"למה לא הוכנסה למוסד?": משפחת הנערה שמתה ממנת יתר נגד הרווחה

משפחתה של מרים פרץ בת ה-17, שמתה בשבוע שעבר, זועמת על משרד הרווחה לאחר שלטענתה התריעה על הידרדרותה של הנערה, ולמרות זאת היא לא התקבלה למוסד גמילה. "היא הייתה פרח שהידרדר"

זמן צפייה: 04:23

בשבוע שעבר נמצאה גופתה של מרים פרץ בת ה-17, נערה חרדית מירושלים שיצאה בשאלה, לאחר שמתה ממנת יתר של סמים. כעת, אמה יעל מפנה טענות קשות לרשויות הרווחה, וטוענת כי למרות שהתחננה שיכניסו את בתה למוסד ראוי על פי הוראות בית המשפט, מרים נדחתה שוב ושוב רק מפאת חוסר מקום.

"היא הייתה נערה בסיכון, לא הייתה לה מסגרת ולא היו לה לימודים", סיפרה אמה של מרים, "פנינו לבית המשפט והשופט נענה. הוא נתן צו מפורש לפיו מהיום מרים תהיה שנה במוסד 'מסילה'. אם יש צו ל'מסילה' - למה לא שמו אותה?", זעמה, "כמה חודשי המתנה? ובינתיים הילדה הייתה פרח שהידרדר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גרסת דוברו של רה"מ בחקירה: "לא הייתה כוונה להטריד את פילבר"

חיסול אל-בגדאדי: שני פעילי דאע"ש נעצרו; כוחות בסוריה תוגברו

פעולות חילוץ לקבוצת מטיילים במדבר יהודה – חשש לחיי אחד מהם

מרים פרץ ז''ל
מרים פרץ ז''ל | צילום: חדשות 13

גם האירוע שהתרחש שבוע וחצי לפני מותה של מרים לא הדליק נורה אדומה אצל גורמי הרווח שהיו אחראים על הניסיון לשקמה. "מצאו אותה בעין יעל שכובה על הרצפה. היא שתתה", הוסיפה יעל. "המשטרה אספה אותה משם נטושה, שכובה".

מרים הידרדרה לשימוש תכוף בסמים ואמה דיווחה שוב ושוב על היעלמויותיה. לאחר היעדרויות רבות, במשטרה ביקשו להיפגש עמה ולעדכן אותה בהחלטה להכניס אותה למוסד הגמילה "רטורנו". מרים הוזמנה לתחנה ושם נמסר לה כי היא תוכנס למוסד בכל מחיר - אפילו בכפייה. זה, לטענת אמה, מה שגרם לה לברוח שוב - הפעם אל מותה. "הפחידו אותה מאוד. אמרתי לה שאולי זה יהיה לטובתה ויעזור לה, אבל מרים אמרה לי שהיא לא רוצה".

יעל פרץ, אמא של מרים ז''ל
יעל פרץ, אמא של מרים ז''ל | צילום: חדשות 13

באותו הערב, ב-23:00 בלילה, ברחה מרים מביתה וחרף מאמצי אמה - היא לא שבה. "ניסיתי לרוץ אחריה ולא הצלחתי, הייתי יחפה", סיפרה יעל, "הלכתי עם השוטרים במשך שעה וחצי לחפש אותה. דיברתי איתם ואמרתי להם שימצאו את הילדה שלי, היא ילדה בסיכון". הסוף, כאמור, היה טראגי ועצוב. "לא האמנתי שיבואו אלי בלילה ויגידו לי שהילדה נמצאה בלי רוח חיים. חשך עליי עולמי".

מרים מתה ממנת יתר של סמים קשים, ככל הנראה מסוג קריסטל והרואין. גופתה נמצאה בדירתו של מי שהיה איתה בלילה הזה, מאג'ד עליאן, תושב בית צפאפא שבדרום ירושלים כבן 55.

מרים פרץ ז''ל
מרים פרץ ז''ל | צילום: חדשות 13

עורך הדין איתמר בן גביר, שמייצג את משפחת פרץ, אמר: "כאשר אתה מספק לילדה סמים, כאשר אתה לוקח ילדה חסרת אונים וגורר אותה לבית מלון - זה רצח. זה לא שום עבירה אחרת".

במשטרה חושדים כי הוא זה שנתן למרים את הסמים הקשים שגרמו למותה ממנת יתר בגיל 17 בלבד. אחרי שנדחתה כמעט מכל מסגרת אפשרית שאולי הייתה משקמת אותה ומצילה את חייה.

תגובת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים: "ביהמ"ש החליט על חזרתה של מרים לחיק משפחתה. מרגע שחלה הידרדרות במצבה הוחלט להעבירה ל"מסילה". בזמן ההמתנה היא טופלה ע"י שירותי הרווחה במקום מגוריה, אך בעקבות התגברות השימוש בסמים קשים הוצא צו להשמתה במכון הגמילה "רטורנו". רק לאחרונה שוכנעה הנערה לעשות את הבדיקות אך ברחה פעם נוספת - עד שנמצאה ע"י המשטרה".

תגובת משטרת ישראל: "המשטרה עשתה ככל שביכולתה על מנת לסייע למנוחה ולמשפחתה, יחד עם גורמי הרווחה, גם בהיעדרויות קודמות - וכך פעלנו גם במקרה הזה".