשיפתו של ברוך קרא' poster='' kid='1_5clt6zlk' duration='757']

באחת הפעמים, לדוגמה, 180 מיליון דולרים הושקעו ע"י משקיעים יפנים. לפי החוזה, כל הכסף צריך היה ללכת למיזם, אולם ממסמך שנחשף עולה כי רק שליש ממנו הלך לפרויקט, ואילו השאר - לחוגג ולאוריאל ודניאל פלד, אחים שמדי פעם היו מקדמים חלק מהפרויקטים של חוגג.

ומה באמת נעשה עם הכסף של המשקיעים? בכתב התביעה של עוקשי וברוכיאל נכתב כי "זמן קצר לאחר גניבת הכספים, יצאו הנתבעים במסע בזבוזים חסר תקדים שלא היה מבייש את 'הזאב מוול סטריט': רכישת מכוניות יוקרה, טיסות סביב הגלובוס במטוסים פרטיים, הזמנות סוויטות במאות אלפי שקלים והיד עוד נטויה".

לא זו בלבד, אלא שהשניים טוענים כי חוגג ואנשיו שכרו נכסי נדל"ן יוקרתיים בסכומי עתק "ששימשו למעשה כבורדלים לכל דבר ועניין", לשון כתב התביעה. אחד הנכסים הללו הוא הפנטהאוז בפרויקט "טי טאוור" ששכירותו הינו 15 אלף דולרים בחודש -  כסף שכאמור הושק לקדם פרויקט טכנולוגי.

"אבישי זיו (בכיר בכוורת של חוגג) מקצץ בשכר של כולם, והוא גונב מאות על גבי מאות אלפים מהחברה", נשמע קרוגר אומר בהקלטה לעוקשי. בהקלטה אחרת, אמר: "לעזאזאל עם זה. הוא (חוגג) ילך לכלא כי אתם (עוקשי וברוכיאל)... הוא היה צריך לחשוב על הדברים האלה לפני שהוא גנב מכם".

טענות גם לעבירות מין

החודש פרסמנו כי דוגמנית מוכרת ומובילה טענה כי חוגג כפה את עצמו עליה כשהייתה בת 17. לטענתה, היא סיפרה על האירוע לסוכן הדוגמניות שייצג אותה, אך הוא הסתיר לכאורה את הדברים מהוריה ולא דיווח על המקרה לרשויות.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0711212050' autoplay='0' credit='' desc='הדיווח על טענות הדוגמנית נגד משה חוגג' poster='' kid='1_j9ydh9ze' duration='192']

לדברי הדוגמנית, חוגג נכנס לחדרה במלון שבו שהתה וניסה לבצע בה אקט מיני, אך היא התנערה ממנו. כאמור, לאחר האירוע, סיפרה הדוגמנית על כך לסוכן שלה ולמקורבים, אך הסוכן לא דיווח על המקרה - לא להוריה של הדוגמנית ולא לרשויות אכיפת החוק. הדוגמנית עצמה לא התלוננה במשטרה על התקיפה.

לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, בין הסוכן לבין חוגג עמדו קשרים עסקיים, לפני ואחרי האירוע המדובר וכי לחוגג היו קשרים עם דוגמניות נוספות שעבדו בסוכנות. בנוסף, הסוכן זיהה פוטנציאל עסקי בקשריו עם חוגג ודיבר על כך גם עם מקורביו. גם במקרה הזה, חוגג הכחיש בתוקף.