מיקי גנור: יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

עד המדינה לשעבר ביקש משר הביטחון והיועמ"ש שהגוף החוקר יהיה חיצוני – ולא יפעל תחת משרד הביטחון. לדבריו, חלק מחברי הוועדה קיימו עימו קשר עסקי. "פוטנציאל לזיהום ההליך" • פרסום ראשון

מיקי גנור
מיקי גנור | צילום: החדשות 13

בעקבות ההחלטה להקים ועדת בדיקה לפרשת הצוללות, עד המדינה לשעבר, מיקי גנור, פנה לשר הביטחון בני גנץ וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, וביקש שהוועדה תהיה ממלכתית - ולא תפעל תחת משרד הביטחון. יתרה מזאת, לדבריו, חלק מנותני התצהירים והחברים בוועדה היו איתו בקשר עסקי - כך פורסם היום (חמישי) לראשונה בחדשות 13.

בפנייה שנשלחה מטעמם עורכי דינו של גנור נכתב כי הוועדה צריכה להיות חיצונית, משום שמשרד הביטחון הוא "צד קשור ובעל אינטרס בפרשה". גנור הוסיף וביקש את התייחסות מנדלבליט לשאלה אם נבחנה המשמעות של השפעה אפשרית של הקמת הוועדה על ההליך הפלילי המתנהל במקביל. לטענתו, חלק מהתצהירים שבהם תעסוק הוועדה נמסרו על ידי נחקרים בפרשה, והדבר מעלה "פוטנציאל ממשי ומטריד לשיבוש וזיהום ההליך"

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: הם מובילים לבחירות; כחול לבן: אם לא המשפט היה תקציב

היועמ"ש לבג"ץ: יש להוציא צו על תנאי למינוי מפכ"ל המשטרה

גשמים כבדים ברחבי הארץ: הצפות לאורך החוף • תיעוד

 

המכתב המלא

ששת המעורבים בפרשת הצוללות
ששת המעורבים בפרשת הצוללות | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר השבוע הודיע גנץ כי החליט להקים ועדת בדיקה שתבחן את עסקת הצוללות וכלי השיט, שעמדה בבסיס פרשת הצוללות, שבמסגרתה הואשמו בכירים בלקיחת שוחד. בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס אמנון סטרשנוב. לצידו, מינה השר את יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.

גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדוח הסופי. כמו כן, בפני שר הביטחון הוצגו מספר סוגי ועדות אפשריים טרם גיבוש עבודת המטה, ולבסוף הוא בחר בוועדת הבדיקה הממשלתית, שתהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או היה מעורב בעבר, בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה. דיוני הוועדה שלא יהיו מסווגים יפורסמו לציבור הרחב והיא צפויה להתחיל בפעילותה בשבועות הקרובים.

עם זאת, הוועדה לבדיקת רכש הצוללות נכה מסמכויות - היא לא תעסוק בהיבט הפלילי ולא יכולה לחייב עדים להופיע. בנוסף, כל מה שקשור למואשמים בפרשה בכפוף לשימוע, מיקי גנור, אבריאל בר יוסף, אליעזר צ'ייני, דוד שרן וחבריהם, יהיה מחוץ לתחומה - הם לא יוכלו אפילו לבוא ולהעיד. השאלה המרתקת למה גנור שילם כסף לאנשים האלה, אם כדי לשחד אותם, כמו שהתביעה טוענת, או מסיבות אחרות - כמו שהם טוענים, תמתין להחלטת מנדלבליט, שמקיים שימוע לכל החשודים.